شناسه خبر:36883
1399/11/29 11:15:26

سپهرغرب، گروه ورزشی: دبیر هیئت ورزش‌های کارگری استان کردستان گفت: اگرچه کردستان از سال 94 عضور فدراسیون ورزشه‌ی کارگری شده است اما در این مدت موفق به کسب مدال‌های ملی و جهانی شده است.

فاتح بدری دبیر هیئت ورزش‌های کارگری استان کردستان اظهار کرد: ورزش کارگری ابتدا از کشور انگلستان و بین کارگران نساجی و راه آهن شروع شد و سابقه‌ای حدود 120 ساله در سطح جهان دارد.

وی افزود: ورزش کارگری در ایران سابقه 80 ساله دارد ولی به صورت رسمی با تشکیل اداره ورزش کارگری در وزارت کار در 55 سال گذشته فعالیت خود را شروع و تاکنون ادامه داشته است.

فدراسیون ورزش کارگری ایران نیز در سال 1391 به عضویت کنفدراسیون ورزش کارگری و آماتوری جهان csit درآمد.

بدری گفت: ایران از سال 91 تاکنون در 5 دوره مسابقه جهانی ورزش کارگری حضور موفقیت داشته و در مسابقات 2018 فرانسه با کسب 31 نشان رنگارنگ جایگاه چهارم جهان را کسب کرد.

کردستان نیز از سال 94 به صورت رسمی عضو فدراسیون ورزش کارگری ایران شده و با تشکیل مجامع مربوطه عملا فعالیت خود را شروع و در حال حاضر هیا‌ت‌های شهرستانی و انجمن‌های ورزش کارگری در 23 رشته (آقایان و بانوان ) فعال است.

دبیر هیئت ورزش کارگری استان خاطرنشان کرد: کردستان از زمان شروع رسمی فعالیت خود مقام‌هایی از جمله حضور سهند توانایی در رشته دوومیدانی مسابقات جهانی فرانسه و اسپانیا در سال‌های 2018 و 2019، کسب مقام اول 400 متر، مقام دوم 800 متر و مقام سوم امدادی در فرانسه، کسب مقام اول 400 متر و دوم 800 متر در اسپانیا، کسب دو مقام نایب قهرمانی رشته وزنه‌برداری در سال‌های 97 و 98، کسب عنوان مقام‌های دوم و سوم مسابقات کرال سینه شنا در مشهد سال 98 کسب کرده است.

بدری همچنین ادامه داد: کسب مقام‌های دوم و سوم دو 400 و 800 متر در مسابقات کشوری در چند سال اخیر و یک مقام سوم 1500 متر کشوری در سال 98، کسب دو نشان برنز و 2 نشان نقره کشوری در رشته کشتی فرنگی در سال‌های 97 و 98، کسب مقام سوم وزن 75 کیلوگرم بوکس کارگران کشور در اولین حضور در تهران، صعود تیم فوتسال کارگران کردستان از دسته دو به دسته یک کارگری کشوری، حضور کوهنوردان کارگر کردستان در تمامی صعودهای چند سال اخیر برنامه‌های کشوری، حضور ورزشکاران رشته‌های رزمی کارگران کردستان در مسابقات قهرمانی کشور از دیگر افتخارات استان کردستان در ورزش کارگری است.

وی افزود: رشته‌های فعال ورزش کارگری در استان شامل دوومیدانی، کوهنوردی، شنا، کشتی، وزنه‌برداری، بوکس، ووشو، کاراته، تکواندو، فوتبال، فوتسال، هندبال، دارت، پتانک و بیلیارد، کبدی، ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای، پرورش اندام، بسکتبال، تنیس روی میز، ورزش‌های همگانی، کونگ‌فو، ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی است.

بدری تصریح کرد: رشته‌های ورزشی فعال در سایر شهرستان‌های استان شامل دارت، کشتی، دوومیدانی، وزنه‌برداری و رشته‌های رزمی بوده و از آنها در قالب تیم منتخب استان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می‌شوند.

وی در خصوص برنامه‌های آینده هیئت ورزش کارگری استان نیز گفت: تلاش در راستای تبلیغ و ترویج ورزش کارگری، شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی ورزشکاران کارگر استان، فعال‌سازی انجمن‌های ورزش کارگری، تلاش جهت جذب اسپانسر برای حمایت و اعزام تیم‌های ورزش کارگری کردستان به مسابقات کشوری، ادامه فعالیت‌های دوشنبه ورزشی در بین کارخانجات، شرکت‌ها و واحدهای مختلف خدمات‌رسان که دارای کارگر هستند، تلاش جهت گرفتن میزبانی مسابقات ورزش کارگران در رشته‌های دارت، بوکس، دوومیدانی، شنا و قایقرانی از جمله برنامه‌های آینده هیئت ورزش کارگری استان است.

بدری در پایان بیان کرد: تمام کارگرانی که دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشند می‌توانند با تایید این هیئت و انجمن ورزشی رشته مربوطه در سامانه جامع ورزش کارگری عضو شده و در صورت برگزاری مسابقات قهرمانی کشوری یا استانی حضور داشته باشند و برای فرزندان کارگران نیز با اعلام فدراسیون در رشته‌های خاص به صورت جداگانه در طول سال مسابقات منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود.

شناسه خبر 36883