شناسه خبر:34528
1399/10/10 09:45:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان گفت: آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پُرخطر دانش‌آموزان را در معرض تهدید قرار می‌دهد؛ بنابراین بحث‌های مشاوره‌ای در مدارس و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه باشد.

رشید قربانی صبح روز گذشته در نشست تشریح و تبیین، ضرورت و اهمیت اجرایی کردن مدیریت برنامه فوریت‌های روانی اجتماعی و مداخله سریع که با حضور مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق و اعضای کارگروه‌های مناطق 16 گانه به‌صورت ویدئوکنفرانس در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد، موضوع آسیب‌های اجتماعی، مسائل روانی و مشاوره را یکی از مباحث مهم و قابل توجه در مدارس دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، این قشر در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پُرخطر دانش‌آموزان را در معرض تهدید قرار داده است، تأکید کرد: توجه به بحث‌های مشاوره‌ای در مدارس و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اهمیت ویژه‌ایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول از مشاوران مدارس خواست به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه کنند و با شناسایی افراد در معرض خطر و مداخلات به‌هنگام روانی و مشاوره‌ای میزان آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان بر مشارکت و همراهی همه مسئولان آموزش‌وپرورش در موضوع مداخلات روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: همه ما مسئولیم که در قبال حفظ سلامت روانی دانش‌آموزان وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم، چراکه دانش‌آموزان سرمایه‌های اجتماعی جامعه ما هستند.

      لزوم تقویت خدمات مراکز مشاوره و ارتباط بیشتر با دانش‌آموزان در کردستان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش کردستان نیز در این نشست با تسلیت سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج‌قاسم سلیمانی، به بیان طرح‌ها و برنامه‌های حوزه مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

حجت الله نریمانی بر نظارت جدی در اجرای بسته «ارتقای خدمات مشاوره‌ای و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی» تأکید کرد و گفت: امروز که در شرایط کرونایی استرس و خانه‌نشینی زیاد شده است، دانش‌آموزان بیشتر از قبل ازلحاظ جسمی و روحی در معرض انواع تهدیدها قرار گرفته‌‌اند.

وی با بیان این مطلب که در شرایط کنونی مشاوره دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، بر تقویت خدمات مراکز مشاوره استان و ارتباط بیش‌ازپیش با دانش‌آموزان و اولیا تأکید کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: بسته ابلاغی«ارتقای خدمات مشاوره‌ای و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی» دارای چهار برنامه طرح پیام مشاور، طرح همدل، طرح صدای مشاور و بهره‌گیری از رسانه ملی و شبکه‌‍‌های استانی است.

      اجرای برنامه «کانون یاریگران زندگی» در کردستان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش کردستان اجرای برنامه «کانون یاریگران زندگی» را یکی دیگر از برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی نام برد و آن را یکی را از برنامه‌های تأثیرگذار در حوزه پرورشی دانست و گفت: برنامه‌های کانون یاریگران باید با جدیت اجرایی شود.

نریمانی همچنین اجرای طرح نماد، برگزاری جشنواره نوجوان سالم، جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی و جشنواره تجارب برتر تربیتی را از دیگر برنامه‌های قابل اجرا در حوزه اداره امور تربیتی، مشاروه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

وی همچنین به تشریح و تبیین ضرورت و اهمیت اجرایی کردن مدیریت برنامه فوریت‌های روانی اجتماعی پرداخت و از تشکیل کارگروه استانی و شهرستانی طرح فوریت‌های روانی اجتماعی خبر داد و گفت: این برنامه با هدف پیشگیری از رفتارهای پُرخطر انجام می‌گیرد.

شناسه خبر 34528