شناسه خبر:33249
1399/9/18 10:53:23

سپهرغرب، گروه شهر: رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: هدف «جشنواره شهروند برگزیده» تبدیل همدان به شهر الگو در کشور است.

سیدمسعود عسگریان به مناسبت آغاز به کار سومین جشنواره شهروند برگزیده همدان در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: ما سال‌ها به دنبال این مسأله بودیم که در حوزه مدیریت شهری، شهروندانی که در این حوزه‌ها همکاری داشته و در ارتقای زندگی بهتر در شهر موثر بودند و توانستند همدان را در کشور مطرح کنند، شناسایی و تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری این برنامه به دلیل شیوع بیماری کرونا با وقفه مواجه شد اما بالاخره به مرحله اجرا رسید تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره، شناسایی تعدادی از شهروندان است که در حوزه‌های مختلف شهری اقداماتی داشته و یا با برنامه‌های ما همسویی داشته اند را معرفی کنیم تا از رفتارهای اجتماعی و شخصی آنها الگوسازی صورت گرفته و در آموزش شهروندی به کار برده شود و در نهایت به شهری آبادتر و توسعه یافته‌تر دست یابیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان درباره برگزاری اختتامیه این برنامه اذعان کرد: امیدواریم تا رسیدن زمان اختتامیه شرایط همدان از نظر شیوع بیماری کرونا سفید شود و برنامه را در فضای باز برگزار کنیم و در غیر این صورت از فضای مجازی بهره خواهیم برد.

وی افزود: برگزاری این جشنواره باعث شده که شهروندان به سمت سالم سازی محیط سوق داده شده و بر کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر داشته باشند، البته آمار کمی هنوز در دسترس نیست و نتیجه قطعی در گرو بررسی علمی و دانشگاهی است.

عسگریان با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که شهروندانی به عنوان الگویی سازنده برای سایر افراد معرفی شوند تصریح کرد: هرچه تعداد این الگوها در سطح شهر بیشتر و آثار عملکرد آنان گسترش یابد، در آینده نه چندان دور، شهروندان برگزیده بیشتری خواهیم داشت و شهر ایده‌آل‌تری حاصل می‎شود که در نهایت می‌توانیم همدان را در کشور به یک الگو تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره به دنبال این هستیم که گوشه‌ای از خدمات ارزشمند مردم را به استحضار عموم برسانیم ادامه داد: افرادی هستند که از هر حیث در ارتقای شهروندان همدان در اصلاح امور گام‌های موثری را برداشته و برمی‌دارند که در تلاش هستیم تا در این برنامه به عموم شهروندان معرفی کنیم.

شهردار همدان با بیان اینکه معرفی شهروندان برگزیده سبب ارتقای فرهنگ شهروندی در همدان می‌شود٬ گفت: لازمه داشتن یک شهر خوب شهروندان خوب است.

عباس صوفی با تأکید براینکه شهرایده‌آل با ارتقای فرهنگ شهروندی به دست خواهد آمد٬ اظهار کرد: شهروندان برگزیده الگوی مناسب در سطح شهر هستند که باید با معرفی آنها فرهنگ شهروندی را ارتقا داد.

وی لازمه داشتن یک شهر خوب را داشتن شهروندان خوب دانست و افزود: سال 97 در ابتدای دوره مدیریت شهری یکی از موضوعاتی که مجموعه مدیریت شهری قرار شد روی آن کار کند بحث فرهنگ سازی رفتار شهروندی در موضوعات و حوزه‌های مختلف بود.

شهردار همدان با بیان اینکه در راستای این فرهنگسازی نیاز به معرفی شهروندانی داشتیم که در این حوزه نام آشنا هستند٬ مطرح کرد: ما در این عرصه باید کسانی را معرفی کنیم که در حوزه رفتار شهروندی خود را موظف به رعایت رفتار شهروندی می‌دانند.

