شناسه خبر:37264
1399/12/9 10:53:17

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مشکلاتی همچون تأمین مواد اولیه،کمبود نقدینگی و نیز به‌روز نبودن ماشین‌آلات بخش اعظمی از صنعت سنگ‌بری استان لرستان را به تعطیلی کشانده که متأسفانه علیرغم وعده مسئولان دراین زمینه به گفته فعالان این عرصه شاهد حل شدن هیچ یک از مشکلات نبوده و نیستیم.

استان لرستان با دارا بودن 5/21 درصد ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور (سه درصد ذخایر جهانی) از این حیث دارای مقام نخست است. ازلحاظ استخراج سنگ خام نیز نزدیک به 22 درصد تولیدات کشور مربوط به لرستان است که بعد از اصفهان در رتبه دوم قرار دارد. بخش عمده این تولید در بازارهای داخلی مصرف می‌شود و تنها کمتر از دو درصد به بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپا و کشورهای آسیای جنوب‌شرق صادر می‌شود، البته در سال‌های اخیر میزان صادرات از مقدار یاد شده به دلایل مختلفی ازجمله؛ ضعف در فناوری، عدم برنامه‌ریزی برای صادرات و غیره کمتر شده است که این مشکلات می‌تواند اشتغال‌زایی ناشی از آن را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد، در این راستا شناسایی نقاط ضعف صنعت سنگ لرستان و ارائه راهکارهایی برای آن ضروری است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر‌آن شدیم تا با تنی چند از فعالان حوزه سنگ لرستان در عرصه سنگ‌بری گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت‌مدیره صنایع سنگ پارس دورود با بیان اینکه فعالیت در این عرصه پیشه پدری ماست گفت: 30 سال است که در این عرصه فعالیت داریم.

محسن لشنی با تأکید بر اینکه این مجموعه تولیدکننده سنگ چینی دورود است اذعان کرد: علاوه بر این در عرصه تولید سنگ تایل نیز فعالیت داریم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خط تولید سنگ اسلب این مجموعه نیز تا چند ماه آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد اذعان کرد: متأسفانه در حال حاضر با نیمی از ظرفیت یعنی به‌صورت تک‌نوبت فعالیت می‌کند زیرا فعال بودن خط تولید در نوبت شب با محدودیت و موانعی همچون سه برابر شدن هزینه برق مواجه است.

رئیس هیئت‌مدیره صنایع سنگ پارس دورود با بیان اینکه مانع بعدی برای رسیدن به ظرفیت کامل تولید، به مشکل تأمین مواد اولیه بازمی‌گردد گفت: متأسفانه علیرغم اینکه مواد اولیه از معادن استان تأمین می‌شود در حال حاضر فعالان عرصه سنگبری استان در تأمین مواد اولیه در مضیقه هستند زیرا بخش اعظمی از مواد معدنی به خارج از استان و حتی خارج از کشور به‌صورت خام صادر می‌شود.

لشنی در تشریح مشکل تأمین سنگ (مواد اولیه) اظهار کرد: ازآنجایی‌که طی سال‌های اخیر سلیقه در استفاده از سنگ‌های تزئینی ساختمانی به سمت سنگ ازنا سوق پیدا کرده است اغلب معدن‌کاران استان سنگ استحصال شده را به استان‌های اصفهان و تهران صادر می‌کنند زیرا آن‌ها این مواد را به قیمت بالاتری می‌خرند.

وی با اشاره به خام‌فروشی سنگ معدنی به کشورهای خارجی گفت: در نظر بگیرید که نوع خاصی از سنگ را ما سال گذشته تنی 300 تا 400 هزار تومان از معدن‌کار می‌خریدیم اما در حال حاضر همان میزان سنگ با قیمت چندین برابری به قیمت پنج تا 600 میلیون تومان به خارج از کشور صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره صنایع سنگ پارس دورود با بیان اینکه در حال حاضر 12 نفر به‌صورت مستقیم در این مجموعه سنگ‌بری مشغول به کار هستند گفت: با دایر شدن خط تولید سنگ اسلب صادراتی طی ماه‌های آینده تعداد اشتغال این مجموعه به چند برابر خواهد رسید زیرا در هر نوبت کاری امکان اشتغال 25 نفر فراهم خواهد شد.

