شناسه خبر:34816
1399/10/16 09:54:17

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در نشست معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان که به‌صورت برخط و با حضور خبرنگاران برگزار شد، حمید بهزادی‌شریف با اشاره به اولویت‌های کاری این معاونت به تعدادی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که همواره از سوی واحدهای صنعتی مطرح بوده مسائلی است که با بانک‌ها دارند، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع به محض ابلاغ، تشکیل هیئت خبرگان بانکی برای حل‌وفصل نهایی مشکلات در دستور کار قرار گرفت و هیئت مورد نظر شکل گرفت.

      هیئت خبرگان بانکی راهکار حل مشکلات

حمید بهزادی‌شریف افزود: بر این اساس واحدهای صنعتی که با بانک‌ها دچار مشکل می‌شوند و مشکل آن‌ها در کمیته کارشناسی و یا ستاد تسهیل قابل حل نیست، به این هیئت ارجاع داده می‌شوند.

وی با تأکید بر آنکه در این هیئت (خبرگان بانکی) تصمیم‌سازی‌های قاطع انجام می‌پذیرد، اظهار کرد: حتی این امکان فراهم است که بانک متخلف احتمالی توسط این هیئت به دستگاه‌ها نظارتی و قوه قضائیه معرفی شود.

     همراهی کم‌رنگ دانشگاه با صنعت

بهزادی‌شریف در واکنش به این سؤال که برنامه معاونت برای بهبود روابط و همراهی صنعت با دانشگاه چه بود زیرا در مسیر رسیدن به توسعه صنعتی این مهم به‌عنوان یک اصل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؟ عنوان کرد: این مهم از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه تحقق پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این بستر فراهم است که دانشجویانی که مایل به حضور در واحدهای صنعتی به‌عنوان کارآموز هستند، از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها به ما جهت هماهنگی با واحدهای صنعتی معرفی شوند.

بهزادی‌شریف ادامه داد: این افراد در واحدهای صنعتی مشغول کار موقت خواهند شد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر آنکه متأسفانه اخیراً این ارتباط کم‌رنگ شده است، تصریح کرد: درحال حاضر اغلب دانشجویان متقاضی خود به‌صورت مستقیم خواهان حضور در واحدهای صنعتی جهت کارآموزی هستند، حال آنکه اگر این مهم از طریق دفاتر ارتباط با صنعت با دانشگاه‌ها رقم بخورد، یقیناً مثمر ثمرتر خواهد بود.

بهزادی‌شریف در پاسخ به این سؤال که در عرصه اعطای مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذار رویکرد این معاونت چگونه است؟ اذعان کرد: یکی از مشوق‌ها اعطای یارانه تسهیلات به واحدهای صنعتی است.

      7 میلیارد تومان یارانه تسهیلات پرداخت شده است

وی ادامه داد: در این بخش طی سال جاری چیزی حدود هفت میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری جذب و به‌صورت یارانه تسهیلات در جهت رونق تولید به واحدهای صنعتی که در سال‌های 95 تا 97 تسهیلات دریافت کرده بودند، اعطا شد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به دیگر مشوقی که به واحدهای صنعتی اعطا می‌شود، عنوان کرد: اعطای سهمیه مواد اولیه که از طریق ارائه در بورس انجام می‌شود، کمکی است که به واحدهای تولیدی می‌شود.

بهزادی‌شریف با تأکید بر اینکه مواد اولیه صنایع پتروشیمی و فولادی که از طریق بورس به‌صورت سهمیه برای واحدهای صنعتی در استان تأمین شده به‌لحاظ قیمتی تفاوت بسیاری با قیمت این مواد در بازار دارد، گفت: خوشبختانه این مهم از طریق بورس با یک سیستم نظارتی خاصی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه اعطای زمین در شهرک‌های صنعتی جهت استقرار از دیگر مشوق‌هایی است که به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود، تأکید کرد: برای واحدهای بزرگ صنعتی نیز این بستر فراهم شده تا از اراضی ملی به آن‌ها زمین اعطا شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه علاوه‌بر حمایت‌ها و مشوق‌های عنوان‌شده هرگونه کمکی که بتواند مشکلی از واحدهای صنعتی بزرگ را حل کند از سوی وزارتخانه دنبال خواهد شد، گفت: خوشبختانه خدماتی همچون ثبت سفارش برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات از طریق واردات از سوی استان انجام می‌پذیرد و دیگر نیاز به مکاتبه وزارتخانه‌ای و معطلی‌های پیشین نیست.

