شناسه خبر:33995
1399/10/1 10:19:46

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: برخی از طرح‌های حوزه فرهنگی استان از جمله برج هنر، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس با وجود تخصیص و تزریق اعتبار هنوز تکمیل‌نشده و دچار رکود هستند.

قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در چهارمین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام اظهارکرد: روند تکمیل این طرح‌ها باید شتاب بیشتری بگیرد و در زمینه تخصیص و تزریق اعتبار نیز مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: ایلام یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استان‌های کشور در حوزه دفاع مقدس است و بدون احتساب شهدای ایلامی بیش از 12 هزار نفر از رزمندگان اسلام از استان‌های مختلف کشور در این استان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند که می‌طلبد مسئولان امر نسبت به تدوین دانشنامه و دایره‌المعارف دفاع مقدس در ایلام اقدام کنند.

استاندار ایلام یادآور شد: اعتبارات تدوین دانشنامه و دایره‌المعارف جنگ تحمیلی استان ایلام باید با مشارکت اطلاعاتی و اعتباری دستگاه‌های مختلفی چون شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارگان‌های نظامی و سایر نهادها در مدت زمان 2 تا سه سال تهیه و منتشر شود.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: باید تمام شاخص‌های مربوط به جنگ تحمیلی، رویدادها، حوادث و عملیات‌هایی که در استان ایلام شکل گرفت، در این دانشنامه به صورت کامل و جامع بیان شود تا این دانشنامه بعد از انتشار به یک آرشیو کامل و مرجعی مستند برای تحقیق محققان حوزه جنگ و علاقمندان باشد.

وی در مورد تکمیل برخی از یادمان‌های استان تاکید کرد: یادمان شرهانی به علت اینکه یک یادمان ملی است و بعضی از استان‌ها همچون اصفهان شهدای زیادی را در این منطقه تقدیم کرده‌اند و همه ساله به این یادمان سفر می‌کنند باید زیرساخت‌های آن از جمله راه دسترسی و حسینیه تا سال 1400 تکمیل و مطالبات پیمانکار قلاویزان نیز در مدت 2 هفته پرداخت شود.

استاندار ایلام به برگزاری آیین‌های سالگرد شهادت شهید سلیمانی هم اشاره کرد و گفت: این آیین با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار و در این زمینه می‌توان از بستر فضای مجازی نیز بهره‌گیری کرد تا یک مراسم باشکوه برای این شهید گرانقدر برگزار شود.

سلیمانی دشتکی افزود: شیوه‌های برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در استان ایلام بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های ستاد ملی کرونا خواهد بود.

استاندار ایلام در مورد آیین شب یلدا هم یادآور شد: امشب مردم استان از برگزاری دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی به طور جدی خودداری کنند چرا که حجم اصلی انتشار ویروس کرونا در همین محافل خانوادگی است.

سلیمانی دشتکی اظهار کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود جوانان و نوجوانان به استفاده از ماسک یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه چندانی ندارند و شاید خود این قشر بیمار نشوند اما بدون شک برای اطرافیان خود ناقل بیماری خواهند بود.

وی اضافه کرد: طرح غربالگری شهید سلیمانی به عنوان یک طرح موفق پیشگیرانه باعث کاهش محسوس آمار ابتلا، بستری و فوتی در استان شده و این روند با مشارکت مردم و پرهیز آنها از دورهمی‌های خانوادگی باید ادامه یابد.

شناسه خبر 33995