شناسه خبر:34061
1399/10/2 11:24:25

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با وجود پیگیری مشکلات ساکنین کوی فردوس از سوی نماینده ولی فقیه با گذشت سه ماه از بازدید و وعده حل نواقص از سوی دستگاه‌های متولی، همچنان مشکلات پابرجا است.

16 آذرماه 96 بود که در پی گلایه‌مندی اهالی مسکن مهر تپه‌ امام‌گل (کوی فردوس) بازدیدی میدانی از محل داشتیم؛ در بازدید متأسفانه از بدو ورود این مشکلات بودند که از ما استقبال کردند، مشکل نخست به ورودی این کوی که در اواسط بلوار بهشت قرار گرفته و در احاطه کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو است، بازمی‏گردد و مسئله دیگر خاکی بودن مسیر برای رسیدن به این شهرک بوده که خوشبختانه در پی انتشار این گلایه، شهرداری منطقه سه در همان سال اقدام به آسفالت مسیر کرد.

تأمل‌برانگیزتر اینکه بخش قابل توجهی از اهالی شهرک زیر پوشش بهزیستی بوده و درواقع معلول هستند.

از دیگر مشکلاتی که سه سال پیش به آن پرداخته شد، عدم اختصاص خدمات بدیهی همچون حمل‌ونقل عمومی و تاکسی بود.

در بازدید مذکور مشخص شد متأسفانه اغلب مجتمع‌های این کوی فاقد آسانسور هستند، حال درنظر بگیرید در بلوک‌هایی که ساکنان معلول دارند، نبود آسانسور چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

نبود مدرسه، مسجد و حتی سوپرمارکت از دیگر مشکلاتی بود که اهالی از آن انتقاد می‌کردند؛ زیرا برای تأمین مایحتاج اولیه مجبور بودند به میدان سیلو مراجعه کنند.

البته انباشت زباله در معابر و وجود تعداد اندک سطل‌های زباله نیز خود از دیگر مسائلی بود که ذهن هر بیننده را به خود معطوف می‌کرد، اما پس از گذشت تقریبی سه سال، گویی هیچ‌یک از مشکلات با وجود پیگیری‌ها مرتفع نشده و حتی برخی مشکلات همچون نبود فضای سبز، عدم ایمنی شوارع و وجود مشاغل مزاحم در بطن و ورودی این شهرک نیز افزوده شده! بر این اساس این‌بار در اواخر شهریورماه اهالی دست‌ به‌ دامان امام‌جمعه و خواهان بررسی مشکلات از این مقام مسئول شده‎اند؛ نماینده ولی فقیه در استان خود با حضور میدانی در محل پای صحبت اهالی نشست و از مسئولان خواهان پاسخگویی و چاره‌جویی برای مشکلات شد.

در این بازدید که مدیران مرتبط همچون شهردار، مدیرکل راه و شهرسازی و نیز برحسب تصادف معاون وزیر راه و شهرسازی در استان حضور داشتند، قرار شد مشکلات احصا و در جلسه‌ای که بعد ظهر همان روز با حضور نماینده امام‌جمعه و مدیران فوق‌الذکر برگزار شد، نسبت به حل آن‌ها تصمیم‌سازی شود؛ پس در آن بازه زمانی گفت‌وگویی را با مسلم مخفی، مشاور رسانه‌ای نماینده ولی فقیه در استان همدان درخصوص مصوبات این نشست ترتیب دادیم و به گفته وی با توجه به مصوبات جلسه چیزی حدود 80 درصد از مشکل اهالی حل خواهد شد. حال با گذشت بیش از سه ماه از آن تاریخ با حضور در محل و گفت‌وگو با اهالی گویی بخش اعظمی از مشکلات پابرجا است، به‌طوری که هنوز نه اقدامی برای ساخت مدرسه و مسجد صورت گرفته و نه خبری از حصارکشی، ایجاد مرکز خرید و فضای سبز و افزایش سطل زباله در منطقه شده است.