      امکان صدور معافیت حقوق گمرکی واردات ماشین‌آلات در استان

بهزادی‌شریف ادامه داد: خوشبختانه صدور معافیت حقوق گمرکی واردات ماشین‌آلات نیز در استان امکان‌پذیر شده است.

وی در واکنش به سؤالی درخصوص رویکرد معاونت صنایع در مواجهه با حل مشکل زمین‌های وقفی در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: خوشبختانه درحال حاضر شهرک‌های صنعتی واگذارشده مشکل وقفی بودن اراضی ندارند و فقط تنها در منطقه ویژه اقتصادی که در آن واحدهای صنعتی اقدام به اجرای طرح توسعه‌ای کرده‌اند، با این مشکل مواجهیم.

بهزادی‌شریف افزود: بر این اساس جلساتی در محل این شهرک‌ها با ادارات اوقاف برگزار شد تا اراضی جایگزین به آن‌ها اعطا شود.

     مشکل تأمین مواد اولیه شرکت کنترل گاز اکباتان حل می‌شود

وی در پاسخ به گلایه‌مندی شرکت کنترل گاز اکباتان که در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب ارائه مواد اولیه از طریق بورس را منجر به سردرگمی این واحد دانسته و درعین‌حال معتقد بود کارخانه‌ها فولاد از این فرصت برای انحصاری کردن تولید و فروش محصولات خود بهره برده و این شرکت معتبر صنعتی هنوز نتوانسته به این دلیل مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کند، گفت: مشکل شرکت کنترل گاز اکباتان را خود شخصاً پیگیری کردم.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: طبق پیگیری‌ها مشخص شد متأسفانه مقداری از سهمیه مواد اولیه این شرکت از سوی وزارتخانه (دفتر برق و الکترونیک) کاهش یافته است.

بهزادی‌شریف با تأکید بر اینکه در گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت اطلاعات خرید مواد اولیه از بورس گرفته شد، تشریح کرد: درصدد هستیم از طریق مکاتبه با دفتر برق و الکترونیک وزارتخانه این مشکل را حل‌وفصل کنیم تا سهمیه کسرشده به سهمیه فعلی افزوده شود.

      33 واحد صنعتی راکد احیا شدند

وی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید احیای واحدهای راکد جزء اولویت‌های سازمان صمت و به تبع آن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوده است، گفت: بر این اساس از ابتدای سال تاکنون 33 واحد صنعتی چه در داخل شهرک‌ها و چه در خارج از فضای شهرک‌ها با احیا، وارد چرخه تولید و صنعت شدند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان آنکه این فرایند به طرق مختلف دنبال شده است، اذعان کرد: اگر امکان احیا از طریق اعطای تسهیلات وجود داشته باشد، تسهیلات مورد نظر به متقاضی و مالک واحد صنعتی ارائه داده می‌شود و اگر این امکان وجود نداشته و واحد به فروش رفته بود، این مهم را با همکاری سرمایه‌گذار جدید دنبال می‌کنیم.

      تعریف 12 پروژه جهش تولید در استان

بهزادی‌شریف با اشاره به اینکه منطبق با شعار سال یعنی جهش تولید 12 پروژه مهم در بخش صنعت استان تعریف، مصوب و قرارداد یارانه تسهیلات این واحدها با سازمان برنامه نیز بسته شد، ابراز کرد: از این تعداد تاکنون پنج پروژه بزرگ به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان آنکه ازجمله این پروژه‌ها پتروشیمی هگمتانه، شرکت محافظ‌‌سازان آرش در شهرک صنعتی رزن تولیدکننده مس کابلی، شرکت رویان الکترونیک تولیدکننده لامپ‌های ال‌ای‌دی در شهرستان رزن، شرکت نام سرامیک پیمان در شهرک صنعتی لالجین و درنهایت طرح توسعه شرکت باغسار بوده که در زمینه پارچه‌های مورد نیاز در تولید ماسک است، اذعان کرد: طرح توسعه شرکت شیشه که درحال حاضر 82 درصد پیشرفت دارد نیز ازجمله این پروژه‌ها است که انتظار می‌رود تا اواخر سال و یا نهایتاً ابتدای سال آتی به بهره‌برداری برسد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با شاره به آنکه این معاونت در عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی نیز ورود جدی داشته است، تصریح کرد: یکی از این صنایع فرآوری سیبی الوند بود که پس از سال‌ها یک سرمایه‌گذار جدید را پای کار آورده تا به چرخه تولید بازگرداندیم و درحال حاضر خوشبختانه با احیای بخش‌های مختلف برای بیش از 100 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

