شناسه خبر:35918
1399/11/8 10:41:59

سپهرغرب، گروه خبر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 46 میلیارد ریال اعتبار برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بیماران خاص، سرطانی و نابارور واجد شرایط این استان اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، صدیق جدیدالاسلامی روز سه‌شنبه اظهارکرد: وزارت بهداشت به استناد جزء 2 بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 99 کل کشور، دستورالعمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه با باز پرداخت 60 ماه به بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و زوج‌های نابارور را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این دستورالعمل، بیماران گروه هدف شامل سه دسته بیماری است، افزود: بیماران صعب العلاج شامل تالاسمی، هموفیلی، دیالیز خونی، ام اس، ای بی یا بال پروانه‌ایی، متابولیک، سیستیک فیبروزیس، SMA، اتیسم، پیوند اعضاء بیماران پیوند‌شده و رد پیوند‌شده در سال 99، پیوند مغز استخوان است.

دکتر جدیدالاسلامی بیماران سرطانی مشمول اعطای تسهیلات فوق را شامل بیماران تحت درمان سرطان اعلام کرد و گفت: زوج‌های نابارور شامل همه زوج‌های نابارور تحت درمان نازایی می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع تخصیصی و تعداد بالای واجدین شرایط، دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان دانشگاه پیشتاز در کشور برای اعطای این تسهیلات در کوتاهترین زمان ممکن با کمترین بار مراجعه اقدامات مهمی انجام داده است.

وی یادآور شد: از مجموع 46 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده به استان، برای هر گروه از بیماری با توجه به تعداد و ماهیت هر بیمار صندوقی تعریف و مبلغ اعتبار آنان مشخص و ابلاغ شده است.

جدیدالاسلامی افزود: انجمن حمایت از بیماران پس از تشکیل جلسه با اعضای هیئت امنای خود، استحقاق سنجی و اولویت‌بندی افراد مشمول دریافت تسهیلات را تعیین و افراد متقاضی و واجد شرایط را به دانشگاه معرفی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی پس از صحت سنجی مشخصات افراد معرفی شده، برای هر فرد معرفی نامه2 برگی را صادر و تحویل نماینده بانک ملت داده است و بانک هم بر اساس شهر محل سکونت و نوع بیماری شعب منتخب خود را تعیین، و به دانشگاه اعلام کرد، ضمن اینکه دانشگاه شعب هر گروه بیماری را با مشارکت فعال انجمن‌ها به نحو مطلوب به بیماران اطلاع رسانی کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یاداور شد: با انجام این اقدامات 365 بیمار واجد شرایط در استان شناسایی شده است که در مجموع 110 بیمار مبتلا به ام اس، 42 بیمار مبتلا به تالاسمی و 46 بیمار مبتلا به بیماری کلیوی مشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه، به بانک معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه 28 بیمار هموفیلی و 31 بیمار معرفی شده مبتلا به اتسیم نیزمشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه هستند، گفت: همچنین 67 بیمار تحت درمان سرطان و31 زوج نابارور تحت درمان نازایی مشمول دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند.

جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه 10 بیمار مبتلا به CF،SMA و EB نیزمشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه، شناسایی و معرفی شده‌اند، افزود: اقدامات انجام شده در این زمینه منجر به پایدار شدن بودجه تسهیلات در سال آینده شده و سایر بیماران متقاضی در مرحله بعدی پوشش داده خواهند شد.

شناسه خبر 35918