شناسه خبر:32726
1399/9/9 16:32:14
با اختلاف حقوقی بین شهرداری و میراث فرهنگی؛

تنها موزه تاریخی نهاوند تعطیل شد

11 بهمن‌ماه سال 1392 در ایام دهه فجر پس از برگزاری همایش تخصصی تاریخ و فرهنگ نهاوند با حضور نماینده وقت، سنایی مدیرکل میراث، استاندار و جمعی از مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری، موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند افتتاح و موجب خوشحالی مردم این دیار تاریخی شد.

در آن روز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان که در مراسم افتتاح موزه نهاوند در آن عصر پنجشنبه با شور و حال خوبی موزه را افتتاح کرد، گفت: شهر نهاوند با توجه به قدمت بیش از چندهزارساله خود مهد فرهنگ و تمدن بوده که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد بیانگر این ادعا است.

علیرضا ایزدی در همان روز از وجود بیش از 250 اثر فرهنگی، تاریخی و ارزشمند در نهاوند خبر داد و اظهار کرد که تاکنون 110 اثر از این آثار به ثبت آثار ملی رسیده است و آثار تاریخی و فرهنگی هویت هر جامعه‌ای به‎شمار می‌رود که حراست و حفاظت از آن‎ها وظیفه همه مردم به‌ویژه مسئولان مربوطه است و این موزه در بخش دوره پیش از تاریخ یعنی هزاره‌های چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح، بخش اسلامی و بخش معاصر و فرهنگ نهاوند آثار تاریخی و گردشگری را برای نخستین‎بار در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد.

وی در همان روز گفت که براساس توافقی که بین شهرداری، شورای شهر نهاوند و میراث فرهنگی صورت گرفته است، این موزه در فضایی به مساحت 250 متر در یکی از خانه‌های قدیمی دوره پهلوی در مرکز شهر خواهد بود و برای تجهیز آن یک میلیارد ریال هزینه شده است؛ همچنین آثار باستانی و اشیای تاریخی مربوط به شهرستان نهاوند که به‌طور پراکنده در برخی موزه‌های کشور نگهداری می‌شود، مجوز جمع‌آوری آن‌ها به‌منظور نگهداری این آثار به‌صورت متمرکز در موزه باستان‌شناسی شهر نهاوند، دریافت شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: از این پس هر اثر منقولی که در موزه‌های کل کشور به‌صورت پراکنده وجود داشته و بازگشت آن‌ها منع قانونی نداشته باشد، جزء مواردی است که به موزه باستان‌شناسی نهاوند باز گردانده می‌شود.

اما با گذشت هفت سال از آن ماجرا، هیچ اثری از نقاط مختلف کشور به این موزه برگشت داده نشد؛ فقط مردم علاقه‌مند نهاوند که آثاری را در منازل داشتند، به موزه تحویل دادند و امروز خبر تأسف‌بار تعطیلی تنها موزه هفت‌هزارساله نهاوند باعث شوک بزرگی به مردم فرهنگ‌دوست نهاوند شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند دراین‌باره اظهار کرد: در سال 92 براساس توافقی که با شهردار و شورای اسلامی وقت با مدیرکل ما انجام شده بود، این ساختمان قدیمی به ما واگذار شد و به‌نوعی در اختیار اداره میراث قرار گرفت.

محسن جانجان گفت: از دو سال پیش نامه‌نگاری‌های شهرداری و شورا برای بازگرداندن این ساختمان به شهرداری به ما و مرکز استان شروع شد.

مدیر میراث فرهنگی نهاوند افزود: متأسفانه در نهاوند مکانی بهتر از اینجا برای بازدید گردشگران از آثار تاریخی نهاوند نیست، چون در مرکز شهر و خیابان اصلی بوده و برای مسافران و گردشگران راحت‌تر است.

جانجان بیان کرد: میراث فرهنگی به‌خاطر گردشگران و مردم نهاوند از ابتدا تاکنون نزدیک 300 میلیون خرج فضاسازی این مکان برابر استاندارد موزه‌ها کرد و آن را مجهز به دوربین‌های مداربسته کرد.

وی اظهار کرد: از دو ماه پیش نامه‌نگاری‌ها و شکایت و دعاوی حقوقی ما با شهرداری بالا گرفت و به حکم قانون و دادگاه مجبور به تخلیه ملک شهرداری و تعطیلی این موزه شدیم و وسایل آن را به‌دلیل نداشتن مکان باید تحویل استان بدهیم.

اما رئیس شورای اسلامی شهر نهاوند اظهار کرد: ما در جریان تعطیلی و نامه‌نگاری‌ها برای تعطیلی این موزه نبودیم و خبر را از رسانه‌ها شنیدیم.

امید جلالوند گفت: این کار اصلاً ربطی به شورای شهر ندارد و یک مسئله حقوقی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی بوده است که با حکم دادگاه تخلیه کرده‌اند.

جلالوند افزود: ما نمی‌توانیم در مسائل حقوقی و اموال شهرداری که مال عموم مردم است، دخالت کنیم و آن را به یک ارگان دولتی ببخشیم و این کار مربوط به شورای‌های دوره قبلی بوده است.

وی درخصوص تغییر نام میدان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به میدان شورا گفت: شورای شهر نهاوند جزء نخستین شهرستان‌هایی بود که میدان مرکز را به اسم حاج‌قاسم سردار ملی و فرامنطقه‌ای جهان اسلام تغییر داد، اما تعدادی از شهروندان می‌گفتند چون وسط این میدان آبشار موزیکال دارد و بعضی وقت‌ها موسیقی پخش می‌کند، خدایی‌ناکرده به حاج‌قاسم بی‌احترامی می‌شود؛ به همین خاطر دوباره اسم آن را تغییر دادیم و اسم شورا را روی آن گذاشتیم.

شناسه خبر 32726