شناسه خبر:33233
1399/9/18 10:21:10

سپهرغرب، گروه خبر: پل «کاکارضا» در مسیر جاده الشتر به خرم‌آباد در جریان وقوع سیلاب سال 98 فرو ریخت و حالا استاندار لرستان وعده افتتاح آن را تا پایان سالجاری داده است.

در جریان سیلاب سال 98 در لرستان بسیاری از زیرساخت‌های استان تخریب شد و خسارت‌های زیادی به حوزه‌های مختلف لرستان وارد آمد. وعده افتتاح پل پر ماجرای لرستان تا پایان امسال

یکی از زیرساخت‌های استان که در جریان سیلاب 14 فرودین ماه سال 98، تخریب شد، پل تازه احداث‌شده «کاکارضا» بود، این پل در مسیر جاده الشتر به خرم آباد قرار داشت.

این پل بعد از دو سال بهره‌برداری، در جریان وقوع سیلاب تخریب شد که همین امر موجب ورود دستگاه قضائی به این مسئله و دستگیری تعدادی از عوامل سازنده آن شد.

و حالا استاندار لرستان وعده افتتاح پل «کاکارضا» را تا پایان سالجاری داده است.

سید موسی خادمی در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اقدام ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری لرستان از اختصاص اعتبار برای پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی مانند پل‌های «کاکارضا» و «بلیلوند» خبر داد.

وی، افزود: امیدواریم بتوانیم با اعتباراتی که در نظر گرفته شده، طبق برنامه زمانبندی مشخص شده، شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها تا پایان سال باشیم. تشریح جزئیات پروژه

پیش از این نیز رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه، گفته بود: پل «کاکارضا» در بخش میانی لرستان و در شهرستان الشتر و نزدیک روستای «کاکارضا» واقع شده است.

وی هدف از احداث این پل را برقراری ارتباط محور الشتر به خرم‌آباد بر روی رودخانه «کاکارضا» برشمرد و گفت: طول پل «کاکارضا» 90 متر و عرض 12 متر و نوع سازه آن تیر پیش‌ساخته پیش‌تنیده و دال بتنی درجا است که دارای سه دهانه 30 متری و 19 شمع به عمق 15 متر است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در هر دهانه 6 عدد تیر به کار رفته که در مجموع برای سه دهانه 18 تیر استفاده شده است، افزود: عرشه پل به صورت دال بتنی به ضخامت 20 سانتیمتر شمع ستون و مدفون در خاک است.

خالقی با بیان اینکه این پل دارای دو کوله و دو ردیف سه تایی ستون دایره‌ای شکل به ضخامت 1.5 متر است که بر اساس آئین نامه بارگذاری پل‌های ایران اجرا شده است، گفت: کوله سمت الشتر به صورت شمع ستون و مدفون در خاک است که ستون‌ها و کوله‌های آن آماده شده است.

وی، بیان داشت: همچنین کوله و ستون‌های سمت خرم‌آباد نیز به انجام رسیده است.

6.5 میلیارد برای احداث پل هزینه شد

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون از مجموع 18 تیر پیش‌تنیده پیش‌ساخته 10 تیر ساخته شده و 2 تیر آن در حال اجراست، اضافه کرد: هم اکنون ستونa‌ها و کوله‌ها آماده شدند و تا 45 روز کاری آینده 18 تیر مذکور برای نصب روی عرشه آماده خواهد شد.

خالقی، گفت: کار از کف رودخانه با توجه به فصل بارش و احتمال بارش‌های شدید و پرآبی رودخانه تمام شده است.

وی، بیان داشت: پل «کاکارضا» با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد تومان توسط شرکت سپهر بستر در حال ساخت است و تاکنون 6.5 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور 60 درصد است.

شناسه خبر 33233