شناسه خبر:34592
1399/10/11 10:13:55
معضل نبود تجهیزات رصد جاده‌ای؛

آسیب جدی سیلاب به راه‌های لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر راه و شهرسازی وعده داد که در سال 1400 در صورت ارائه برنامه، نسبت به اصلاح زیرساخت‌ها و به‌روز رسانی تجهیزات پایش جاده‌ای لرستان اقدام خواهد شد.

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با دستور کار تحلیل تصادفات در لرستان در بازه زمانی سال‌های 93 تا 98 و آنالیز نقاط پر تصادف این استان برگزار شد.

     قرار گیری لرستان در کانون ترافیکی و نبود تجهیزات رصد جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در این جلسه، گفت: علیرغم افزایش تلفات ناشی از تصادفات طی سال 1398 در استان لرستان، با اقدامات صورت گرفته شاهد روند کاهشی تلفات در 9 ماهه سال‌جاری در این استان هستیم که این روند کاهشی قابل ستایش است و از تلاش راهداران لرستان قدردانی می‌کنیم.

محمد اسلامی گفت: هدف همه دستگاه‌های متولی ایمنی راه باید روی کاهش پایدار تلفات با تمهیدات بهبود زیرساختی، فرهنگی، مدیریتی و انتظامی متمرکز شود.

وی خواستار برگزاری منظم جلسات کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌و‌نقل لرستان با حضور استاندار یا معاون عمرانی شد و افزود: با توجه به قرار داشتن لرستان در نقطه کانون ترافیکی و نبود تجهیزات کافی رصد جاده‌های استان، ضرورت دارد برنامه پیشنهادی استان در زمینه اصلاح زیرساخت‌ها و به‌روز رسانی تجهیزات پایش جاده‌ای با همکاری استانداری و سازمان راهداری تهیه شود تا برای 1400 برنامه‌ریزی مدونی در این راستا صورت پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار پیگیری تجدید‌نظر قوه قضائیه در خصوص مجازات جرایم سرقت و تخریب علائم و تجهیزات جاده‌ای شد و افزود: وضعیت لجام گسیخته تردد جاده‌ای در کنار سایر مشکلات موجود ایجاب می‌کند دستگاه‌ها با استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش تلفات جاده‌ای تلاش کنند.

     ضرورت تکمیل پروژه‌های چهار خطه

استاندار لرستان هم در این جلسه، گفت: دلیل اصلی افزایش تصادفات استان در سال 98، وقوع سیل در این سال بود که بیشترین آسیب را به راه‌ها وارد کرد و تردد را با مشکل مواجه کرد.

سید موسی خادمی با بیان‌اینکه روند کاهش تصادفات لرستان در سال‌جاری نسبت به کشور بیشتر بوده است، افزود: لرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص آب‌و‌هوایی، استان حادثه‌خیزی است که 50 درصد تصادفات این استان در جاده‌های اصلی و 50 درصد مابقی به‌صورت تصادف به وقوع می‌پیوندد، بنابراین در بلندمدت باید نسبت به ارتقای راه‌ها به چهارخطه اقدام شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در استان عدم تناسب تجهیزات پایش جاده‌ای با نیاز استان است، خواستار توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به ارتقا و به‌روز رسانی تجهیزات پایش جاده‌ای در استان شد.

     آسیب جدی سیلاب به راه‌های لرستان

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز، گفت: خوشبختانه با همین امکانات موجود، کاهش تصادفات در استان لرستان محقق شده است در حال حاضر تجهیزات پایش تصویری استان فعال هستند و روزانه به‌روز می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان نیز در این جلسه به ارائه گزارش تحلیل تصادفات استان در بازه زمانی 93 تا 98 و عملکرد 9 ماهه این اداره کل در سال 99 پرداخت.

عباس شرفی گفت: با وجود وقوع سیل و آسیب جدی به راه‌های استان، با اقدامات زیرساختی، ایمن‌سازی، آموزشی و فرهنگ‌سازی، شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات در 9 ماهه سال‌جاری به میزان 41.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم که استان از این نظر در رتبه دوم کشور قرار دارد.

سرهنگ دالوند رئیس پلیس‌راه استان هم خواستار راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ پلیس‌راه استان و ایجاد گیت‌های بازرسی در مقابل پاسگاه‌های پلیس‌راه به‌منظور افزایش نظارت بر تردد شد.

شناسه خبر 34592