شناسه خبر:35419
1399/10/29 11:04:39
مدیر منطقه چهار شهرداری همدان:

اعمال محدودیت برای حفظ بافت، چاره کار نیست

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه اعمال محدودیت تنها به بهانه تاریخی بودن و درعین‌حال بدون داشتن هیچ برنامه‌ای ‌ در حوزه تملک، مرمت و ارائه کاربری شایسته برای آن و تنها با ارائه ضابطه‌ای که به مالک فقط امکان ساخت در دو طبقه داده شده کار درستی نیست، عنوان کرد: ازنظر من نگهداری بافت تاریخی از طریق اعمال محدودیت بر زندگی مالکین این‌قبیل بافت‌ها امکان‌پذیر نیست؛ مشکل این است که به‌جای تعریف وظیفه برای متولیان، برای مردم وظیفه تعریف کرده‌ایم.

درپی انعکاس دو بخش از گفت‌وگوی مجید یوسفی‌نوید، مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با اعضای تحریریه سپهرغرب، در این شماره بخش دیگری از این گفت‌وگو را درخصوص نحوه حفظ بافت تاریخی و ارزشمند این منطقه منعکس خواهیم کرد که در ادامه می‌خوانید:

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با اشاره به اینکه یکی از مباحث حوزه مدیریت شهری در این منطقه حفظ بافت ارزشمند و تاریخی شهر است، اذعان کرد: ازنظر بنده نباید وجود این بافت و یا بناهای تاریخی به‌عنوان یک معضل شهری قلمداد شود، بلکه درصورت وجود نگاه درست و منطقی به این ظرفیت می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک فرصت در راستای شکوفایی شهر بهره برد.

مجید یوسفی‌نوید با تأکید بر آنکه این نحوه عملکرد و برخورد غلط ماست که این فرصت (بناهای تاریخی، بافت تاریخی و میراثی) را در ذهن مالکین این عرصه‌ها و خانه‌ها به یک معضل بدل کرده است، ابراز کرد: ازنظر من نگهداری بافت تاریخ از طریق اعمال محدودیت بر زندگی مالکین این‌قبیل بافت‌ها امکان‌پذیر نیست.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه اعمال محدودیت تنها به بهانه تاریخی بودن و درعین‌حال بدون داشتن هیچ برنامه‌ای ‌ در حوزه تملک، مرمت و ارائه کاربری شایسته برای آن و تنها با ارائه ضابطه‌ای که به مالک فقط امکان ساخت در دو طبقه داده شده کار درستی نیست، عنوان کرد: بازهم تأکید می‌کنم نحوه عملکرد ما در بافت تاریخی شهر درست نیست، به همین خاطر هیچ بافتی در شهر حفظ نخواهد شد و هرروز شاهد تخریب بناهای تاریخی موجود در محلات قدیمی یکی پس از دیگری هستیم.

وی با بیان آنکه این رویکرد مردم را جری‌تر کرده و نتیجه‌ای جز قرار دادن مردم در مقابل خودمان در پی نخواهد داشت، ابراز کرد: درواقع به‌جای آنکه با عملکرد و برخورد درست با این قسم از بافت مردم را با خود همراه کنیم، آن‌ها را علیه خودمان کرده‌ایم.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان افزود: به زعم بنده این نحوه عملکرد، سازوکار و و درنهایت بکش‌بکش اداری دردی از این بافت را درمان نخواهد کرد.

      نگاه غلط در مواجه با تاریخ شهر

وی با تأکید بر اینکه وقتی کاروانسراها و بازار ما درحال تخریب شدن است و درعین‌حال نفس خانه‌های تاریخی در شهر تنگ شده بیانگر عملکرد غلط ما در مواجه با تاریخ شهر است، عنوان کرد: درواقع ما به‌جای تعریف وظایف برای خودمان (به‌عنوان متولی) برای دیگران (مالکین این بناها و بافت‌ها) وظیفه تعریف کرده‌ایم.

