شناسه خبر:33836
1399/9/27 11:56:35

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کتاب «رهایی از افسردگی به روش ذهن‌آگاهی» به کمک یافته‌های جدید علمی و تمرین‌های مراقبه، درکی متفاوت از عوامل افسردگی را در اختیار مخاطب می‌گذارد و شیوه کنار آمدن با آن‌را بیان می‌کند.

این کتاب نوشته مشترک مارک ویلیامز، جان تیزدیل، زیندل سگال و جان کابات زین، در چهار بخشِ «ذهن، جسم و هیجان»، «لحظه به لحظه»، «دگرگونی غم و اندوه» و «بازسازی زندگی»، به کمک یافته‌های جدید علمی و تمرین‌های مراقبه، درکی متفاوت از عوامل افسردگی را در اختیار مخاطب می‌گذارد و شیوه کنار آمدن با آن‌را بیان می‌کند.

در بخش نخست این کتاب، نشان داده می‌شود که چطور تعامل ذهن، بدن و هیجان‌‌های ما، به ایجاد و حفظ افسردگی کمک می‌کنند و چگونه می‌توان از این چرخه معیوب بیرون آمد. بخش دوم کتاب، جنبه کاربردی دارد و خواننده را به کسب مهارت ذهن‌آگاهی دعوت می‌کند. بخش سوم، به شما کمک می‌کند با تکمیل تمرین‌ها، افکار و هیجان‌ها، احساس‌های بدنی و رفتارهای منفی‌ای را تحت کنترل درآورید که با ایجاد چرخه‌ای معیوب، ناراحتی و ملال شما را به افسردگی تبدیل می‌کنند. چهارمین بخش، همه‌چیز را به‌صورت یک راهکار واحد ارائه می‌کند تا فرد با استفاده از آن بتواند در رویارویی با تمام چالش‌های زندگی و به‌ویژه افسردگی، زندگی غنی‌تر و موثرتری داشته باشد. در این بخش، داستان زندگی افرادی نقل می‌شود که توانسته‌اند با تمرین‌های ذهن‌آگاهی، در مواجهه با افسردگی رشد کنند و تغییر یابند.

 رهایی از عادات افسرده‌ساز با ذهن‌آگاهی

نویسندگان در مقدمه کتاب، درباره اهمیت روش ذهن‌آگاهی در پیشگیری یا کمک به کاهش افسردگی، به نکاتی مهم اشاره کرده‌اند: «افسردگی آزاردهنده است. سگ سیاه شب است که شادی و آرامش را از شما می‌رباید و خواب راحت را از شما می‌گیرد. اهریمن نیمروزی است که فقط شما آن‌را می‌بینید. سیاهی قابل رویتی است که فقط در مقابل شما ظاهر می‌شود. هرکس دچار افسردگی شده باشد با احساس نارضایتی از زندگی، ناامیدی، بی‌قراری و اضطراب فلج‌کننده‌ای که به دنبال آن می‌آید، آشناست. شخص افسرده، تشنه شادی و لذتی است که هرگز نچشیده است.

هرکس در چنین شرایطی هرکاری بتواند انجام می‌دهد تا از شر این احساس خلاص شود، اما تلاش‌ها ثمر نمی‌دهند یا حداقل نتیجه بلندمدت ندارند. چون حقیقت غم‌انگیز این است که افسردگی ماهیتی عودکننده دارد و تجربه مکرر افسردگی ممکن است این تصور را در شما ایجاد کند که به اندازه کافی خوب نیستید و اساسا شخص ناموفق و شکست‌خورده‌اید. ممکن است ذهن خود را زیرورو کنید تا ریشه اصلی ناراحتی خود را بیابید، اما وقتی به پاسخ قانع‌کننده‌ای نرسید، احساس تهی بودن و ناامیدی شما بیشتر هم بشود. سرانجام ممکن است متقاعد شوید که اساسا شخصی مشکل‌دار هستید.

در این کتاب بنا داریم به کمک یافته‌های جدید علمی که درکی کاملا متفاوت از عوامل افسردگی در اختیار ما می‌گذارند، علت این امر و شیوه کنار آمدن با آن‌ را، با شما در میان بگذاریم... کتاب حاضر تمرین‌هایی به شما معرفی می‌کند که با وارد کردن آن‌ها در زندگی خود، از عادات ذهنی افسرده‌ساز رها خواهید شد. این برنامه که درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی نام دارد، ترکیبی از یافته‌های جدید علمی و مراقبه است که موثر بودن آن‌ها در روان‌شناسی و پزشکی به اثبات رسیده است. این ترکیب جدید و موثر که شناختی متفاوت از جسم و ذهن را به‌دست می‌دهد، نگرش شما را نسبت به افکار و احساسات منفی کاملا تغییر می‌دهد، طوری‌که دیگر اُفت روحی شما منجر به افسردگی نشود.»

 خود را آن‌گونه که هستیم بپذیریم

«کسب مهارت ذهن‌آگاهی باعث نمی‌شود که موقعیت‌های دشوار، نگرانی‌ها، خاطرات بد و شخصیت‌های آزاردهنده تا حدی خنثی شوند یا ما نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت شویم، بلکه ذهن‌آگاهی آن‌ها را در چنان فضای وسیعی قرار می‌دهد که فقط جزئی از تجربه کلی ما به‌حساب می‌آیند. ممکن است به تجربه یاد بگیریم که برای شناخت و عینیت بخشیدن به خود واقعی‌مان، فضای بیشتری در لحظه اکنون باز کنیم. ممکن است از زوایای متفاوت و جدیدتری به خود اعتماد کنیم.

 ممکن است به فهم این نکته نائل شویم که هرچه هستیم خوب است و خود را آن‌گونه که هستیم، بپذیریم.»

شناسه خبر 33836