شناسه خبر:37019
1399/12/3 10:31:17

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: به‌تازگی مهارت کلواپزی (کلوچه محلی) نهاوند ثبت ملی شده و شمار آثار این شهرستان را در فهرست میراث ناملموس کشور به عدد 6 رسانده است.

محسن جانجان روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون لهجه و گویش نهاوندی، آیین چهل‌منبران، مهارت پخت آش بادمجان، مهارت پخت آش وَرکواز و خمیر سَنَل که از سنت‌های آیینی و فرهنگی شهرستان نهاوند محسوب می‌شود، در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت کاوش معبد لائودیسه در نهاوند، تصریح کرد: کار کاوش فصل ششم محوطه تاریخی لائودیسه پس از گرفتن مجوز آغاز می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی نهاوند با بیان اینکه در یک ماه آینده آخرین فصل باستان‌شناسی محوطه تاریخی لائودیسه در نهاوند آغاز می‌شود، عنوان کرد: کاوش فصل ششم محوطه تاریخی لائودیسه درحال حاضر در مرحله گرفتن مجوز است و به‌زودی شروع خواهد شد.

وی تأکید کرد: اعتبار لازم برای کاوش 200 میلیون تومان است که امیدواریم در مرحله ششم به نتایج خوب و کارآمدی دست یابیم، زیرا هنوز سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشده است.

جانجان ابراز امیدواری کرد: مجوز کاوش قبل از آغاز سال جدید صادر شود که درصورت صدور مجوز کاوش، کار آغاز شده و تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت.

او درباره یافته‌های فصل‌های کاوش در این منطقه گفت: در فصل پنجم کاوش علاوه‌بر کتیبه یونانی، یافته‌های ارزشمند دیگری چون مجسمه‌های برنزی خدایان یونانی، قربانگاه سنگی، سرستون، ساقه ستون، پایه ستون و قطعه سفال‌های این دوره در محله دوخواهران نهاوند کشف شده که با توجه به این یافته‌ها و مطالعات صور‌ت‌گرفته، به این نتیجه رسیدیم که شهر نهاوند استقرار دوره پیش از تاریخ داشته است.

در شهرستان نهاوند حدود 210 اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که تاکنون تعداد 100 اثر آن به ثبت آثار ملی کشور رسیده که مهم‌ترین آن‌ها حمام حاج‌آقا تراب، موزه شهدا، مسجد جامع بازار، تپه گیان، قلعه سام‌گبری در روستای باباقاسم، بازار سرپوشیده و سنتی نهاوند و آستان شاهزاده محمد (ع) است که همگی سبب رونق گردشگری در شهرستان شده‌اند.

 

شناسه خبر 37019