شناسه خبر:36498
1399/11/20 10:16:31
جابه‌جایی مسافر با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود؛

ضریب اشغال 70 درصدی در حمل‌ونقل ریلی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرکل راه‌آهن غرب کشور گفت: با توجه به رعایت پروتکل‌ها، ضریب اشغال جابه‌جایی‌ها از راه‌آهن همدان در منطقه سبز قرار دارد و بیش از 70 درصد اشغال را شاهد هستیم.
خط راه‌آهن تهران- همدان به طول 267 کیلومتر سال 96 به بهره‌برداری رسید و این مسیر ریلی از تهران شروع و پس از عبور از استان مرکزی در شهر همدان به پایان می‌رسد و به گفته مسئولان این خط در آینده نزدیک به استان کردستان خواهد رسید و ریل‌گذاری درحال انجام است؛ راه‌آهن تهران- همدان در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، غرق‌آباد، فامنین و همدان عبور می‌کند و به‌صورت یک‌خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در بخش مسافربری و سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در بخش باری طراحی شده ‌است.
لازم به یادآوری است که طرح و اجرای خط آهن همدان– تهران در سال 83 مصوب و تکمیل زیرسازی و اجرای کامل ریل‌گذاری خط آهن آن در دولت یازدهم اجرا شد، اما پس از بهره‌برداری از این خط ریلی و آغاز جابه‌جایی مسافر به تهران و برقراری خط ریلی به سمت مشهد، شاهد وعده مسئولان مبنی بر انتقال ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر و افزایش سرعت قطار مسافربری بودیم که تاکنون هیچ‌یک از این وعده‌ها عملیاتی نشده است.
تیرماه سال 96 محمدرضا شاه‌نظری، مدیرعامل شرکت آذرخش ریل عنوان کرده بود به‌زودی قطارهای پیشرفته و مدرن با قابلیت سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برای خط راه‌آهن همدان به مشهد و همدان به تهران وارد خط خواهند شد و با استفاده از قطارهای پیشرفته، فاصله همدان تا تهران به کمتر از دو ساعت رسیده و قطارهای مشهد نیز از همدان تا تهران مسیر را در کمتر از دو ساعت طی خواهند کرد.
وی این نکته را نیز متذکر شده بود که قطار تهران به مشهد به‌زودی با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت راه‌اندازی می‌شود که این مهم تا به امروز محقق نشده است و مردم همدان همچنان در انتظار تحقق این وعده و کاهش سفر 16 ساعت به هشت ساعت از همدان به مشهد هستند.
این نکته قابل توجه است که به گفته این مقام مسئول با ورود قطارهای سریع‌السیر که یکی از عوامل اصلی توسعه برای منطقه خواهد بود، ایجاد اشتغال و رفاه مردم خوب استان همدان نیز تأمین می‌شود و حتی عنوان شد که موضوع با مسئولان ارشد استان نیز درحال پیگیری است.
اما حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز آذرماه سال گذشته با بیان اینکه پیشنهاد برقی شدن قطار محور همدان- تهران در بودجه سال 97 مطرح شد، عنوان کرد که‌ خوشبختانه این طرح مصوب و قانون شده و کارهای مربوط به آن از سال گذشته درحال پیگیری و انجام است.
وی این نکته را نیز یادآور شده بود که پیشنهاد برقی شدن قطار چهار محور از سوی راه و شهرسازی به صندوق توسعه ملی داده‌ شد که علاوه‌بر تهران- اصفهان و تهران- مشهد، تهران- همدان نیز شامل این پیشنهاد بوده؛ البته شرایط باید برای برداشت از صندوق توسعه ملی فراهم شود.
حاجی‌بابایی از اعلام آمادگی شرکت‌های تخصصی برای انجام مطالعات این کار سخن گفته و اظهار کرده بود که جلساتی برای بررسی سرعت بین 250 تا 300 کیلومتر بر ساعت قطار همدان- تهران تشکیل ‌شده است و امیدوار هستیم با اتمام مطالعات از طریق فاینانس بتوانیم راه‌آهن برقی را به سرانجام برسانیم.
