شناسه خبر:35088
1399/10/21 09:59:51

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر منطقه چهار شهری همدان با اشاره به اینکه طرح نهایی پروژه آمادای به اداره کل راه و شهرسازی جهت گرفتن مصوبه ارسال شد و منتظر گرفتن این مصوبه هستیم، گفت: درصورت ابلاغ طرح در بودجه سال آتی چیزی حدود 14 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیشنهاد دادیم.

در پی انتشار بخش نخست گفت‌وگوی مدیر منطقه چهار شهری همدان با تحریریه سپهرغرب، در این شماره بخش دیگری از گفت‌وگوی مذکور را منعکس می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید:

مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه پس از بحث آسفالت و بازگشایی معابر، بازسازی و رسیدگی به پارک‌های محله‌ای تخریب‌شده و درعین‌حال ایجاد چنین پارک‌هایی در مناطقی که از این ظرفیت بی‌بهره‌اند در دستور کار قرار گرفت، اذعان کرد: به‌عنوان مثال یکی از پارک‌های که بازسازی شد، پارک نشاط کوی کوثر بود.

مدیر منطقه چهار شهری همدان با اشاره به آنکه برای این پارک نیز در راستای صرفه‌جویی در منابع و درعین‌حال استفاده بهتر از این منابع محدود پیمانکار گرفته نشد بلکه از ظرفیت بنا و کارگران دست‌مزدی استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: در این پروژه بازسازی چهار هزار و 500 متر پارک به‌صورت کامل بازسازی شد.

وی با تأکید بر آنکه متأسفانه تنها پارک منطقه تا قبل از این بازسازی قابلیت استفاده نداشت، اذعان کرد: کلیه معابر این پارک با سنگ‌های دیوین سنگ‌فرش شد.

یوسفی‌نوید افزود: البته بخشی از این پارک سال‌ها بود که به ساخت فرهنگ‌سرای کودک و خانواده اختصاص یافته و به‌صورت نیمه‌کاره (در حد اسکلت) رها شده بود که خوشبختانه با پرداخت نقد طلب یک‌ونیم میلیاردی پیمانکار، از سال گذشته عملیات عمرانی آغاز شد و امسال به بهره‌برداری رسید؛ به‌طوری ‌که طبقه سوم این فرهنگسرا نیز به‌عنوان ناحیه سه منطقه چهار شهری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر منطقه چهار شهری همدان با بیان اینکه پارک‌های منطقه منوچهری و شهرک ولیعصر را نیز تکمیل کردیم، اذعان کرد: در محله اسلامشهر دو پارک جدید بنا به نیاز احداث شد.

      احداث پنج چمن مصنوعی فوتبال در منطقه چهار

وی با اشاره به آنکه پنج زمین چمن مصنوعی فوتبال نیز در کنار اغلب این پارک‌ها احداث شد، ابراز کرد: درخصوص پروژه‌های مرتبط با مباحث اجتماعی نیز پروژه بازسازی گرم‌خانه در دستور کار قرار گرفته بود.

     گرم‌خانه با هزینه یک میلیارد تومانی بازسازی شد

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه خوشبختانه یک طبقه گرم‌خانه به‌صورت کامل بازسازی شد، اذعان کرد: البته بخش اعظمی از اعتبار مورد نیاز توسط خیرین تأمین شد.

مدیر منطقه چهار شهری همدان با اشاره به اینکه ردیف بودجه درنظر گرفته‌شده 150 میلیون تومان بود، عنوان کرد: ما از طریق خیرین و درعین‌حال با استفاده از ظرفیت‌های جایگزین همچون وصول طلب شهرداری از برخی صنوف در قالب تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه مثل لوله و غیره، حدود یک میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی با بیان آنکه درحال حاضر این گرم‌خانه ظرفیت پذیرش 100 نفر را دارد، گفت: البته تعداد تخت‌های این گرم‌خانه چیزی حدود 60 و اندی تخت بوده، اما امکان کف‌خواب نیز برای این گرم‌خانه فراهم است.

      مستغلات شهرداری یکی پس از دیگری بازسازی می‌شوند

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه در اولویت بعدی بازسازی مستغلات شهرداری مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: بازسازی سقف و ستون پاساژ استقلال و نیز حل مشکل فاضلاب آن ازجمله این موارد بود.

      دیوارکشی کامل رودخانه‌های منطقه چهار یک گام تا اتمام

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با اشاره به اینکه رسیدگی به پاساژ اکباتان نیز برای سال آتی در دستور کار است، عنوان کرد: در بحث دیوارکشی رودخانه‌ها در مناطق مسکونی خوشبختانه تنها یک فاز آن‌هم در شهرک فرهنگیان باقی مانده که این مهم در سال آینده به‌طور قطع انجام می‌شود و این پروژه مهم شهری در منطقه چهار به اتمام خواهد رسید.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از دو کیلومتر از دیوارکشی رودخانه‌های منطقه از طریق هفت پیمان انجام پذیرفت، اذعان کرد: برای نمونه 500 متر آن در ورودی شهرک فرهنگیان قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه در منطقه سیفی آب و بلوار ارتش نیز رودخانه‌های موجود که به محلی برای انباشت زباله بدل شده بودند دیوارکشی و نرده‌گذاری صورت گرفت، تصریح کرد: حتی حریم رودخانه نیز پس از دیوارکشی به فضای سبز بدل شد و در آن درخت کاشتیم.

