شناسه خبر:33866
1399/9/29 10:20:24

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه بر جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در مدت یک هفته تاکید کرد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی، فصل سرما و شیوع بیماری کرونا قرار داریم و باید هر چه زودتر متکدیان و معتادان متجاهر جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

«حسین خوش‌اقبال» روز پنجشنبه در جلسه ساماندهی متکدیان در سرسرای تدبیر استانداری با تاکید بر اینکه باید گره‌های اصلی به وجود آورنده مشکلات استخراج و در جلسات بر روی آنها بحث شود افزود: سالهاست که می‌خواهیم این افراد آموزش ببینند و به آن‌ها وام پرداخت شود اما شاید برای عده کمی این امر محقق شده باشد.

وی با اشاره به در پیش بودن سرما و احتمال بروز مشکلات برای این افراد، خواستار تشکیل جلسه با حضور استاندار و شهردار کرمانشاه شد.

وی اظهار داشت: همه ما در این قضیه نقش داشته‌ایم و نباید پس از گذشت سالها موضوع متکدیان به این شکل باقیمانده باشد؛ کرمانشاه با توجه به بافت جمعیتی که دارد هنوز در جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان مشکل دارد.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید بر تحقیق و آسیب‌شناسی در این باره افزود: باید جستجو شود که مانع کار کجا بوده و چرا هنوز دغدغه‌های متکدیان و معتادان متجاهر یا اردوگاه‌ها در کرمانشاه باقی مانده است.

وی با تاکید بر تجهیز گرمخانه‌ها از سوی شهرداری، گفت: باید موانع و مشکلات غربالگری معتادان متجاهر و متکدیان بررسی شود چرا که متکدیان برای منظره شهر نامطلوب اند و جلوه خوبی به شهر نمی دهند.

در این جلسه محسن رخصتی مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه نیز گفت: بعد از غربالگری زباله گردها و متکدیان در صورتی که نیازمند باشند حاضریم آنها را زیر پوشش قرار بدهیم.

او در عین حال تاکید کرد: نباید جمع‌آوری این افراد به صورت مقطعی باشد.

   تجمع کارگرنماها در بلوار تاق بستان

موضوع اصلی کمیته ساماندهی متکدیان کرمانشاه، کارگرنماهای بلوار طاقبستان بود که تعداد آن‌ها 300 نفری تخمین زده شده و اینکه اکثر این افراد متکدیانی هستند که منتظر نذورات مردم مانده‌اند و در حقیقت اهل کار کردن نیستند.

در ادامه این جلسه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه نیز گفت: در مسیر بلوار تاریخی طاقبستان شاهد تجمع کارگرنماهایی هستیم که بخش عمده آن‌ها در واقع متکدی هستند.

«فریبرز نجفی‌مهر» افزود: این افراد تا پاسی از شب در این مکان می‌مانند و منتظر دریافت نذورات مردم هستند.

به گفته وی تاکنون جلسات متعددی برای ساماندهی این وضعیت تشکیل شده و ماحصل آن نیز تصمیم به غربالگری این افراد و تفکیک متکدیان از کارگران فصلی بوده که تاکنون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: شهرداری نیز مکلف است که مکانی مشخص برای تجمع کارگران فصلی ایجاد و متکدیان را نیز جمع آوری کند که این موضوع نیز تا کنون محقق نشده است.

او حضور کارگرنماها در بلوار طاقبستان را نیز فرصتی برای سوء استفاده برخی برای تاختن به دولت و مطرح کردن بحران بیکاری دانست و گفت: در حقیقت بسیاری از این افراد متکدی هستند نه کارگر واقعی.

   تفکیک کارگران فصلی از کارگرنماها

فرماندار کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: طبق برآوردها حدود 300 نفر اعم از کارگر واقعی فصلی و متکدی در بلوار طاقبستان حضور دارند که باید با غربالگری افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی شناسایی شوند.

«فضل الله رنجبر» با تاکید بر اینکه مددجو نباید گدایی کند، افزود: خانواده این افراد باید توسط کمیته امداد و بهزیستی در جریان قرار گیرند تا آن‌ها را از بلوار طاقبستان جمع‌آوری کنند.

او خواستار اخذ مجوز برای جمع‌آوری شبانه متکدیان شد و گفت: متکدیان در طول روز نیز باید توسط اجراییات شهرداری جمع‌آوری شوند.

او از تخصیص ندادن اعتبار توسط شهرداری برای جمع‌آوری این افراد و تفکیک آنها به بهانه نبود بنیه مالی گلایه‌مند بود و گفت: حتی کسبه محل نیز برای این افراد دلسوزی می‌کنند و مانع جمع‌آوری آنها توسط اجراییات شهرداری شده اند.

فرماندار کرمانشاه همچنین خواستار استفاده از سمن‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم و جلوگیری از توزیع نذورات در بلوار طاقبستان شد.

رنجبر در خصوص وضعیت گرمخانه‌های شهر کرمانشاه نیز با اعلام اینکه گرمخانه‌های ما در کرمانشاه کافی نیستند، افزود: اکنون کرمانشاه صاحب یک گرمخانه با ظرفیت 40 نفر برای آقایان و یک گرمخانه با ظرفیت 12 نفر برای خانم‌هاست.

او تاکید کرد که شمال کرمانشاه نیز به یک گرمخانه نیاز دارد که در این خصوص شهرداری باید با کمک بهزیستی این مشکل را حل کنند.

رنجبر به مشکلات اجاره محلی برای ایجاد گرمخانه نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه وقتی همسایه‌ها مطلع می‌شوند که مکانی به این منظور اجاره شده صاحبخانه را مجبور می‌کنند تا قرارداد را فسخ کند.

طرح توانمند سازی متکدیان و معتادان متجاهر دیگر موضوعی بود که فرماندار کرمانشاه به آن اشاره کرد و گفت: این در طرح در گذشته تهیه شده و قرار بود روند کار به 2 گروه مردم نهاد (سمن) واگذار شود اما به دلیل وجود اختلافات زیاد در شهرداری کرمانشاه، راکد مانده است.

رنجبر تاکید کرد: حل این پدیده‌های اجتماعی دلسوز برای اجرا می‌خواهد وگرنه طرح و برنامه وجود دارد.

شناسه خبر 33866