وی به پیش‌بینی زمان سه‌ساله برای انجام این کار نیز اشاره‌ای کرده و عنوان کرده بود که برقی کردن قطار همدان- تهران یک اقدام توسعه‌ای محسوب می‌شود و زمان دقیقی نمی‌توان برای آن مشخص کرد، اما بااین‌‌حال پیش‌بینی ما برای انجام زمان این کار، سه‌ساله است.
اما با شیوع کرونا و کاهش سفرها و تعطیلی مقطعی سفرهای ریلی، شاید برخی معتقد بودند که با آغاز مجدد سفرهای ریلی، رونق از این بخش خواهد رفت که البته شواهد گویای چیز دیگری است و برقراری هرروزه قطار همدان-تهران و انجام سفرهای همدان– مشهد و استقبال مردم از جابه‌جایی ریلی نشان از تداوم رونق در این بخش دارد که به‌منظور آگاهی از فعالیت قطار همدان– تهران گفت‌و‌گویی با مدیرکل راه‌آهن غرب کشور ترتیب دادیم.
سیدسعید ابراهیم‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه جابه‌جایی ریلی مسافران در خط ریلی تهران– همدان هرروزه با بالاترین ظرفیت درحال انجام است، اظهار کرد: جابه‌جایی مسافر از همدان– مشهد نیز درحال انجام است و مشکلی در این خصوص نیست.
مدیرکل راه‌آهن غرب کشور به رعایت پروتکل‌ها در سفرهای ریلی در این خط راه‌آهن اشاره کرد و گفت: پروتکل‌ها به‌طور دقیق رعایت می‌شود و در یک کوپه چهارنفره درصورتی که اعضای یک خانواده متقاضی باشند، کوپه به‌طور کامل داده می‌شود و در غیر این صورت 50 درصد کوپه‌ها فروخته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه پس از آغاز مجدد سفرهای ریلی خوشبختانه استقبال از سفرهای ریلی در استان همدان خوب است، بیان کرد: با توجه به رعایت پروتکل‌ها، ضریب اشغال جابه‌جایی‌ها در منطقه سبز قرار دارد و بیش از 70 درصد اشغال را شاهد هستیم.
ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه درخصوص راه‌اندازی قطار پُرسرعت در مسیر ریلی تهران– همدان هنوز اتفاقی رخ نداده است، افزود: مطالعات درحال انجام بوده، اما هنوز اقدام خاصی به این منظور انجام نشده است و زمان دقیق پایان مطالعات مشخص نیست.
وی در پایان با تأکید بر اینکه راه‌اندازی قطار پُرسرعت در راه‌آهن همدان تا پایان امسال محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: مطالعات در دست انجام است و این مهم تا پایان سال محقق نمی‌شود.
چندسال از وعده مسئولان درخصوص راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در راه‌آهن همدان گذشت و یک سال نیز از صحبت‌های حاجی‌بابایی مبنی بر پیشنهاد برقی شدن قطار محور همدان- تهران در بودجه سال 97 و مصوب شدن طرح و انجام و پیگیری کارهای مربوط به آن از سال 97 و دستور وزیر مبنی بر این امر می‌‎گذرد، اما این مهم هنوز در دست مطالعه است و با گذشت یک سال از زمان تعیین‌شده برای انجام، تنها دو سال دیگر فرصت باقی است که با توجه به روال کُند اقدامات و کم‌توجهی مسئولان گمان آن می‌رود که پس از گذشت این مدت هم کاری انجام نشده و مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق آن باشند.
این مهم نیز قابل توجه است که پس از دوره بحرانی کاهش سفرها، اما سیستم حمل‌ونقل ریلی تاحدودی به رونق بازگشته و برقراری سفرهای هرروزه از خط راه‌آهن همدان و استقبال مسافران شاهدی بر این گفته است که باید مسئولان مربوطه به‌منظور ارائه خدمت بهتر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی در همدان تلاش کنند.
البته دولت در سال پایانی خدمت قرار دارد و گویا مسئولان نیز دل و دماغ پیگیری این‌گونه مسائل که یک مطالبه مردمی است را ندارند و باید نمایندگان استان به این منظور ورودی جدی داشته باشند که مردم بدانند حداقل نمایندگان آن‌ها پیگیر امور مربوط به استان هستند، هرچند مسئولان دچار رخوت سال پایان خدمت دولت شده باشند.

شناسه خبر 36498