جالب‌تر اینکه به گفته برخی از ساکنین در تعدادی از اراضی مساکن مهر احداثی شاهد وجود معارض بوده و عدم صدور سند نیز وجود دارد؛ بر این اساس با توجه به مشخص شدن دستگاه‌های متولی برای رسیدگی ازجمله اداره کل راه و شهرسازی، آموزش‌وپرورش، سازمان نوسازی مدارس و اوقاف و دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان همدان و شهرداری، بر آن شدیم تا درخصوص چرایی کُندی کار با مدیران این دستگاه‌ها و نیز مشاور رسانه‌ای نماینده ولی فقیه در استان گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه‌ می‌خوانید:

مشاور رسانه‌ای نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه پس از آن بازدید و نشست بازهم در جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه و نیز مدیران دستگاه‌های مرتبط روند حل مشکلات مورد بررسی قرار گرفت، گفت: متأسفانه گرچه فرآیند کار روی کاغذ مناسب و اراضی مورد نیاز به گفته مسئولان مرتبط برای کاربری‌ها مشخص شده، اما در عمل روند اجرایی به‌کُندی پیش می‌رود.

مسلم مخفی با تأکید بر اینکه حتی برای ساخت مسجد علاوه‌بر آنکه زمین مشخص شده خیری نیز جهت ساخت آن پای کار آمده است، اذعان کرد: اما درحال حاضر ما به‌عنوان دفتر نمایندگی ولی فقیه از عملکرد شهرداری و راه و شهرسازی در صحنه اجرا ناراضی هستیم.

وی با اشاره به اینکه طولانی شدن کاغذبازی اداری برای تحویل زمین ازجمله عمده مشکلات در پروژه‌ها است، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در پروژه مسجد، هیئت‌امنای آن مشخص و از طریق اوقاف تأیید شده‌اند، بنابراین اداره کل راه و شهرسازی می‌تواند اراضی را به هیئت‌امنای تعیین‌شده تحویل دهد تا خیر نسبت به ساخت آن اقدام کند.

مخفی با تأکید بر اینکه چندین هفته از تعیین هیئت‌امنا می‌گذرد، تشریح کرد: بازهم تأکید می‌کنم با وجود پیگیری مستمر از سوی نماینده ولی فقیه، احساس می‌شود شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی آن‌طور که باید، پای کار نیستند.

وی با اشاره به اینکه البته اوقاف نیز در پیگیری تحویل مسجد می‌توانست با سرعت بیشتر و درعین‌حال بهتر عمل کند، گفت: قاعده بر این است که اوقاف اعضای هیئت‌امنا را به اداره کل راه و شهرسازی معرفی کند تا آن‌ها نسبت به تحویل زمین اقدام کنند.

مدیر اوقاف شهرستان همدان نیز با بیان اینکه بنده اطلاعی از فرآیند پیگیری مشکلات اهالی منطقه امام‌گل از سوی امام‌جمعه و دیگر دستگاه‌ها همچون اداره کل راه و شهرسازی ندارم، اذعان کرد: اما در پاسخ به پیگیری افرادی که به‌عنوان هیئت مؤسس مسجد پیگیر بودند، بنده عنوان کردم که می‌بایست از کاربری تعیین‌شده بازدید حضوری داشته باشم.

حجت‌الاسلام سیدحسن رضوی افزود: از آنجایی که زمین درنظر گرفته‌شده از سوی دولت واگذار شده، می‌بایست موقعیت مکانی و نحوه جانمایی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دیگر مثل گذشته نیست که مساجد را در کوچه‌پس‌کوچه‌ها بسازند، اذعان کرد: می‌بایست همه جوانب ازجمله پارکینگ و بُعد مسافتی با دیگر مساجد را در احداث مسجد مدنظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام رضوی با تأکید بر اینکه مسئول هیئت‌امنا چندین‌بار به اوقاف شهرستان مراجعه کرده و پیگیر مسئله بوده و بنده نیز عنوان کردم که می‌بایست از محل بازدید داشته باشم، اظهار کرد: بعد از مراجعات مسئول هیئت‌امنا جهت فراهم شدن شرایط برای مراجعه چندین‌بار با وی به‌صورت تلفنی صحبت کردم تا به محل بروم، اما گویا مریض بود و از آنجایی که کسی زمین مربوطه را بلد نیست، هنوز از محل بازدید نکردم.

وی درواکنش به این مسئله که امکان حضور در محل با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی وجود داشت چرا این فرآیند طی نشده است؟ گفت: بله این امکان وجود دارد، پس با همکاران هماهنگ و از محل بازدید خواهم کرد.

مدیر اوقاف شهرستان همدان با تأکید بر اینکه البته در منطقه از سال‌ها پیش یک قطعه زمین به‌عنوان مسجد وقف شده است، افزود: از آنجایی که این منطقه تنها یک مسجد نیاز دارد، باید دید موقعیت مکانی کدام‌یک جهت مسجد مناسب است.

