شناسه خبر:35684
1399/11/4 09:58:01

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: بیشترین جرائم در فضای مجازی استان کرمانشاه مربوط به برداشت‌های غیرمجاز است که حدود 39 درصد تخلفات را به خود اختصاص داده است،کلاهبرداری پیامکی 21 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی 11 درصد و انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی جزء چهار جرمی است که بیشترین میزان را در کرمانشاه به خود اختصاص داده‌اند.

سرهنگ «علی عباسی کسانی» رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت جرائم اینترنتی در فضای مجازی، اظهار کرد: پلیس فتا به‌صورت 24 ساعته فضای مجازی را رصد می‌کنند، جرائمی که در فضای واقعی انجام می‌شود مصداق آن نیز در فضای مجازی صورت می‌پذیرد، جرائم سیاسی، امنیتی، اخلاقی و اجتماعی به وفور در فضای مجازی دیده می‌شود که با رصد پلیس فتا به مقام قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: برداشت‌های غیرمجاز از حساب مشترکین یکی از تخلفاتی است که متأسفانه در فضای مجازی نمود بیشتری دارد، برخی جرائم رایانه‌ای نیز از طریق پشتیبانی پلیس تخصصی، اطلاعات و آگاهی انجام می‌شود.

هک تلگرام و واتس آپ غیرممکن است

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در خصوص هک کردن گوشی‌های تلفن همراه نیز گفت: هک کردن تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام به دلیل اینکه از خارج کشور هدایت می‌شود تقریباً غیرممکن است، البته این بدین معنا نیست که تخلفی صورت نمی‌گیرد بلکه به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای و سهل‌انگاری کاربران متأسفانه فضای مجازی افراد در اختیار دسترسی‌های غیرمجاز قرار می‌گیرد.

سرهنگ عباسی تأکید کرد: سواد رسانه‌ای در جامعه بسیار پایین است و به‌راحتی پیام‌رسان‌های مورداستفاده مردم از سوی افراد فرصت‌طلب هک شود لذا توصیه می‌کنیم در نصب پیام‌رسان‌ها از تأیید دومرحله‌ای استفاده شود و مردم گوشی‌های خود را به‌مثابه مسواک شخصی بدانند و آن را در اختیار کسی قرار ندهند.

وی افزود: با توجه به شرایط زندگی امروز می‌بایست اصول امنیتی را رعایت کنیم و آنتی‌ویروس‌های به‌روز شده را در گوشی‌های اندرویدی نصب کنیم، زیرا افراد متخلف در چند ثانیه می‌توانند کلیه اطلاعات گوشی‌های اندروید را هک کنند.

سرهنگ کسانی رسانه‌ها را بازوان توانایی اطلاع‌رسانی خواند و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در ایجاد امنیت فضای مجازی تلاش کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در خصوص قاچاق مکالمه نیز اظهار داشت: در استان کرمانشاه و در مبحث قاچاق مکالمه با مورد جدی مواجه نبوده‌ایم اما کارمندان ادارات به‌خصوص کسانی که با سیستم و بخش انفورماتیک ادارات سروکار دارند باید این مطلب را جدی بگیرند که در حوزه‌ی مکالمه ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند و مکالمات به خارج از کشور و بالعکس انتقال پیدا کند.

سرهنگ کسانی در ادامه افزود: پلیس فتا در ده ماه گذشته موارد بسیاری از تخلفات فضای مجازی بخصوص باندهای اسکیمر، کلاهبرداری پیامکی و تلفنی را شناسایی و دستگیر کرده‌اند و موفق شدیم در این زمینه 95 درصد پرونده‌ها را سروسامان دهیم که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته‌ایم؛ توصیه می‌کنیم همشهریان به هرگونه تلفن و پیامک ناشناس پاسخ ندهند زیرا همین موارد زمینه کلاهبرداری‌های اقتصادی را فراهم آورده است.

وی گفت: در ده‌ماهه گذشته حدود 42 میلیارد ریال از اموال که به‌صورت برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی از حساب‌های افراد صورت گرفته بود به صاحبان حساب برگردانده شد ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم رضایت حداکثری مردم را فراهم آوریم.

سرهنگ کسانی در پایان تصریح کرد: بیشترین جرائم در فضای مجازی استان کرمانشاه مربوط به برداشت‌های غیرمجاز است که حدود 39 درصد تخلفات را به خود اختصاص داده است، کلاهبرداری پیامکی 21 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی 11 درصد و انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی جزء چهار جرمی است که بیشترین میزان را در کرمانشاه به خود اختصاص داده‌اند.

شناسه خبر 35684