شناسه خبر:34944
1399/10/18 09:32:57
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با مدیر منطقه 4 شهرداری همدان مطرح کرد:

منطقه چهار شهر همدان به وقت دیده شدن

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به حجم بالای آسفالت‌ریزی در معابر و درعین‌حال بازگشایی راه‌ها، طی یک سال گذشته به نظر می‌رسد این منطقه مورد حمایت مدیریت شهری قرار گرفته است.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با حضور در دفتر گروه خبری سپهرغرب ضمن ارائه نمایی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در عرصه بهبود خدمات‌رسانی به اهالی این منطقه در حوزه مدیریت شهری، به برخی سؤالات مطرح‌شده از سوی خبرنگاران این رسانه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با اشاره به اینکه حسب ظرفیت مالی و انسانی منطقه طی یک‌ونیم سال گذشته رشد متوازن محلات و شهرک‌ها را در دستور کار قرار داده‌ام، گفت: همگان بر محرومیت منطقه واقف هستند، به‌طوری که این محرومیت یک حس نارضایتی را در ساکنین این مناطق نسبت به مدیریت شهری ایجاد کرده است.

مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه نخستین دغدغه ما در منطقه با توجه به نیاز مردم بحث آسفالت‌ریزی در معابر بود، اظهار کرد: پرداختن به نیازهای ضروری درواقع گام نخستین برای جلب رضایت مردم است.

وی با تأکید بر اینکه البته توجه ویژه به بحث آسفالت‌ریزی به‌منزله عدم توجه به دیگر نیازها نبوده، تشریح کرد: در مرحله نخست اولویت‌بندی‌ها این مهم به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز منطقه در دستور کار قرار گرفت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه وقتی نیاز بدیهی شهروندان برآورده نشود نمی‌توان انتظار داشت مفاهیمی همچون آموزش شهروندی مثمر ثمر واقع شود، اذعان کرد: در واقعیت امر با پرداختن به بحث آسفالت‌ریزی در سطح منطقه یک بحران را پشت سر گذاشتیم.

وی‌ با تأکید بر اینکه 350 معبر آسفالت‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: در این بحث ظرفیت بودجه سال گذشته هشت میلیارد تومان بود که آن را به 15 میلیارد تومان رساندیم و چیزی حدود 23 هزار تُن آسفالت‌ریزی در منطقه داشتیم که امسال این مهم به 10 میلیارد تومان اعتبار افزایش یافته و تاکنون چیزی حدود 58 هزار تُن آسفالت‌ریزی صورت پذیرفته است.

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه یقیناً 10 میلیارد تومان اعتبار کفاف آسفالت‌ریزی با این حجم را نمی‌داد پس میزان بودجه این بخش را به 25 میلیارد تومان رساندیم، ابراز کرد: این مهم درصورتی محقق شده است که وضعیت مالی مردم در منطقه بهبودی نداشته و درعین‌حال تورم بی‌سابقه‌ای را امسال در عرصه قیر و آسفالت شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه در بدو ورود بنده به‌عنوان مدیر منطقه حتی پیمانکاران نیز تمایلی برای ادامه کار به‌دلیل طلب‌های وصول‌نشده نداشتند، عنوان کرد: از آنجایی که یکی از ارکان در عرصه عمرانی کشور و به تبع آن شهرها پیمانکاران و درواقع استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در عرصه پیمانکاری است، پس پرداخت بدهی آنان نیز در اولویت کاری قرار گرفت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه درخصوص استفاده از ظرفیت پیمانکاران رویکرد جدید دیگری نیز در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: تا ابتدای سال جاری در بحث تهیه آسفالت تنها از ظرفیت سازمان عمران استفاده می‌شد و شهرداری منطقه فقط اقدام به گرفتن پیمانکار اجرا می‌کرد؛ حال آنکه با حجم بالای نیاز منطقه به آسفالت این مهم کفاف کار را نمی‌داد، پس ما در یک اقدام جدید از ظرفیت پیمانکاران هم در تهیه و هم در اجرای آسفالت بهره‌ بردیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر به تناسب خوبی در عرصه پرداخت طلب پیمانکاران بحث آسفالت رسیده‌ایم، اذعان کرد: ایجاد توازن در توزیع آسفالت نیز از اصلی‌ترین اهدافی بود که در سطح شهر خوشبختانه رعایت شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با تأکید بر اینکه برای رعایت توازن در عرصه اجرای آسفالت و حتی اولویت‌بندی مناطق و محلات برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گرفت و شخصاً بر این مهم نظارت داشتم، خاطرنشان کرد: درواقع خودم تمام‌قد در محلات مختلف به‌عنوان نماینده مردم برای اجرای متوازن آسفالت ورود کردم.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه اولویت نخست کاری ما آسفالت‌ریزی کوچه‌های خاکی بود، عنوان کرد: به‌طوری که درحال حاضر در محله منوچهری دیگر کوچه خاکی نداریم و یا اینکه در شهرک فرهنگیان و یا شهرک ولیعصر چند کوچه آسفالت‌ریزی نشده است.