وی با اعلام اینکه سال 1397 نخستین دوره جشنواره شهروندان برتر کلید خورد و از بین هزار نفر شرکت کننده، کمیته داوران 68 نفر را در حوزه‌های مختلف انتخاب کرد٬ ادامه داد: سال گذشته نیز از بین یک هزار و 500 نفری که ثبت نام شدند کمیته داوران 18 نفر را معرفی کرد.

صوفی بیان کرد: امسال نیز اگرچه با شیوع ویروس کرونا برگزاری سومین دوره جشنواره شهروندان برگزیده به تعویق افتاد اما در جلسات مختلف در شورای اسلامی شهر همدان بر برگزاری این جشنواره تأکید شد.

وی ارتقای فرهنگ٬ تبیین وظایف شهروندی و شهروند‌مداری را از اهداف جشنواره برشمرد و مطرح کرد: شناسایی، معرفی و تشویق شهروندان در ابعاد مختلف، الگو سازی از شهروندان برگزیده در سطح جامعه و ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان همدانی در حوزه‌های مختلف از دیگر اهداف جشنواره ترسیم شده است.

شهردار همدان توضیح داد: جشنواره شهروند برگزیده در چهار بخش شهروند برگزیده با شاخص‌های فردی، شهروند شایسته تقدیر، شهروند افتخاری و شهروند عامل به وظایف شهروندی برگزار می‌شود.

وی اعلام کرد: امسال «جشنواره شهروندان برگزیده همدان»با شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری، کمیته‌های علمی- داوری، اجرایی و اطلاع‌رسانی آغاز شده و شهروندان همدانی از طریق وبسایت جشنواره در قالب خودمعرفی و معرفی دیگران می‌توانند به منظور ثبت‌نام اقدام کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این نشست اظهار کرد: طی دو سال گذشته جشنواره شهروند برگزیده، برگزار و شهروندان برتر انتخاب شدند و امسال سومین سال این جشنواره را در پیش داریم و امیدواریم به مانند گذشته جشنواره‌ای در شأن مردم همدان برگزار شود.

روح‌الله وجدی‎هویدا افزود: شهروندان برای ثبت‌نام در «جشنواره شهروندان برگزیده » از تاریخ 15 آذرماه تا 20 دی‌ماه فرصت دارند تا به وبسایت www.TCF.hamedan.ir:globe_with_meridians: مراجعه کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان اظهار کرد: در سال جاری 14 نفر به عنوان شهروند افتخاری در بخش‌های مختلف انتخاب می‎شوند که با توجه به بخش ویژه کرونا ممکن است که به 20 نفر هم برسند.

وی تأکید کرد: شهروند افتخاری چه بومی باشد و چه نباشد، ساکن همدان نیست و برای همدان اقدامی ارزشمند انجام داده است.

وجدی با بیان اینکه در حوزه تأمین اعتبار مشکلی نداریم اظهار کرد: در دومین دور اعتبار جشنواره سه میلیارد ریال بود که امسال افزایش 10 درصدی پیش بینی شده اما به دلیل بیماری کرونا با کاهش بودجه نیز مواجه خواهیم بود.

وی افزود: برای معرفی افراد برگزیده از دور اول جشنواره اقداماتی چون چاپ ویژه نامه در مطبوعات، چاپ کتاب، استفاده از این افراد در شورای محلات و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و البته معرفی در سایت جشنواره انجام شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تصریح کرد: در شورای سیاست گذاری جشنواره نمایندگانی از فرمانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره در پنج گروه شهروندان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند ادامه داد: با توجه به اینکه مقرر شده است هر سال در برگزاری جشنواره، یک موضوع خاص تعیین و جوایز ویژه به شهروندانی که بیشترین فعالیت را در آن حوزه داشته‌اند، اهدا شود، بنابراین برای این دوره از جشنواره، فعالیت در راستای «ارتقای نشاط و شادمانی شهر و شهروندان همدانی» به عنوان بخش ویژه انتخاب شده است.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان گفت: ارزیابی دائمی و مستمر جشنواره «شهروند برگزیده» در حوزه فرهنگی و توسط اساتید و دانشجویان بر رفتار شهروندان رصد می‎شود.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با بیان اینکه هدف این جشنواره ارتقای فرهنگ شهرنشینی و تبدیل شهرنشین‌ها به شهروند است اظهار کرد: افرادی هستند که در شهر فقط زندگی می‌کنند، اما افرادی هستند که نسبت به شهر خود دلسوز و دغدغه‌مند هستند، اما به مراتب عالی‌تر نرسیدند و افرادی هستند که واقعا دلسوز شهر هستند و این جشنواره به دنبال ایجاد دغدغه در افراد نسبت به شهر است.