وی در واکنش به این سؤال که چرا با وجود زمین وقفی مذکور طی سال‌های اخیر اقدام به ساخت مسجد در کوی امام‌گل نکرده‌اید؟ تصریح کرد: وقف مورد نظر متعلق به زمانی است که در این منطقه هنوز مساکن مهر مستقر نبودند.

مدیرکل راه و شهرسازی نیز با تأکید بر اینکه درخصوص تپه امام‌گل کلیه کاربری‌های مورد نیاز آماده تحویل است، گفت: دستگاه‌های متولی تحویل‌گیرنده می‌بایست برای گرفتن اراضی اقدام کنند.

داریوش حسینی با تأکید بر اینکه همین امروز نیز آمادگی تحویل اراضی مورد نیاز در این منطقه وجود دارد، اظهار کرد: درخصوص مشکل معارض نگرانی وجود ندارد، این مهم از سوی اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاه متولی مساکن مهر پیگیری و حل خواهد شد.

در ادامه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز با تأکید بر اینکه درخصوص پروژه احداث مدرسه دستگاه متولی تحویل‌گیرنده اراضی ما نیستیم و اداره کل آموزش‌وپرورش است، گفت: بااین‌وجود از آنجایی که دغدغه احداث مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان این منطقه تا مهرماه آینده را داشتیم، به‌صورت جدی پیگیر مسئله هستیم.

محمدحسین مرادی با تأکید بر اینکه پیگیرها بیان‌گر آن بوده که مکاتبه‌ای از سوی اداره کل راه و شهرسازی مبنی بر آماده تحویل بودن زمین مدرسه با آموزش‌وپرورش صورت گرفته است، ابراز کرد: اما پیگیرهایی از طریق همکاران مشخص کرده که زمین مورد نظر به مساحت چیزی حدود 900 متری است که به‌لحاظ هندسی ساخت‌وساز را دچار مشکل خواهد کرد.

مرادی با تأکید بر اینکه گویا حتی برای زمین مشخص‎شده معارض نیز وجود دارد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع از آموزش‌وپرورش خواهان پیگیری مسئله شدیم تا نسبت به پاسخگویی مکاتبه صورت‎گرفته از سوی اداره کل راه شهرسازی اقدام و یا زمین را تحویل و دلایل و مشکلات پیش رو را احصا کند و خواهان تغییر کاربری تعیین‌شده باشد.

در ادامه اسدی، مسئول ساختمان آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با اشاره به اینکه با وجود مکاتبات صورت‌گرفته از سوی اداره کل راه و شهرسازی مبنی بر آمادگی جهت تحویل کاربری ساخت مدرسه هنوز قرارداد تحویل منعقد نشده است، اذعان کرد: واحد حقوقی ناحیه دو آموزش‌وپرورش بیش از یک ماه است که پیگیر مسئله قرارداد تحویل است، اما تاکنون این امر محقق نشده؛ بنابراین تا زمانی که این مهم انجام نشود، امکان دریافت اراضی و تحویل آن به اداره کل نوسازی جهت احداث وجود ندارد.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه طبق صورت‌جلسه‌ای که در دفتر امام‌جمعه منعقد شد قرار بود اداره کل راه و شهرسازی زمینی را برای ساخت پارک به ما تحویل دهد، ابراز کرد: این مهم تاکنون محقق نشده است.

عباس صوفی با اشاره به اینکه تاکنون مکاتبه‌ای درخصوص آمادگی تحویل زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی با شهرداری جهت ساخت پارک انجام نشده است، گفت: چند نکته درخصوص این منطقه حائز اهمیت است؛ نخست اینکه می‌بایست مسکن مهر تکمیل و از سوی اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری جهت ارائه خدمات تحویل داده شود.

وی افزود: با وجود عدم تحویل رسمی این مساکن به شهرداری، از آنجایی که اغلب ساکنین این کوی از اقشار آسیب‌پذیر (معلولین) هستند، برخی خدمات همچون آسفالت معابر را ارائه کرده‌ایم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه پس از جلسه‌ای که با امام‌جمعه داشتیم خط اتوبوس‌رانی این کوی نیز دایر شد، گفت: برای دیگر خدمات همچون مسجد و مدرسه نیز می‌بایست اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تحویل زمین به دستگاه‌های متولی اقدام کند.

