شناسه خبر:32708
1399/9/10 00:34:04
انتظار 17 ساله به پایان رسید؛

شهر ماشین همدان سنددار می‌شود

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش :پس از 17 سال انتظار به همت شهرداری منطقه سه شهرداری همدان بالاخره تا اوایل سال 1400، 70 درصد از واحد‌های تجاری بازار خودرو و مبل همدان سنددار می‌شوند.

همگان بر این امر واقف هستند که شهرک‌های صنفی منجر به رشد ظرفیت اشتغال و سرمایه‌گذاری و نهایتاً رونق استان می‌شوند، از طرفی انتقال صنوف مختلف و ایجاد شهرک‌های صنفی– تخصصی که دارای مزایایی نظیر کاهش صنوف آلاینده در شهرها است، می‌تواند امتیازات زیادی را در پی داشته باشد.

بر این اساس طی دو دهه اخیر طرح‌هایی همچون «ایجاد شهرک‌هایی برای صنوف مختلف» در شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان مطرح شده تا از این طریق برخی از صنوف در فضاهای مشخصی گِرد هم جمع شوند، مکانی شکیل‌تر با قابلیت دسترسی بهتر را برای مشتریان ایجاد کرده، ترافیک کمتری را در مرکز شهر و رونق بیشتری در کسب‌وکار صاحبان این اصناف ایجاد کنند، دراین‌بین بازار خودرو یکی از شهرک‌ها است که با این رویکرد طراحی و ساخته شد تا فعالان این بخش را از سراسر شهر در یک مکان مشخص متمرکز کند.

حال آنکه طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده قرار بود در این شهرک‌ها علاوه‌بر تمرکز صنوف مختلف در یک مکان، زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک نیز فراهم شود تا افراد دخیل در این فعالیت با فراغ بال به کسب‌وکار خود بپردازند؛ اما پس از گذشت چند سال از تحویل مغازه‌های شهر ماشین به متقاضیان و خریداران، هنوز اشکالات چشمگیری در این مجموعه وجود دارد که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن‌ها عبور کرد؛ بر این اساس در شماره‎های مختلف روزنامه به مشکلات مذکور پرداخته شده و طی آخرین پیگیری که در اوایل مهرماه امسال انجام شد، هنوز مشکل سند این شهرک و درعین‌حال مشکل مرکز (سکوی) میانی پسماند واقع در پشت شهرک مذکور پابرجا بوده، پس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با محمدرضا فیضی‎منش، مدیر منطقه سه شهرداری همدان دراین‌باره گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر منطقه سه شهرداری همدان با بیان اینکه از سال‌ها پیش در این نقطه از شهر بیش از 15 قطعه زمین توسط شهرداری خریداری شده، گفت: از این قطعات چیزی حدود 72 هزار متر به بازار خودرو و 15 هزار متر به بازار مبل اختصاص یافته است.

محمدرضا فیضی‌منش با تأکید بر آنکه اکثر این اراضی فاقد سند رسمی بوده، تصریح کرد: از طرفی عادی بودن اسناد و از سوی دیگر کثرت تعداد مالکین انجام مراحل ثبتی را طی این سال‌ها برای مدیریت شهری با دشواری همراه کرده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر مراحل تفکیک واحد‌های تجاری انجام شده، اذعان کرد: علاوه‌بر مشکلات ذکرشده مشاعی بودن برخی پلاک‌ها نیز روند کار را طولانی‌تر کرده است.

فیضی‌منش ادامه داد: متأسفانه اغلب مالکین پلاک‌های مشاعی برای طی کردن روند اداری در شهرداری حاضر نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش و همتی که پای کار گذاشتیم درنهایت سال گذشته شهرداری اقدام به خریداری و تملک الباقی پلاک‌های مشاعی کرد، افزود: درواقع درحال حاضر شهرداری توانسته است 6 دانگ اراضی عنوان‌شده را تملک کند.

فیضی‌منش با اشاره به آنکه مراحل ثبت اسناد این اراضی درحال طی شدن است، خاطرنشان کرد: تا اوایل سال آینده بیش از 70 درصد واحد‌های تجاری بازار خودرو و بازار مبل دارای سند تک‌برگی خواهند شد.

مدیر شهرداری منطقه سه شهرداری همدان درخصوص سکوی میانی پسماند واقع در پشت بازار خودرو نیز گفت: اظهار نظر دراین‌باره به حوزه معاونت خدمات شهری بازمی‌گردد، اما آنچه مهم بوده اینکه سکوی میانی پسماند برای تسریع در جمع‌آوری پسماند شهری انکارناپذیر است.

فیضی‌منش با تأکید بر آنکه در این سکو شاهد تخلیه بار نیستم و زباله در محل باقی نمی‌ماند، افزود: درواقع زباله جمع‌آوری‌شده توسط خودروهای حمل زباله در ساعات شبانه (9 شب تا سحرگاه) از سطح شهر در این سکو به خودروهای بزرگ‌تر جهت بردن زباله به مرکز دفن انتقال پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: درواقع این سکوی جابه‌جایی زباله است و ممکن بوده که بوی نامطبوعی در فضا منتشر شود.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه در تمامی شهرها سکوهای میانی برای تسریع در روند جمع‌آوری زباله در چند نقطه از شهر وجود دارند و وجود آن در سطح شهر یک ضرورت است زیرا مردم انتظار دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن زباله از درب منازل جمع‌آوری شود، اذعان کرد: به نظر می‌رسد درخصوص مشکلاتی همچون بوی تعفن می‌بایست نسبت به ارتقا و تقویت فضای سبز سکوی میانی اقدام شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد پس از 17 سال انتظار بالاخره شهر بی‌سند خودرو همدان سنددار خواهد شد و 120 واحد تجاری، خدماتی و اداری یکی پس از دیگری در این شهرک صنفی می‌توانند با آرامش خیال نسبت به سرمایه‌گذاری که در پی خرید این واحدها از سال‌ها قبل داشتند، اقدام کنند. البته انتظار می‌رود در پی اقدام تحسین‌برانگیز شهرداری منطقه سه برای رفع مشکل سند این واحدها دیگر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز پای کار آمده و آرامش و نظم را در این شهر به ارمغان آورند، زیرا شهر بدون قانون از امنیت برخوردار نیست و درواقع در این شهر جای خالی نظارت نیروی انتظامی به‌وضوح قابل مشاهده است. از طرفی انتظار می‌رود زیرساخت‌های عمومی و ضروری نیز در این شهر کوچک همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه و دفتر نظارت با توجه به حجم بالای مراجعات مورد مدیریت شهری قرار گیرد که در این بحث نباید از لزوم همراهی کسبه غافل شد، زیرا رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند مشارکت است.

شناسه خبر 32708