شناسه خبر:33935
1399/9/30 09:43:54
رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه گفت:

سایت پروازی طاق‌بستان بسته می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه گفت: به‌زودی سایت پروازی طاق‌بستان بسته می‌شود.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه با اشاره به خطرات پرواز خلبانان پاراگلایدر از سایت طاق‌بستان، اظهار کرد: اخیراً سازمان هواپیمایی، اداره کل فرودگاه و استانداری کرمانشاه از اداره کل ورزش و جوانان استان خواسته‌اند تا جلوی پرواز پاراگلایدر سواران از سایت طاق بستان گرفته شود.

محمدرضا نقدی تصریح کرد: ازآنجایی‌که سایت پروازی طاق‌بستان در قیف پروازی فرودگاه کرمانشاه قرار دارد، برای همین هر‌نوع پروازی که بخواهد از این سایت انجام گیرد باید با هماهنگی برج پرواز فرودگاه باشد.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر برخی از خلبانان پاراگلایدر کرمانشاهی بدون هماهنگی از سایت پروازی «دوکل» طاق بستان برای تیک‌آف استفاده می‌کنند، درحالی‌که این سایت در قیف پروازی فرودگاه قرار دارد.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین در نزدیکی این سایت پروازی دو بیمارستان امام حسین(ع) و امام رضا(ع) قرار دارند که هرلحظه این احتمال وجود دارد بیماری اورژانسی را از طریق بالگرد به این بیمارستان‌ها منتقل کنند و پرواز پاراگلایدر سواران در این محدود ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

نقدی تأکید کرد: ایراداتی که سازمان هواپیمایی و اداره کل فرودگاه به این سایت گرفته‌اند کاملاً منطقی است و انجمن ورزش‌های هوایی استان هم آن را تأیید می‌کند، در این راستا به‌زودی ممنوعیت پرواز بر فراز طاق‌بستان را اعلام خواهیم کرد و در صورت بی‌توجهی به این دستورالعمل برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: هرچند خوشبختانه تاکنون هیچ مشکل و سانحه هوایی در محدوده این سایت به وجود نیامده، اما اگر اتفاقی بیفتد به حدی می‌تواند فاجعه‌بار باشد که تمام گذشته‌اش را نیز سیاه کند، بنابراین برای پیشگیری از بروز هر سانحه‌ای این اقدام ضروری است.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان اضافه کرد: متأسفانه در دسترس بودن این سایت باعث شده تا برخی از خلبانان پاراگلایدر به‌ویژه در سال‌های اخیر برای پرواز به این سایت مراجعه کنند، این درحالی‌که است که علاوه بر خطراتی که ذکر شد، این سایت، سایتی رسمی نیست و از سوی دیگر هیچ راه دسترسی نیروهای امدادی به آن در صورت بروز حادثه وجود ندارد.

نقدی در ادامه گفت: متأسفانه علیرغم اینکه در 30 کیلومتری کرمانشاه یکی از بهترین سایت‌های پروازی جهان یعنی سایت «ویس قرنی» راداریم که بسیاری از رکوردهایی آسیایی در آن شکسته شده و تعدادی از رکوردداران برتر جهان هم در آن پرواز داشته‌اند، اما برخی خلبانان پاراگلایدر با توجه به دسترسی سریع به سایت طاق‌بستان، خصوصاً در روزهای تعطیل مانند جمعه از این سایت استفاده می‌کنند که خطرات زیادی هم آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: سایت ویس قرنی در قیف پروازی قرار ندارد و هم‌زمان شش تا هشت خلبان هم می‌توانند از روی آن تیک‌آف داشته باشند که این مزیت را در هیچ سایت پروازی دیگری در آسیا نمی‌توان دید.

شناسه خبر 33935