شناسه خبر:33962
1399/9/30 10:52:25

سپهرغرب، گروه سلامت: استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، گفت: تجربه نشان داده که عادات غذایی همراه با کاهش دریافت کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود.

مریم امینی، درباره بیماری پوکی استخوان، اظهار کرد: سلول‌های استخوانی بدن در شکل طبیعی خود شبیه لانه‌های زنبور است اما در این بیماری حالت سوراخ سوراخ پیدا می‌کند، مقدار زیادی از استخوان بدن می‌رود و استخوان سازی کاهش پیدا می‌کند. استخوان‌ها رفته رفته ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه و حتی عطسه و سرفه نیز شکسته می‌شود.

وی، عوامل پوکی استخوان را ارثی، جنسیت، سن، نژاد و مصرف کورتون دانست و بیان کرد: احتمال شیوع این بیماری در زنان بیشتر است و هر چه سن بالا رود، به مراتب پوکی استخوان افزایش می‌کند و همچنین در نژاد سفید و آسیایی، ریسک پوکی استخوان بالاتر است.

امینی اظهار کرد: وقتی هورمون‌های بدن به خصوص استروژن کاهش پیدا می‌کنند، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند. و به همین دلیل اگر زنان بعد از یائسگی از خود مراقبت نکنند، در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند. این بیماری در مردان تدریجی است.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، با بیان اینکه هورمون تیروئید از عوامل دیگر پوکی استخوان است که ترشح بیش از حد آن موجب شکستگی استخوانی می‌شود، تصریح کرد: مصرف زیاد الکل می‌تواند به استخوان‌ها ضربه وارد کند و همچنین مصرف دخانیات ریسک بیماری را بالا می‌برد.

وی به علائم پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: این بیماری در مراحل اولیه، علامتی ندارد اما اگر استخوان‌ها به مرور ضعیف‌تر شود، کمردرد ناشی از شکستن مهره‌های ریز در بدن، کوتاه‌تر شدن قد، قوز شدن خمیدگی و شکستگی‌ها سریع ظاهر می‌شود. یعنی استخوان با کوچک‌ترین ضربه استخوان فرد شکسته می‌شود.

امینی درباره رژیم غذایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: به طور کلی شیوه زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد چون که زندگی بی تحرک باعث تشدید پوکی استخوان می‌شود و توصیه می‌کنیم ورزش‌هایی همچون پیاده روی، دویدن، ورزش‌های قدرتی و وزنه برداری و ورزش‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کند انجام بدهیم تا حدودی از بیماری پیشگیری شود.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه بر اساس تجربیات، عادات غذایی همراه با کاهش کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود و ریسک شکستگی استخوان را بالا می‌رود، اظهار کرد: ویتامین D نقش جذب کلسیم را دارد و توصیه می‌شود از سنین 50 سال به بالا این ویتامین را به همراه مصرف لبنیات کم چرب، سبزی‌های برگی شکل سبز تیره، کنسرو ساردین، محصولات سویا برای افراد گیاهخوار و در صورت نیاز به شکل مکمل دارویی دریافت کنند.

شناسه خبر 33962