وی تأکید کرد: کوچه فاقد شبکه فاضلاب و یا نیازمند حفاری به‌هیچ‌وجه در دستور کاری آسفالت‌ریزی قرار نگرفت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه تعمیر و تجدید آسفالت بلوارهای ارتش و آیت‌الله نجفی یکی از اولویت‌های مستمر ما به‌دلیل تردد بالای خودروهای سبک و سنگین به‌دلیل عدم اجرای کنارگذر برای شهر همدان است، عنوان کرد: درواقع بیشترین تعمیر و تجدید آسفالت منطقه چهار در این دو بلوار انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرک ولیعصر علاوه‌بر تأکید بر آسفالت‌ریزی بحث پیاده‌روسازی نیز آغاز شده است، گفت: گرچه این شهرک به‌لحاظ شهرسازی نیازمند تحول اساسی بوده، اما از آنجایی که جلب رضایت مردم برای مدیریت شهری یک اصل به شمار می‌رود، سعی ما بر ارائه خدمات مطلوب به منطقه است؛ به‌گونه‌ای که در این نقطه از شهر در عرصه ایجاد سرانه فضای سبز و خدمات عمومی چمن مصنوعی کار شده که حتی نمونه آن را در مناطق برخوردار نیز نمی‌توان یافت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه امیدآفرینی در عرصه خدمات‌رسانی جزء رسالت‌های کاری ما بوده است، عنوان کرد: درصورت فراهم بودن خدمات یقیناً شاهد ارزش‌افزوده اراضی و املاک در این‌گونه مناطق خواهیم بود و نتیجه آن کاهش مهاجرت خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در فاز دوم اولویت‌های فنی و عمرانی منطقه بازگشایی راه‌های دسترسی و تکمیل شبکه معابر یکی از اهدافی بود که پیگیری شده است، اظهار کرد: بر این اساس چند معبر در کوی جانبازان همچون معبر باغستان و اتصال 18 متری ابوذر به بلوار سیدجمال ازجمله این معابر بود.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه بازگشایی کوچه‌های نظام در جانبازان نیز از دیگر پروژه‌های حوزه بازگشایی معابر بود، تصریح کرد: اگر از دید فنی و ترافیکی به بازگشایی و تکمیل معابر منطقه جانبازان بنگریم، مشخص می‌شود بسیاری از اراضی تفکیک‌شده از قبل که مالکان به‌دلیل عدم دسترسی و تبدیل آن به مأمنی برای حضور معتادان تمایلی به ساخت‌وساز نداشتند، با این فرآیند اقدام به ساخت‌وساز و گرفتن پروانه کردند و حتی شاهد آن بودیم که آمار ساخت‌وساز در این منطقه و به‌ویژه در منطقه پشت میدان بار بالا رفت.