صوفی با تأکید بر آنکه در این مساکن برخی نواقص مشهود بوده، تصریح کرد: تعدادی از دیوارهای حائل این مساکن نیازمند تثبیت و مهندسی مجدد است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در پایه برخی از آپارتمان‌ها شاهد نواقصی در سنگ‌چینی هستیم، اظهار کرد: علاوه‌بر این بعضی از ساختمان‌ها فاقد استانداردهای لازم در حوزه آتش‌نشانی و آسانسور هستند.

شهردار همدان با اشاره به آنکه رسیدگی به این‌گونه نواقص برعهده اداره کل راه و شهرسازی است، ابراز کرد: درواقع در جلساتی که با دستگاه‌های متولی داشته‌ایم، رسماً اعلام کرده‌ایم که برخی از آپارتمان‌های ساخته‌شده به‌لحاظ عدم استاندارد قابلیت دریافت پایان کار از شهرداری را ندارند.

صوفی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه امکان عدول از استانداردهای حوزه آتش‌نشانی و آسانسورها از سوی شهرداری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام می‌کند، اما خط قرمز ما بحث حفظ امنیت و جان مردم است.

وی با اشاره به آنکه برخی معابر این کوی برابر نقشه به شهرداری تحویل نشده، عنوان کرد: به‌طوری که فردی درخصوص بخشی از اراضی این کوی اقامه دعوی کرده است.

شهرداری با تأکید بر اینکه اداره کل راه و شهرسازی می‌بایست به تعهدات خود درخصوص مساکن مهر به‌صورت کامل عمل کند، تصریح کرد: در حوزه واحدهای تجاری این کوی (بازارچه خواروبار، میوه و غیره) با وجود اینکه در حیطه کاری شهرداری نیست، بازهم ما آمادگی خود را جهت ساخت درصورت واگذاری زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم، اما این اداره کل معتقد بود خود نسبت به واگذاری واحدهای تجاری اقدام کند.

صوفی با تأکید بر اینکه شهرداری درحال حاضر بیش از آنچه که قانون مشخص کرده در آن کوی خدمت ارائه می‌کند، تشریح کرد: طبق قانون تا زمان تحویل رسمی این مساکن شهرداری موظف به ارائه خدمت نیست، اما ما در راستای تکریم شهروندان همان‌طور که عنوان شد، در حوزه آسفالت، اختصاص خط اتوبوس، جمع‌آوری زباله و نظافت معابر درحال حاضر خدمات‌رسانی می‌کنیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، متأسفانه هنوز محله تپه امام‎گل (کوی فردوس) با وجود نام پُرطمطراقش با کوهی از مشکلات ریزودرشت مواجه است که حتی حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده ولی فقیه در منطقه نیز نتوانسته آن‌گونه که بایدوشاید، از مشکلات اهالی و ساکنین محل بکاهد. به‌طوری که از یک‌سو اداره کل راه و شهرسازی معتقد است زمین مورد نیاز برای تأمین نواقص آماده واگذاری به دستگاه‌های متولی بوده، اما از سوی دیگر دستگاهی همچون آموزش‌وپرورش از عدم تحویل با وجود پیگیری دم می‌زند و یا اینکه دستگاهی همچون اداره اوقاف شهرستان حتی از بحث پیگیری مشکلات این کوی بی‌اطلاع و همچنان مدعی است که می‌بایست برای جانمایی درست شخصاً در محل حاضر شده و از نزدیک جوانب جانمایی مسجد را بسنجد! اما مشخص نیست که این بازدید چه زمانی محقق خواهد و اینکه شهرداری به‌صراحت از وجود نواقص بنیادین در این مساکن دم می‌زند و معتقد است این مسائل می‌بایست از سوی اداره کل راه و شهرسازی یک‌بار دیگر مورد بازنگری و مهندسی قرار گیرد و از همه تأمل‌برانگیزتر اینکه مشاور رسانه‌ای امام‌جمعه خود منتقد عملکرد دستگاه‌های متولی است، حال آنکه اهالی به آن امید که صدای نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه یقیناً بلندتر از صدای آن‌ها است، به قول‌های داده‌شده دل بسته‌اند، اما پس از گذشت سه ماه گویی تأثیرگذاری‌ها در حد استقرار ایستگاه اتوبوس بوده است.

شناسه خبر 34061