مدیر منطقه چهار شهری همدان با بیان اینکه برای رودخانه منوچهری نیز ایجاد فضای سبز در حریم مورد توجه قرار گرفت و انجام شد، گفت: آنچه مسلم است آنکه این دیوارکشی‌ها در عرصه پدافند غیر عامل و جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی یک ضرورت بود.

یوسفی‌نوید در ادامه گریزی نیز به مشکل ایجادشده برای سطح سوم پُل شهید قهاری زد و خاطرنشان کرد: این مشکل را با یک برنامه‌ریزی خاص و فراهم کردن شرایط فنی لازم بدون وقفه طی یک ماه حل کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سامان‌دهی بلوار آیت‌الله نجفی نیز در فاز نخست آن تنها یک پارک با عنوان پارک فدک انجام شده بود که طی یک سال گذشته دو فاز دیگر آن مدنظر قرار گرفت، گفت: فاز دوم این پروژه به اتمام رسید و در فاز سوم نیز پیمانکار مشغول کار است؛ به‌طوری ‌که نخستین بخش از کندرو این بلوار طی یک سال گذشته ساخته شد.

      استفاده از درختان مثمر در فضای سبز

مدیر منطقه چهار شهری همدان با اشاره به آنکه با وجود مخالفت‌ها (با این توجیه که درصورت کاشت درختان مثمر مردم اقدام به شکستن آن‌ها خواهند کرد) در فضای سبز شهری استفاده از درختان مثمر برای نخستین‌بار در منطقه انجام شد، افزود: به اعتقاد من در و دیوار شهر باید آن‌قدر برکت و موهبت الهی داشته باشد که نیازمندی سر گرسنه بر بالین نگذارد.

یوسفی‌نوید در ادامه با اشاره به پروژه پارک فرامنطقه‌ای آمادای به‌عنوان یکی از اولویت‌ها در کنار دیگر فعالیت‌های انجام‌شده، ابراز کرد: مقدمات این کار از سال گذشته درحال فراهم شدن است.

وی با بیان آنکه از ظرفیت دو مشاور برای این پروژه استفاده کرده و طرح مطالعاتی آن تدوین شد، گفت: اخیراً نیز مکاتبه‌ای با سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری داشتیم تا پیوست فرهنگی و اجتماعی لازم این طرح را پس از بررسی براساس نیاز منطقه برای گنجاندن در طرح مطالعاتی به مشاور ارائه دهند.

یوسفی نوید با اشاره به اینکه ساختار کلی پروژه تعریف شده، افزود: از آنجایی که پروژه در ورودی شهر قرار دارد، استقرار کمپ و اقامتگاه‌ها از ضرورت‌های این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی بنا به نیاز منطقه ساخت ورزشگاه چندمنظوره روباز نیز مدنظر است، اظهار کرد: از آنجایی که این منطقه به‌عنوان یک میراث سابقه پنج‌هزارساله قدمت شهر را یدک می‌کشد، برای حفظ این خاستگاه تمدنی در نشست‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی داشتیم، تأییدیه لازم را از این نهاد دریافت کردیم که در تپه مورد نظر سازه سنگینی به‌کار گرفته نشود و درواقع این ظرفیت در کنار دیگر ظرفیت‌های تاریخی منطقه همچون گنبد علویان و باباطاهر، امام‌زاده عبدالله و غیره، در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر منطقه چهار شهری همدان با اشاره به اینکه طرح نهایی به اداره کل راه و شهرسازی جهت گرفتن مصوبه ارسال شده و منتظر گرفتن این مصوبه هستیم، گفت: درصورت ابلاغ طرح در بودجه سال آتی چیزی حدود 14 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیشنهاد دادیم.

وی افزود: گرچه کل بودجه تملک این منطقه شاید چیزی حدود 17 و یا 18 میلیارد است، اما از این مبلغ 14 میلیارد تومان را به این پروژه برحسب نیاز منطقه تخصیص خواهیم داد.

یوسفی‌نوید بیان کرد: پس از گرفتن مصوبه اداره کل راه و شهرسازی و درعین‌حال گرفتن مصوبه پیشنهاد بودجه‌ای این پروژه در شورای اسلامی شهر درصورت همراهی مالکان با قیمت کارشناسی، چیزی حدود دو هکتار از اراضی مورد نظر را می‌توانیم تملک کنیم.

گفتنی است، بخش پایانی این گفت‌وگو را در شمارگان آتی خواهید خواند.

شناسه خبر 35088