شناسه خبر:32580
1399/9/8 10:14:13

این‌روزها افزایش قیمت محصولات لبنی در استان کردستان منجر به کاهش تقاضا و مصرف مردم و حذف این ماده غذایی پرخاصیت از سر سفره‌های مردم شده است؛ اما دلایل افزایش قیمت‌ و آشفته‌بازار لبنیات چیست؟

این‌روزها افزایش قیمت محصولات لبنی در استان کردستان منجر به کاهش تقاضا و مصرف مردم شده است، گرانی که مردم از آن رنج می‌برند و از روزگار ناخوش زندگیشان می‌گویند.

شیر و مواد لبنی که جزو مواد غذایی پرخاصیت است و مصرف آن برای همه رده‌های سنی مختلف خواص و فواید بسیاری را به همراه دارد، اکنون به‌دلیل افزایش قیمت‌ها جای خالی آن هر روز بیشتر از دیروز از سفره‌های مردم احساس می‌شود.

مسئولان سازمان صمت می‌گویند: نظارت بر واحدهای دامداری بر عهده جهاد کشاورزی است و باید دامداران را مکلف به اجرای قیمت مصوبه سازمانی کنند. واحدهای تولیدی نیز اظهار کرده که مواد لازم و هزینه‌های تولید از جمله قیمت شیر خام، افزایش بسیاری زیادی داشته است؛ فروشندگان مواد لبنی نیز دلیل تفاوت قیمت شیر را نرخ تمام شده و کیفیت این محصول می‌دانند.

بر اساس این گزارش، قیمت مصوب لبنیات از 28 آبان ماه امسال 40 درصد افزایش یافته و قیمت شیر خام درب دامداری 4150 تومان تعیین شد؛ مسئولان جهاد کشاورزی کردستان نیز در پاسخ به چرایی گران شدن قیمت شیر می‌گویند، قیمت شیر کشوری ابلاغ شده و جدیداً نرخ هر کیلوگرم شیر در درب گاوداری را 4150 تومان اعلام کرده که پس از هزینه‌های تولید نیز، با 4500 روانه بازار می‌شود.

گزارش میدانی و مشاهدات عینی خبرنگاران تسنیم و گفته شهروندان سنندجی حاکی از چندنرخی بودن قیمت شیر در مغازه‌های سطح شهر است، به طوری‌که هر کیلوگرم شیر از 4500 تومان تا 5700 تومان به فروش می‌رسد و خبری هم از نظارت مسئولان این حوزه نیست!

حال از آنجا که سالانه به طور متوسط 244 هزار تن شیر خام در استان کردستان تولید و از سویی دیگر با افزایش قیمت لبنیات روبه‌رو هستیم و مردم دل خوشی از این بابت ندارند، باید منتظر ماند و دید که متولیان این حوزه چه تدبیری برای کاهش قیمت‌ها، کنترل بازار و جلوگیری از چندنرخی بودن قیمت‌ها و رفع دغدغه‌های مردم دارند، منتظر پاسخ و شفاف‌سازی هستیم.

شناسه خبر 32580