شناسه خبر:34648
1399/10/13 11:42:13

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان خبر از سرگیری پروازها را تکذیب کرد و گفت: این مهم جزء برنامه‌های ما تا پایان سال بوده که مستلزم استقبال مردم و همکاری آژانس‌های هواپیمایی است.

از 9 اسفندماه سال گذشته مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان خبر از تعلیق پروازهای فرودگاه همدان داد و افزود: این تصمیم به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا گرفته شده است که به دنبال آن به‌صورت موقت پروازهای دوسویه همدان- مشهد و همدان- کیش تعلیق شد.

البته در مردادماه امسال نیز با بهبود نسبی شرایط شیوع کرونا فرودگاه همدان قصد برقراری پروازها را داشت که در پی عدم استقبال مردم، محقق نشد؛ اما طی روزهای اخیر خبری از سوی رسانه‌ها مبنی بر از سرگیری پروازهای همدان از ماه آینده از زبان مدیر منتشر شد، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با قنبر خلیل‌پور، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی همدان دراین‌باره، شرایط و برنامه‌های آتی این فرودگاه در شرایط پساکرونا گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی همدان با تأکید بر اینکه خبر منتشرشده مبنی بر از سر گیری پروازها از سوی فرودگاه همدان ابلاغ نشده است، گفت: هنوز با هیچ شرکت هواپیمایی و یا آژانسی جهت همکاری صحبتی نداشتیم.

قنبر خلیل‌پور با بیان اینکه به‌عنوان یکی از برنامه‌ها درصدد هستیم مقدمات این کار را با بهبود شرایط تا پایان سال فراهم کنیم، عنوان کرد: این مهم مستلزم استقبال مردم و پذیرش همکاری از سوی آژانس‌های هواپیمایی است.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه‌ریزی جهت از سرگیری پرواز در مسیرهای پروازی مشهد و عتبات عالیات نیز منتظر مطلوب شدن شرایط به‌لحاظ شیوع کرونا هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه درحال حاضر این مهم منتفی است.

خلیل‌پور درخصوص برنامه‌ریزی برای افزوده شدن خطوط جدید به مسیرهای پروازی فرودگاه همدان نیز گفت: این مهم یقیناً در دستور کار خواهد بود، البته تحقق این مسئله نیز به میزان استقبال مردم و همراهی شرکت‌های هواپیمایی جهت امکان استفاده از ناوگان بستگی دارد.

خلیل‌پور افزود: بااین‌وجود طبق بررسی و استعلامات انجام‌شده یکی از شهرهای مورد توجه جهت افزوده شدن به مسیرهای پروازی، شهر اهواز بوده؛ یعنی پس از برقراری مجدد پروازهای مشهد و کیش آن خط هوایی در دستور کار است.

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی همدان با اشاره به اینکه بحث درخصوص قیمت بلیت پروازها در اختیارات سازمان هواپیمایی کشور است و بر این اساس ما نیز تابع تصمیم‌سازی‌ها از سوی سازمان خواهیم بود، عنوان کرد: درخصوص ‌خرید هواپیما باید بگویم اغلب روال به‌گونه‌ای است که یک شرکت هواپیمایی اقدام به این کار می‌کند.

خلیل‌پور با اشاره به آنکه تحقق این مسئله نیز نیازمند آن است که یک سرمایه‌گذار از استان برای این مهم پای کار بیاید، اذعان کرد: بر این اساس اگر چنین شرایطی مهیا نشود، شاهد تحقق این مهم نخواهیم بود و همچنان می‌بایست از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی که در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها مستقر هستند، استفاده کنیم.

وی در واکنش به این سؤال که آیا امکان خرید هواپیما از طریق همکاری بخش دولتی در پی وعده‌های داده‌شده طی سال‌های اخیر وجود ندارد؟ گفت: از امکان‌پذیر بودن این مسئله از سوی استان خبر ندارم، اما آنچه مسلم است اینکه در دیگر استان‌ها همواره برای این بخش از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود.

خلیل‌پور با اشاره به آنکه روند کار برای تحقق این موضوع از سوی بخش خصوصی به این گونه است که می‌بایست فرد و یا افراد در قالب بخش خصوصی علاقه‌مند به این موضوع بوده و مجوزهای لازم را نیز از سازمان هواپیمایی کشور دریافت و در ادامه نسبت به واردات هواپیمای مورد نظر اقدام کنند، ابراز کرد: درحال حاضر بخش دولتی تنها در قالب کانکشی (اتصالی) می‌تواند با فرودگاه همدان ‌همکاری کنند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد فرودگاه بین‌المللی که تنها نامی از عنوان را یدک می‌کشد، در نداشتن هواپیما و عدم همت مدیران برای تحقق این مسئله همچنان گرفتار ناز و کرشمه آژانس‌های هواپیمایی خواهد بود و این مهم چیزی جز تداوم تعطیلی فرودگاه را رقم نخواهد زد. بنابراین این سؤال مطرح است که مگر نه آنکه وجود این ظرفیت همواره به‌زعم مدیران استانی یکی از زیرساخت‌های توسعه استان بوده و به آن مباهات می‌کنند؟ پس چرا جایگاه این فرودگاه تنها در حد پروازهای گاه‌وبیگاه مسئولان دولتی و تنها بهره‌مندی مقطعی آن‌هم فقط در مقطع برگزاری حج و چند پرواز نامرتب تنزل یافته و مردم از وجود این ظرفیت بهره‌ای نبرده و به تعبیری بهتر این زیرساخت نه‌تنها آورده برای همدان نداشته، بخشی از فضای مالی استان را نیز به خود اختصاص داده است. این درحالی بوده که درصورت وجود عزمی راسخ از سوی مدیران و درعین‌حال نمایندگان مبنی بر رونق فرودگاه حداقل طی سال‌های اخیر انتظار می‌رفت این فرودگاه از برنامه پروازی منظمی پیروی کرده و در عدم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری دولتی، سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی را به این سمت‌وسو ترغیب کنند.

شناسه خبر 34648