بهزادی‌شریف با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های تعریف‌شده از سوی این معاونت شناسایی و تلاش جهت تولید مواد مورد نیاز برای واحدهای صنعتی دیگر به‌منظور جلوگیری از واردات و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، اذعان کرد: در این عرصه سهمیه‌ای که برای استان همدان از سوی وزارتخانه در سال 99 درنظر گرفته شده بود، 15 میلیون دلار است.

      9.8 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

وی افزود: بر این اساس از ابتدای سال تاکنون 9.8 میلیون دلار از این محل صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم، به‌طور مثال درحال حاضر شرکت کنترل گاز به‌جای واردات دیافراگم خود نسبت به تولید آن اقدام کرد.

این مقام مسئول با بیان آنکه شرکت سحر نیز که برای تولید یک نوع محصول مجبور بود ذرت شیرین را از خارج تأمین و سالانه یک میلیون دلار هزینه واردات کند چاره‌ای از طریق این سهمیه ضمن هم‌افزایی با شرکت مذکور اندیشید، اذعان کرد: درحال حاضر بذر مورد نیاز برای کاشت این محصول تأمین و در اختیار چند تن از کشاورزان آموزش‌دیده قرار گرفت و اکنون محصول مورد نیاز از داخل تأمین می‌شود.

بهزادی‌شریف گریزی نیز به استقرار صنایع معدنی در استان زد و گفت: در این بخش چهار پروژه بزرگ در دست اجرا است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر آنکه این پروژه‌ها چیزی بین 40 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، عنوان کرد: این واحدها در شهرک صنعتی امام رضا (ع) شهر جوکار مستقر هستند.

وی با اشاره به آنکه یکی از این صنایع تولید منیزیوم از دولومیت با ظرفیت 12 هزار تُنی با پیشرفت فیزیکی 61 درصدی است، تشریح کرد: چند طرح تولید فروسیلیس از ماده معدنی سیلیس نیز از دیگر واحدهای در دست اجرا در این شهرک هستند.

      فعالیت شستا در نهاوند در حد تأمین زمین

بهزادی‌شریف افزود: درخصوص صنایع معدنی دولومیت در شهرستان نهاوند نیز باید بگویم شرکت شستا به‌عنوان سرمایه‌گذار پنج هکتار زمین را از این اداره کل دریافت کرده، اما روند پیگیرها تا مرحله تأمین زمین پیش ‌رفته است.

وی با تأکید بر اینکه برای طراحی پروژه به هفت هکتار زمین دیگر نیاز است، تشریح کرد: به دنبال تأمین زمین مورد نیاز برای ادامه کار هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رصد واحدهای صنعتی به‌صورت مستمر در دستور کار این معاونت است تا مشکلات قبل از تبدیل شدن به بحران برای واحدها شناسایی شوند، ابراز کرد: این مشکلات پس از شناسایی یا از طریق این معاونت حل‌وفصل شده و یا در ستاد تسهیل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

     80 درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرا شده‌اند

بهزادی‌شریف با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 55 جلسه ستاد تسهیل با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شده، عنوان کرد: این جلسات منجر به صدور 244 مصوبه شده که از این تعداد 137 مورد مربوط به بخش صنعت بوده است.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام‌شده تقریباً 80 درصد از مصوبات به اجرا درآمده‌اند.

در خاتمه ذکر این نکته خارج از لطف نیست که با تغییر مدیر روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان شاهد تحولی بارز در عرصه اطلاع‌رسانی طی چند هفته اخیر بوده‌ایم که برای نمونه می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی همچون این نشست اشاره کرد.

شناسه خبر 34816