      هیچ فرقی بین احداث ساختمان دو طبقه با 6 طبقه در تخریب بافت وجود ندارد

مدیر منطقه‌ چهار شهرداری همدان با تأکید بر اینکه نگاه ما به بافت تاریخی در شهرها نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: متأسفانه برخی‌ها همچنان از این نگاه غلط حاکم حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال بحث محدودیت ارتفاعی که راجع به بافت تاریخی طی ماه‌های اخیر از سوی میراث فرهنگی اعمال می‌شود، برای بسیاری دشواری‌هایی را به همراه داشته است، به‌طوری که اگر فردی در این منطقه اقدام به خرید بنا و یا عرصه‌ای با قیمت بالا کرده، با این رویکرد که طبق ضابطه شهری امکان ساخت‌وساز تا 6 طبقه را خواهد داشت، حال تنها دو طبقه امکان ساخت‌وساز دارد و این درحالی است که در هر دو صورت بافت تاریخی تخریب خواهد شد و فرقی بین دو طبقه و 6 طبقه وجود ندارد، پس این ضابطه حفظ‌کننده بافت نیست‌ و تنها در بحث منظر شهری تأثیرگذار خواهد بود.

یوسفی‌نوید در واکنش به این سؤال که بخشی از این مسئله (حفظ بافت ارزشمند) گریبان‌گیر بافت مسکونی این مناطق در محلاتی همچون کوچه جراحان شده، رویکرد شما به این مسئله چگونه خواهد بود؟ زیرا طی چندسال اخیر بار‌ها و بارها اهالی از سختگیری‌ها و درعین‌حال بلاتکلیفی در ساخت‌وساز در این محله گلایه داشته و خواهان بررسی موضوع شده‌اند، (البته برخی‌ها نیز معتقدند شهرداری قرار است در این منطقه پارکینگی را احداث کند اما وضعیت مالکین این محل را تعیین تکلیف نمی‌کند)، اذعان کرد: در کل محدوده بازار تنها چند نقطه‌ با این شرایط داریم.

وی با بیان آنکه در این محله تنها یک لکه پارکینگ تعریف‌شده وجود دارد، عنوان کرد: پس بنده به اهالی منطقه ‌این اطمینان را می‌دهم که برای مابقی عرصه مشکلی جهت صدور پروانه وجود ندارد و مردم می‌توانند با مراجعه به شهرداری طبق ضوابط نسبت به گرفتن پروانه ساختمانی اقدام کنند.

مدیر منطقه ‌چهار شهرداری همدان در واکنش به این سؤال که پس چرا اهالی خانه‌های خود را رها کرده و برای گرفتن مجوز مراجعه نمی‌کنند؟ گفت: از آنجایی که بخش اعظمی از این منطقه به بازار عمده‌فروشی بدل شده، تنها مالکین بناهایی که در بر خیابان قرار دارند (به‌دلیل رونقی که منطقه دارد) به دنبال گرفتن پروانه ساختمانی هستند؛ حال آنکه این رونق در بافت داخلی و در کوچه‌های 6 متری و کمتر وجود ندارد، پس مردم خود تمایلی به گرفتن مجوز ندارند، زیرا در این فضا امکان رونق بازار فراهم نیست.

      شهرداری آمادگی احیای کوچه جراحان را دارد

یوسفی نوید با تأکید بر آنکه این آمادگی در شهرداری وجود دارد که به احیای منطقه درصورت همکاری مالکین ورود کند، اذعان کرد: باید معضل اهالی به‌صورت کارشناسی‌شده بررسی و مشخص شود که این مشکل از سوی شهرداری بوده و یا از طرف ادارت دیگری است و یا اینکه مالک خواسته مازادی را طلب کند.

      در محوطه کوچه جراحان تنها یک لکه چند 100 متری پارکینگ وجود دارد/ مالکان همکاری کنند

وی با بیان آنکه لکه پارکینگ موجود در این منطقه چند 100 متری است، افزود: بنده شخصاً سال گذشته با چند مالک این محوطه صحبت کردم، اما همکاری لازم از سوی مالکین انجام نپذیرفت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه متأسفانه در اراضی و بناهای این‌چنینی در پی فوت مالک اصلی اغلب شهرداری با مشکل ورثه مواجه است و این مسئله رسیدن به قیمت توافقی را دشوار می‌کند، گفت: بنده اگر منابع مالی لازم را داشتم، این مسئله را از طریق کمیسیون ماده هشت و پرداخت قیمت کارشناسی به حساب دادگستری حل می‌کردم.

شناسه خبر 35419