شناسه خبر:33283
1399/9/19 09:25:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مجتمع صنایع‌دستی سنندج تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته و اعتبار لازم برای تکمیل آن به زودی تامین می‌شود.

یعقوب گویلیان روز سه‌شنبه اظهار کرد: برای این مجتمع یک میلیارد و 30 میلیون تومان اعتبار به پیمانکار پرداخت شده و برآورد اولیه برای تکمیل این پروژه نیاز به 2 میلیارد و 400 میلیون ریال دیگر است.

وی با بیان اینکه قرار است جلسه‌ای فنی با حضور پیمانکار، ناظر و مشاور پروژه برگزار شده و هزینه‌های لازم بررسی شود، افزود: قول تامین اعتبار لازم برای تکمیل مجتمع صنایع‌دستی سنندج از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان داده شده و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

گویلیان اضافه کرد: این طرح 2 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و برای بیش از 120 نفر به ‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و زمینه رشد و شکوفایی صنایع‌دستی استان را که در اثر ویروس کرونا بشدت دچار ضرر و زیان شده، فراهم خواهد کرد.

وی یادآور شد: این مجتمع در ناحیه کم برخوردار شهر واقع شده که راه‌اندازی آن می‌تواند بر اشتغال مردم این ناحیه و تاثیر بر کاهش آسیب‌های اجتماعی اثر بگذارد.

گویلیان تاکید کرد: مجتمع صنایع‌دستی سنندج دارای 23 کارگاه همراه با انبار، نمازخانه و سرویس بهداشتی است و از جمله کارگاه‌های مجهز صنایع‌دستی در غرب کشور محسوب می‌شود.

هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته‌ها، صنایع دستی بومی فعال استان است.

بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می‌کنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول و است.

شناسه خبر 33283