شناسه خبر:33816
1399/9/27 11:10:19

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: حکم جلب شکارچیان میش وحشی منطقه حفاظت‌شده شرا از نیروی انتظامی گرفته شد.

مجید شعبانلو, رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: شکارچیانی که عصر دیروز با شلیک گلوله یک میش وحشی را در منطقه شرا شکار کرده بودند, با حکم مراجع انتظامی تحت تعقیب هستند و به زودی دستگیر می‌شوند.

او افزود: دیروز عصر با شنیدن صدای شلیک گلوله، محیط‌بانان منطقه شرا به نزدیکی محل شلیک رفتند اما با غروب آفتاب جستجو را متوقف و در جاده‌های منتهی به منطقه حفاظت شده کمین کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: بعد از کمین، آن‌ها به دستگاه پیکان وانت مشکوک شدند و به راننده آن دستور ایست دادند اما راننده خودرو از بیراهه متواری شد و بعد از نیم ساعت تعقیب و گریز, خودروی آن‌ها به خاطر سرعت بالا و برخورد با جدول متوقف شد و این بار دو شکارچی با لاشه حیوان و سلاح غیر مجاز پیاده متواری شدند.

شعبانلو اظهار کرد: از این خوردو مدارک شناسایی دو شکارچی, سیرابی میش وحشی و چاقوی شکاری کشف شد و خودرو هم به نیروی انتظامی برای توقیف، تحویل شد.

او ادامه داد: این دو شکارچی غیر مجاز که بومی منطقه شرا و روستاهای اطراف آن هستند و هم اکنون تحت تعقیبند و پیش از این سابقه شکار و صید غیر مجاز را هم داشته اند.

     سرشماری وحوش مناطق حفاظت شده استان همدان/ شناسایی 315 گونه جانوری در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از سرشماری وحوش در مناطق حفاظت شده محیط زیست استان از اول دی ماه خبر داد.

محسن جعفری‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سرشماری وحوش در استان به مدت 6 روز، در 6 منطقه حفاظت شده استان انجام می‌شود.

او از به کارگیری 25 نیروی محیط‌بان برای این سرشماری‌ها خبر داد و افزود: سرشماری وحوش در مناطق حفاظت‌شده، شرا در همدان، ملوسان در نهاوند، خان گرمز در تویسرکان، لشگردر و گلپر آباد در ملایر و آلما بلاق در اسدآباد و هرکدام طی یک روز انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به تنوع زیستی 315 گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده استان ادامه داد: در سرشماری پارسال 34 گونه پستاندار، 193 گونه پرنده، 45 گونه خزنده، 39 گونه ماهی و 4 گونه دوزیست شناسایی شده است.

جعفری نژاد ادامه داد: با سرشماری وحوش از تغییر زیستگاهی و کوچ حیوانات مطلع می‌شویم و علاوه بر آن گونه‌های در معرض خطر استان هم شناسایی می‌شود.

او اظهارکرد: ما در حوزه مجوز شکار برای حیوانات چهار پا ممنوعیت داریم و در مورد پرندگان نیز با توجه به بیماری آنفولانزا در کشور هیچ مجوزی امسال نداده ایم.

     ظهور غاز پیشانى سفید کوچک پس از سالها در همدان

معاون فنى اداره کل حفاظت محیط زیســت همدان در این باره گفت: هرساله سدها و زیســتگاههاى آبى پرندگان آبى و کنار آبزى درهمدان پایش مىشود که مى تواند به پیدایش گونه هاى جدید منجر شود.

مهدى صفى‌خانى افزود: در بیشــتر مواقع گونه‌هاى پرندگان آبزى اســتان مهاجر هســتند و ممکن اســت در ســالهاى بعد نباشند، غاز پیشانى ســفید کوچک نیز یکى از همین گونه پرندگان اســت که پس از ســالها دوباره در همدان دیده شده است.

معاون فنى محیط زیســت همدان عنوان کرد: این گونه به کمک عکاســى على ثقفى که از عکاسان طبیعت در استان هستند شناسایى و ثبت شده است

شناسه خبر 33816