شناسه خبر:33619
1399/9/24 11:45:44

سپهرغرب، گروه سیاسی: برخی دولتمردان همین چند هفته قبل گفتند بودجه چوب ادب سیاستمداران است اما گویا در لایحه بودجه قصد دارند چوب حراج به آینده بزنند.

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: برخی دولتمردان همین چند هفته قبل گفتند بودجه چوب ادب سیاستمداران است اما گویا در لایحه بودجه قصد دارند چوب حراج به آینده بزنند.

روزنامه جوان در این باره می‌نویسد: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر فروش روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت در سال 1400 بازتاب خبری گسترده‌ای داشت و موجب تعجب افکار عمومی شد.

از آنجایی که طی سال‌های اخیر بسیاری از وعده‌های دولت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت و دولتی‌ها تلاش کردند با استراتژی تکذیب و سوء‌برداشت از وعده‌های ارائه‌شده با افکار عمومی مواجه شوند، از این‌رو امکان دارد وعده‌های کنونی رنگ و بوی انتخاباتی داشته‌باشد. آقای روحانی به فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز اشاره داشت. درباره این موضوع باید شفاف‌سازی صورت گیرد، زیرا هم‌اکنون در تحریم نفتی قرار داریم و باید دید به چه شکلی قرار است به یکباره فروش نفت چند برابر شود!؟

البته با ملاحظه لایحه بودجه 1400 به این مهم می‌رسیم که دولت از محل فروش نفت در حدود 200 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده ‌است، حال این درآمد می‌تواند از محل صادرات نفت به خارج از کشور درآمد ارزی برای کشور ایجاد کند یا اینکه می‌تواند در قالب فروش اوراق مالی مبتنی بر نفت در بازار داخلی برای کشور درآمد ریالی ایجاد کند.

رئیس‌جمهور صلاح ندید که لایحه بودجه 1400 را خود شخصاً به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند، اما جای داشت معاون اول یا رئیس سازمان برنامه و بودجه یا وزیر اقتصاد، بودجه را به مجلس ارائه می‌دادند و در رابطه با سیاست‌های پولی، مالی، تجاری، تولیدی و رفاهی در بودجه‌ریزی به نمایندگان مردم توضیح می‌دانند.

البته هنوز هم دیر نشده ‌است با توجه به اینکه بودجه در سرنوشت اقتصادی و رفاهی 85 میلیون ایرانی اثر دارد و لایحه 1400 در بسیاری از بخش‌ها چه در حوزه منابع و چه در بخش مصارف عمومی یا دخل و خرج شرکت‌ها گنگ است، مدیران دولت با رعایت اصول بهداشتی در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها حضور یابند تا به تمامی سؤالات و ابهامات پیرامون بودجه 1400 پاسخ دهند. اینگونه نمی‌شود که با غیبت در جلسه تحویل لایحه بودجه به مجلس و حضور در پشت تریبون‌های یکطرفه به شکل مبهم وعده‌های بودجه‌ای شبه انتخاباتی به مردم بدهیم، هر چه باشد به قول اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بودجه چوب ادب سیاستمداران است، هر چند که مدتی است عده‌ای بودجه را با چوب حراج به رفاه و آینده مردم اشتباه گرفته‌اند.

جوان همچنین با اشاره به ارز 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شد، دلار 11 هزار تومانی وعده داده شده در لایحه بودجه 1400 را «دلار روحانی» توصیف کرد.

شناسه خبر 33619