شناسه خبر:34435
1399/10/8 12:47:29

سپهرغرب، گروه کشاورزی: دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات سراسر کشور از کاهش قیمت این محصولات از روز شنبه خبر داد و گفت: درحالی که 2.5 برابر مصرف 200 هزار تنی دی و مونوکلسیم فسفات، ظرفیت تولید وجود دارد و انبارها مملو از این محصولات است، واردکنندگان به‌دنبال واردات هستند.

محسن سعیدیان با اشاره به اینکه فروش انواع فسفات برای مصرف افزودنی دارویی واحدهای دام و طیور کشور 90 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش‌یافته است اظهار کرد: کاهش جوجه‌ریزی که در ماه‌های گذشته به‌دلیل کمبود نهاده‌ها در واحدهای مرغداری صورت گرفته بود، اثرات آن به فروش فسفات هم منتقل شد و اکنون میزان فروش این محصول به‌اندازه 10 درصد مدت مشابه سال قبل رسیده است.

وی افزود: البته از حدود 10 روز گذشته با بهبود نسبی وضعیت تأمین نهاده‌های طیور به قیمت دولتی و کاهش قیمت این محصولات در بازار آزاد، وضعیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور روند بهبود را شروع کرده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات سراسر کشور ادامه داد: در ماه‌های گذشته با توجه به اینکه مرغداران می‌توانستند کمتر از 30 تا 40 درصد نهاده دامی خود را به قیمت مصوب تأمین کنند و قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد افزایش چهار تا 6 برابری نسبت به قیمت مصوب پیداکرده بود، حدود 40 درصد واحد‌های مرغداری کشور تعطیل بودند و جوجه‌ریزی نمی‌کردند یا با ظرفیت کمتر مشغول بودند.

سعیدیان تصریح کرد: در شرایط فعلی دی و مونوکلسیم فسفات به‌اندازه زیادی در انبار کارخانه‌های تولیدکنندگان داخلی ذخیره‌شده است و واردکنندگان نیز به‌دنبال دریافت مجوز واردات این محصول هستند.

تلاش برای واردات کالای مشابه دخلی

وی گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت محصول و کالایی که در کشور تولید دارد، نباید مشابه خارجی آن به کشور وارد شود اما واردکنندگان به‌دنبال نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌گیری برای واردات این محصول هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات سراسر کشور تصریح کرد: واردکنندگان از آذر سال 97 تا آذر 98 توانستند به‌مدت یک سال، این محصول دارای تولید مشابه داخلی را با ارز چهار‌هزار و 200 تومانی از چین و ترکیه به کشور وارد کنند که این امر منجر به تعطیلی 17 ماهه کارخانه‌های داخلی با هفت‌هزار کارگر شد و درصورتی‌که این امر دوباره تکرار شود تعطیلی کارخانه‌های تولید داخلی را به همراه دارد.

سعیدیان گفت: واردکنندگان در آن مدت محصولاتی که با ارز چهار‌هزار و 200 تومانی وارد کردند را به قیمت آزاد در بازار فروختند و هیچ‌گونه نظارتی بر فروش محصولات آن‌ها صورت نگرفت و حال که تاریخ‌مصرف بخشی از آن محصولات وارداتی رو به اتمام است با قیمت پایین‌تری قصد عرضه آن‌ها را به بازار دارند.

وی گفت: واردکنندگان این محصولات به‌دنبال آن هستند که عنوان کنند، دی و مونوکلسیم فسفات ماده اولیه برای خوراک دام و طیور است تا تعرفه واردات آن‌ها صفر شود، درحالی‌که ما این محصولات را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی دی و مونوکلسیم فسفات 2.5 برابر بازار مصرف 200 هزار تنی کشور، ظرفیت تولید دارند و 36 سال است که ما خود تولیدکننده این محصولات هستیم و در صورت تأمین مواد اولیه به قیمت مناسب می‌توانیم، دوباره مانند گذشته صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای cis و بازار‌های جدید را از سربگیریم.

این مقام مسئول تأکید کرد: در مدت یک‌ساله که امکان واردات دی و مونوکلسیم فسفات با ارز چهار‌هزار و 200 تومانی فراهم شد، 80 میلیون یورو از این محصولات به کشور وارد شد، درحالی‌که به‌راحتی می‌توانستیم این محصولات را در داخل تولید کنیم؛ این شرایط باعث تعطیلی 17 ماهه و ضرر 35 میلیارد تومانی تولیدکنندگان داخلی و سود 720 میلیارد تومانی واردکنندگان شد.

سعیدیان گفت: با توجه به سختگیرانه بودن استاندارد و ضوابط بهداشتی تولید دی و مونوکلسیم فسفات در داخل کشور، میزان باقی‌مانده فلزات سنگین در محصول داخلی به‌مراتب از نمونه‌های وارداتی کمتر است؛ به این موضوع برای حفظ سلامت دام و طیور و درنهایت افرادی که آن گوشت و مرغ‌ها را مصرف می‌کنند باید توجه فراوان کرد.

قیمت دی و مونوکلسیم فسفات دام و طیور از شنبه کاهش می‌یابد

وی با اعلام خبر کاهش قیمت این محصولات از روز شنبه گفت: با در نظر گرفتن تحریم‌ها و جنگ اقتصادی که کشور در آن قرار دارد و تعطیلی برخی مرغداری‌ها و رکود حاکم بر بازار، قیمت دی و مونوکلسیم فسفات از روز شنبه در سراسر کشور کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات سراسر کشور افزود: بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم دی کلسیم فسفات با در نظر گرفتن چهار درصد سود برای تولیدکننده 9900 تومان و مونوکلسیم فسفات 10 هزار و 800 تومان خواهد بود.

سعیدیان تأکید کرد: بر این اساس فروش دی و مونوکلسیم فسفات در سراسر کشور بالاتر از قیمت‌های یادشده ممنوع و پایین‌تر از این قیمت‌ها نیز ممنوع است، زیرا به‌معنی استفاده از مواد اولیه نامرغوب و دارای آلودگی بالا به فلزات سنگین برای پایین آوردن قیمت تمام‌شده است.

وی گفت: این انجمن برخلاف برخی انجمن‌ها و تشکل‌ها که به‌دنبال بالابردن قیمت‌ها هستند، برای کاهش هزینه‌های مرغداران و دامداران و کاهش قیمت تمام‌شده مرغ و گوشت برای مردم، سود خود را از 10 درصد به کمتر از چهار درصد کاهش داد؛ این امر می‌تواند تبدیل به رویه‌ای برای دیگر تشکل‌ها و واحدهای تولید نیز شود.

شناسه خبر 34435