شناسه خبر:34954
1399/10/18 10:06:35

سپهرغرب، گروه خبر: استان همدان جایگاه نخست کشور در تولید سیب‌زمینی را دارد؛ ظرفیتی مهم که با ایجاد صنایع تبدیلی می‌‌تواند به فرصتی بزرگ برای اشتغال‌زایی و تولید ثروت تبدیل شود.

استان تاریخی همدان با برخورداری از دشت‌های پهناور و آب‎وهوای مطبوع از دیرباز مهد پرورش محصولات کشاورزی و باغی متعددی بوده است.

محصولاتی همچون سیر، انگور و گردو شهرت جهانی داشته و دسترنج بهره‌برداران همدانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. سیب‌زمینی نیز از برندهای ویژه استان همدان است؛ محصولی مهم که نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت غذایی دارد.

ایران جایگاه سیزدهم تولید این محصول در جهان و همدان جایگاه نخست را در ایران دارد و بیشترین مقدار محصول نیز در شهرستان بهار برداشت می‌شود. هرچند یک‌پنجم سیب‌زمینی کشور در همدان تولید می‌شود و سال‌ها از کشت این محصول در استان می‌گذرد، اما هنوز صنایع تبدیلی آن‌چنان که باید و شاید، در همدان وجود ندارد و بیشتر محصول تولیدی به مصرف تازه‌‌خوری رسیده و یا از همدان خارج می‌شود.

      خلق ثروت و ارزش‌افزوده با صنایع تبدیلی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان دراین‌باره می‌گوید: امسال 920 هزار تُن سیب‌زمینی از 21 هزار هکتار مزرعه استان برداشت شده که420 هزار تُن آن از نوع تابستانه بوده است.

محمدشهرام پرورش می‌افزاید: 500 هزار تُن از این محصول نیز در انبارها ذخیره شده و همدان، قطب تولید سیب‌زمینی در کشور به‌شمار می‌رود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز با اشاره به نقش مهم واحدهای فرآوری محصول در تولید ثروت، می‌گوید: تولید خلال، پوره، چیپس، پودر و نشاسته از سیب‌زمینی به ماندگاری محصول در استان کمک می‌کند.

حسن محمدی می‌افزاید: 60 سردخانه فعال در استان وجود دارد که ساخت آن‌ها مقدار ضایعات محصول سیب‌زمینی را از 30 به کمتر از پنج درصد کل تولید کاهش داده و هیچ مقداری از این محصول معدوم نمی‌شود.

وی بیان می‌کند: 63 واحد سردخانه با ظرفیت 220 هزار تُن محصول نیز در دست ساخت است و قصد داریم تا در کنار 60 سردخانه موجود و 63 واحد درحال ساخت، واحدهای سُرد مدرن نیز ساخته شود.

محمدی اعلام می‌کند: برای سُرد و بسته‌بندی سیب‎زمینی نیز چهار واحد با ظرفیت 75 هزار تُن در استان وجود دارد، اما بسته‌بندی این محصول بیشتر به روش سنتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش بسته‎بندی مناسب در فروش محصولات باغی و کشاورزی، می‌گوید: ساخت هر واحد سُرد نزدیک به 6 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان تصریح می‌کند: ساخت هر واحد فرآوری سیب‎زمینی با ظرفیت تولید 30 هزار تُن در سال برای تهیه پودر، پوره، چیپس، نشاسته و خلال بیش از 200 میلیارد تومان هزینه دارد.

محمدی با اشاره به حمایت دولت از ایجاد صنایع تبدیلی، بیان می‌کند: سرمایه‌گذار تنها باید 20 درصد مبلغ را برای ایجاد واحد فرآوری هزینه کند و 80 درصد هزینه مورد نیاز به‌صورت تسهیلات بانکی به متقاضی پرداخت می‌شود.

وی اعلام می‌کند: معافیت از عوارض گمرکی برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز و بهبود روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای ایجاد واحد صنعتی از دیگر کمک‌های دولت به متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی است.

شناسه خبر 34954