شناسه خبر:32887
1399/9/12 09:29:29

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک‌هزار و 476 شهروند مشکوک به کرونا با اجرای طرح محله محور شناسایی شده اند و مراحل قرنطینه در منزل را طی می‌کنند.

مریم کوشکی روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود: از زمان شروع طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون 53 هزار و 641نفر در منزل غربالگری شدند که یک‌هزار و 476 نفر انان مشکوک به کرونا بودند.

وی اظهار داشت: در این مدت هشت هزار و 184 نفر با تشخیص تیم‌های مراقبتی توسط پزشکان طرح ویزیت شده اند که 835 مورد آن در منزل انجام و تاکنون 20 هزار و 787 بسته معیشتی توسط تیم‌های حمایتی بین افراد کم بضاعت توزیع شده است.

کوشکی تصریح کرد: مهمترین افراد پرخطر در استان شامل 38 هزار نفر بیمار دیابتی، 82 هزار بیمار دارای فشارخون بالا، 2 هزار و 793 بیمار سرطانی، 187 هزار سالمند، بیش از 12 هزار مادر باردار و بیش از هشت هزار بیمار زمینه ای هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: نظارت تیم‌های بازرسی بهداشت محیط در زمان اجرای این طرح تشدید و تاکنون 13 هزار و 371 بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده است که از این تعداد 155 واحد متخلف پلمب و 341 مورد برای ادامه روند اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با قدردانی از همکاری و مشارکت سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان و سایر دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای طرح محله محور گفت: با روند اجرایی این طرح،کاهش قابل توجه تعداد افراد مبتلا و مرگ ناشی از کرونا پیش‌بینی می‌شود.

طرح کنترل محله محور کرونا با همکاری یکهزار و 19 تیم مراقبتی از ابتدای آذر در 771 نقطه لرستان آغاز شده است.

این طرح به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا به شیوه محله و خانواده محور و با مشارکت سازمان بسیج سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و سایر ادارات انجام می‌شود.

لرستان بر اساس تعداد پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به 771 محله تقسیم و به ازای هر پایگاه سلامت سه تیم مراقبتی، یک تیم حمایتی و یک تیم نظارتی تشکیل شده است که تیم‌های مراقبتی متشکل از مراقبین سلامت و نیروهای داوطلب بسیجی و شامل 2 هزار و 38 نفر هستند.

همچنین وظیفه ساماندهی تیم‌های حمایتی بر عهده سازمان بسیج سپاه است و 836 نفر در قالب 771 تیم نظارتی طرح محله محور مشارکت دارند.

این طرح به منظور بیماریابی و پیشگیری از شیوع کرونا برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن تست‌های تشخیص سریع درب منازل و مراقبت‌های پزشکی در منازل نیز انجام می‌شود که بیماران تازه مرخص شده، گروه‌های پرخطر و موارد مشابه با شناسایی و اعلام تیم‌های مراقبتی توسط پزشک و پرستار در منزل مراقبت می‌شوند که به ازای هر مرکز جامع سلامت یک پزشک و یک پرستار مستقر شده است.

شناسه خبر 32887