شناسه خبر:33041
1399/9/15 09:48:24

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: کارشناس آموزش نهاوندی با اشاره به اینکه متأسفانه اغلب دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی ملزومات امکانات آموزش از راه دور مثل سیستم‌های رایانه‌ای، تبلت، اینترنت و یا گوشی هوشمند با سرعت مناسب را ندارند، گفت: این شرایط منجر به ایجاد «یأس آموزشی» و ناتوانی در هم‌گام شدن با آموزش‌های الکترونیک شده است.

یقیناً همگان بر این باور هستند که تغییرات ناشی از کرونا در مسائل آموزشی بسیار گسترده بوده است. تجربه آموزشی حاصل از آن باعث شده در آینده حتی در زمانی که ویروس کرونا کنترل شود، آموزش در کلیه مقاطع تحصیل، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به‌صورت ترکیبی از یادگیری رودررو و یادگیری آنلاین باشد، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با علیرضا چگینی، کارشناس حوزه آموزش با مدرک دکترا در این حوزه گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس با اشاره به آنکه چندین سال در بدنه آموزش‌وپرورش در کسوت معلمی و دبیری ایفای نقش کرده و درحال حاضر مدیر یکی از دبیرستان‌های شهرستان نهاوند است، گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش رو در حوزه آموزش طی دوران کرونا آن است که دانش‌آموزان طبقه پایین جامعه که تا قبل از دوران کرونا می‌توانستند در کنار هم‌کلاسی‌های خود درس بخوانند و از مزایای در کنار کودکان متوسط و بالا بودن بهره ببرند، به سبب تغییرات دوران کرونا، این کار برایشان میسر نیست.

علیرضا چگینی با بیان اینکه ایراد فراهم نبود تجهیزات و امکانات در مناطق حاشیه شهرها و مناطق روستایی بیداد می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه اغلب دانش‌آموزان مناطق این‌چنینی ملزومات امکانات آموزش از راه دور مثل سیستم‌های رایانه‌ای، تبلت، اینترنت و یا گوشی هوشمند با سرعت مناسب را ندارند. این شرایط منجر به ایجاد «یأس آموزشی» و ناتوانی در هم‌گام شدن با آموزش‌های الکترونیک شده است.

چگینی با تأکید بر اینکه برخی‌ها معتقدند که امکان بهره‌مندی از آموزش از طریق صداوسیما فراهم شده است، ابراز کرد: شاید تاحدودی در این بخش مشکل وجود نداشته باشد، اما مسئله آن است که این کودکان چگونه قرار است بدون داشتن گوشی و یا تبلت در آزمون‌ها و امتحانات شرکت کنند.

وی با اشاره به آنکه حاد بودن این مسئله تا حدی است که در شهرستانی همچون نهاوند مدیران مناطق خواهان اندیشیدن راهکاری برای آن هستند.

چگینی با اشاره به اینکه بهبود دسترسی آموزشی، توانمندسازی آموزشی، دستیابی به رشد پایدار آموزشی و غلبه بر نابرابری آموزشی مستلزم سیستم آموزشی مناسب جهت آموزش دیجیتال و آموزش از راه دور برای همه دانش‌آموزان است، اذعان کرد: دسترسی همه دانش‌آموزان و دانشجویان به منابع آنلاین و موتورهای جستجوگر نیازمند تدارک زیرساخت‌های لازم از سوی دولت‌ است.

وی با انتقاد از طبقه‌بندی کردن مدارس، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ساختار آموزش‌وپرورش فعلی طبقه‌بندی مدارس است.

چگینی با تأکید بر اینکه ایجاد مدارسی با عناوین مختلف برای طبقه مرفه یک اشکال بزرگ آموزشی است که مانع ایجاد فضای رقابت و و درعین‌حال شکوفایی استعداد‌ها می‌شود، ‌تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی برای حمایت از مستضعفین بر پایه عدالت مستقر شد، اما حالا در فضای آموزشی شاهد نقض این هدف هستیم، زیرا اغلب دانش‌آموزان که فرزندان افراد متمول مالی هستند، در مدارسی خاص درس می‌خوانند که با دیگر دانش‌آموزان متمایز است و این چیزی جز به حاشیه راندن مستضعفین ندارد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم دست‌های‌ پشت پرده بحث وجود مدارس خاص در کشور چیست، اذعان کرد: اینکه سیاست‌گذاری‌ها در مرکز انجام می‌پذیرد، ایراد دیگری است که بر ساختار آموزش‌وپرورش وارد است.

چگینی با تأکید بر اینکه نباید نسخه‌ای که برای مناطق شمالی تهران پیچیده می‌شود برای روستا و مناطق محروم در کشور نیز پیچیده شود، تصریح کرد: نکته این است که متأسفانه در ساختار آمورزش‌وپرورش امکان تنفیذ اختیار به استان‌ها و مدیران مناطق وجود ندارد و همگان تابع سیاست مرکزی هستند.

وی افزود: نکته بعدی اینکه می‌بایست در انتخاب مدیران اصل صلاحیت ملاک عمل قرار گیرد.

این کارشناس حوزه آموزش با تأکید بر اینکه متأسفانه درحال حاضر در برخی مواقع شاهد سیاسی‌بازی در فضای انتخاب مدیران هستیم درحالی که فرد منتخب هیچ‌گونه تخصص و مهارتی در این بخش ندارد، گفت: تأسف‌بارتر اینکه با تغییر مدیران این دور تسلسل ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یقیناً بهره‌مندی از افراد متخصص در جایگاه‌های شغلی درست منجر به کارآمدی و تحول خواهد شد، تصریح کرد: امیدوارم این اصل مورد توجه مدیران مربوطه در ساختار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

شناسه خبر 33041