محمدرضا عراقچیان با بیان اینکه اتفاقی که شهرداری و شورای شهر با برگزاری این جشنواره به دنبال آن است ارتقای دانش شهروندی است اظهار کرد: تلاش داوران بر این است که نگاه منطبق بر دیدگاه سیاسی نباشد چراکه شهروندی فارغ از مباحث سیاسی است، بنابراین نه در سال‌های گذشته و نه امسال مسائل سیاسی مطرح نیست چرا که ارزیابی به صورت کمی بوده و مسائل سیاسی در حوزه کیفی می‌گنجد.

وی با اشاره به اینکه نتایج این جشنواره به صورت دائمی ارزیابی می‌شود به طوری که دبیرخانه دائمی آن برپا شده است افزود: ارزیابی دائمی و مستمر جشنواره در حوزه فرهنگی و توسط اساتید و دانشجویان انجام می‌شود.

وی گفت: الگوسازی که صورت می‌گیرد مثبت است و ارزیابی‌های مقدماتی نشان می‌دهد بیش از 70 درصد در جهت الگوسازی و اصلاح شهروندان ن جشنواره موثر بوده و به تدریج در حال بهبود است.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم، انتخاب شهروندان برتر سخت‌تر می‎شود تصریح کرد: در نخستین دوره از انتخاب شهروند برتر، افراداز اقشار انتخاب شدند اما در سال دوم فارغ از شغل انتخاب کردیم.

عراقچیان با اشاره به اینکه هرچه تعداد افراد برگزیده کمتر باشد، رقابت بیشتری ایجاد می‌کند ادامه داد: کمیته داوری، ترکیبی است از اساتید دانشگاهی، آموزش و پرورش، مدیران با سابقه شهری، همیاران محلات که مستقیم در حال فعالیت هستند و در کنار آنها کمیته تحقیق هم به عنوان بازوی کمیته داوران عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه بسته به نوع شغل از رئیس صنف در جلسه دعوت می‌شود تا توضیحات لازم برای فرد کاندید شنیده شود خاطرنشان کرد: امسال افرادی که در تأمین سلامت شهروندان فعال می‌کنند از پزشک و پرستار تا پاکبان و غسال در بخش ویژه مورد داوری قرار می‌گیرند.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با اشاره به اینکه سال گذشته داوری در دو مرحله انجام شد گفت: داوران بر اساس اسنادی است که فرد ارائه می‌دهد، نتیجه‌گیری‎ می‌کنند و همواره تلاششان بر این است که به بهترین شیوه برگزاری کند.

عراقچیان با اشاره به اینکه پایش مداوم جشنواره در حال انجام است اظهار کرد: از افراد برگزیده در اتاق‌های فکری، در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های شورای شهر و در بخش‌های مختلف شهرداری برای مدیریت شهری استفاده می‎شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها بر اساس اصول علمی و تجربه کشورهای دیگر به دست آمده و سپس ایرانیزه شده است افزود: این شاخص‌ها در همه زمینه‌ها هستند، وقف و انفاق یکی از شاخص‌ها است.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی در یک یا دوسال نهادینه نمی شود تصریح کرد: موضوعات شهروندی گاهی به تلنگر قانونی نیاز دارد اما کم کم باید به ملکه ذهن تبدیل شود.

وی تأکید کرد: امید است با گذشت چندین سال از این جشنواره و معرفی شهروندان برگزیده، الگوسازی صورت گیرد و به جنبه‌های ریزتر تعمیم یابد.

شناسه خبر 33249