شناسه خبر:33291
1399/9/19 09:47:57

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان گفت: با توجه به مشکلات موجود در سیستم پروازی همدان، درحال حاضر امکان انتقال هوایی عضو پیوندی وجود ندارد.

مجید حمیدی روز سه‎شنبه بیان کرد: زمانی که پروازهای فرودگاه همدان برقرار بود، امکان انتقال هوایی عضو پیوندی در این استان وجود داشت که اکنون شرایط در ناوگان هوایی همدان فراهم نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی همدان به پایتخت، به دنبال برنامه‎ریزی برای حضور تیم‌های پزشکی در استان و انتقال سریع کبد اهدایی به تهران هستیم.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان گفت: همچنین امکان استفاده از بالگرد با توجه به زمان‎بر بودن رسیدن به مقصد و نبود امکان فرود آن در هر بیمارستانی فراهم نیست.

حمیدی افزود: امسال تاکنون 12 مورد رضایت‎گیری برای اهدای عضو انجام شده که 30 عضو شامل کلیه، کبد و قلب 9 بیمار مرگ مغزی در این زمینه اهدا شده است.

وی با بیان اینکه سه بیمار مرگ مغزی به‎علت ابتلا به کرونا نتوانستند اعضای بدن خود را اهدا کنند، گفت: درصورت مشکوک یا مبتلا بودن بیمار به کرونا اهدای عضو صورت نمی‎گیرد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان اضافه کرد: پزشکان از بیماران مرگ مغزی پیش از اهدای عضو نمونه‌گیری و آزمایش می‌گیرند و نتیجه این آزمایش نیز تا مدت 72 ساعت اعتبار دارد.

حمیدی ادامه داد: درصورت اطمینان صددرصدی از مبتلا نبودن بیمار مرگ مغزی به کرونا، فرآیند اهدای عضو با سرعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش پیوند بیمارستان بهشتی همدان همچان تعطیل است، اظهار کرد: با توجه به پذیرش بیماران کرونایی در این بیمارستان امکان اهدای عضو وجود ندارد، چراکه احتمال دارد فرد دهنده و گیرنده عضو به کرونا مبتلا شوند.

سال گذشته خانواده 14 بیمار مرگ مغزی نسبت به اهدای عضو بیمار خود رضایت دادند که 11 مورد آن به اهدای عضو منجر شد.

شناسه خبر 33291