وی با تأکید بر اینکه در پی شناسایی و تفکیک اراضی متعلق به شهرداری برای اجرای خدمات عمومی بخشی از اراضی از سوی نیروی انتظامی در پشت میدان بار به شهرداری واگذار شد، اذعان کرد: همان‌طور که عنوان شد تا پیش ‌از اتفاق مذکور این مکان به خلوتگاهی برای معتادان و بروز بزه‌کاری‌ها و درعین‌حال محلی برای مزاحمت میدان برای اهالی به‌دلیل تردد خودروهای سنگین حمل بار بدل شده بود، اما حالا شهرداری منطقه چهار با دیوارکشی و محصور کردن آن یک تهدید را به فرصت تبدیل کرد؛ به‌طوری که علاوه‌بر به‌هم زدن خلوتگاه معتادان، این محوطه محصور به انبار مرکزی منطقه چهار بدل شده است.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه اگر اجرای پروژه‌های عمرانی برحسب نیاز مردم بوده و در راستای ایجاد یک حس بهتر برای اهالی منطقه باشد یقیناً همراهی مردم و درعین‌حال ارتقای کیفیت زندگی را به دنبال خواهیم داشت، گفت: برای نمونه اجرای عملیات عمرانی در عرصه بازگشایی راه‌ها و تکمیل شبکه دسترسی در منطقه جانبازان باعث رونق در ساخت‌وسازها، رضایت مردم و درعین‌حال ارزش‌افزوده اراضی و املاک شده است.

وی با اشاره به آنکه در راستای بهبود شرایط در این منطقه‌ ایجاد پارک محلی نیز برای سال آتی پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: در شهرک فرهنگیان نیز یکی از اصلی‌ترین مشکلات به بحث ورودی و خروجی آن بازمی‌گشت، زیرا تقاطع نیز به‌صورت کامل اجرا نشده بود.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان ادامه داد: بر این اساس سامان‌دهی مقدماتی بلوار بختیاری‌ها به‌عنوان نخستین اولویت در دسترسی‌ها انجام گرفت و سپس ورودی شهرک فرهنگیان که در طرح تفضیلی بوده و انجام نپذیرفته، در دستور کار آمد.

یوسفی‌نوید با اشاره به آنکه برای تحقق این مهم نیازمند دیوارکشی رودخانه بودیم تا دو مسیر و رفت‌وبرگشت را در آن تعریف کنیم، عنوان کرد: بر این اساس پیمانکار گرفته شد و دیوارکشی به اتمام رسید.

وی افزود: در مرحله بعدی نوبت به زیرسازی و خاک‌برداری رسید، به‌طوری که چیزی حدود 260 هزار متر مکعب از این محل خاک و لجن برداشت شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه پروژه‌های چندمیلیاردی را طی هشت ماه در بخش‌های مختلف آسفالت و بازگشایی معابر به اتمام رساندیم، عنوان کرد: با وجود محدودیت مالی و اولویت‌بندی پروژه‌ها منطقه برای رسیدن به این مقصود از راهکارهای نوین استفاده شد، به‌طوری که به‌جای گرفتن چند پیمانکار علاوه‌بر بهره‌مندی از ظرفیت سازمان موتوری شهرداری با سازمان همیاری شهرداری‌ها وارد قرارداد شده و ماشین‌آلات آن‌ها را اجاره کردیم و برای نیروی انسانی مورد نیاز نیز از ظرفیت نیروهای امانی بهره بردیم.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر عملیات عمرانی 30 متری ورودی حصار به اسلامشهر در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: در کوی کوثر نیز ایجاد یک بلوار از روبه‌روی شهر ماشین به بلوار آیت‌الله نجفی در دستور کار قرار گرفته و درحال اجرا است.

گفتنی است، بخش‌های دیگر این گفت‌وگو در شمارگان بعدی منعکس خواهد شد.

شناسه خبر 34944