لشنی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر سنگ تولیدشده در سنگ‌بری‌های استان از غافله صادرات به دلیل به‌روز نبودن ماشین‌آلات عقب هستند گفت: متأسفانه اخیراً وعده‌ای به تعدادی واحدها سنگ‌بری مبنی بر اعطای تسهیلات کم‌بهره در جهت به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات داده شد که این مهم نیز در روند طولانی بروکراسی اداری و نیز عدم پیگیری مدیران عقیم ماند.

وی با تأکید براینکه نبود و کمبود نقدینگی در دست فعالان صنعت سنگ لرستان آن‌ها را در مسیر توسعه متوقف کرده است خاطرنشان کرد: در نظر بگیرید این مجموعه پویا نیز در مسیر ایجاد خط تولید جدید با مشکل مالی روبه است و هر آنچه در این مسیر هزینه کرده از اندوخته‌های قبلی است و همین امر منجر به‌کندی کار شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در خط تولید جدید از دانش فنی داخلی بهره برده و قرارداد منعقد شده با متخصصین اصفهانی است که نسبت به تولید ماشین‌آلات مشابه ایتالیایی از طریق مهندسی معکوس اقدام کرده‌اند پس بحث تأثیرگذاری تحریم‌ها در کندی کار تأثیرگذار نبوده اذعان کرد: همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد این نبود نقدینگی و سرمایه است که حرکت ما را کند کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره کارخانه تولید سنگ پرشین استون در درود نیز با بیان اینکه این شرکت در عرصه سنگ‌های ساختمانی فعالیت می‌کند گفت: این مجموعه تا چند سال پیش در عرصه تولید سنگ تایل فعال بود و طی دو سال گذشته نیز در عرصه تولید سنگ اسلب وارد چرخه تولید شدیم.

هادی بوالحسنی با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر در مسیر تولید با مشکل تأمین مواد اولیه و عدم همکاری معدن‌کاران مواجه‌ایم عنوان کرد: مسئله اینجاست که در پیگیری این مسئله مدیران مرتبط در جلسات وعده خوب می‌دهند اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

وی با بیان اینکه روزانه 200 متر سنگ در این واحد سنگ‌بری تراش داده می‌شود گفت: تا پیش از بروز کرونا بیش از 40 درصد تولیدات این واحد به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شد اما متأسفانه در حال حاضر این عدد بسیار ناچیز است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در عرصه تأمین نقدینگی علیرغم وعده حمایت در بروکراسی اداری اسیر می‌شویم اذعان کرد: چهار ماه است که از سوی دستگاه‌ها متولی برای این واحد اخذ هفت میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره مصوب شده اما پس از طی کردن بروکراسی اداری با رسیدن به مرحله پرداخت بانک از پرداخت آن به بهانه نداشتن اعتبار امتناع می‌کند.

در ادامه گلابی رئیس انجمن سنگ‌بری‌های شهرستان الیگودرز نیز با بیان اینکه 85 درصد از واحدهای صنعتی سنگ‌بری این شهرستان تعطیل است گفت: هزینه تولید بالا و درعین‌حال در دسترس نبودن ماده معدنی موردنیاز عمده‌ترین معضلات پیشِ‌روی واحدهای سنگ‌بری است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد علیرغم اینکه معادن سنگ یکی از ظرفیت‌های خوب استان لرستان به شمار می‌رود که با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان جهش بزرگی در حوزه اقتصاد استان ایجاد کرد اما متأسفانه این صنعت باوجود ظرفیت‌های فراوان حال‌ و روز خوشی ندارد و بخش زیادی از سنگبری‌ها تعطیل شده و یا با نیمی از ظرفیت خود دایر هستند که در این مسیر مشکلات زیرساختی همچون فنّاوری قدیمی، نبود سرمایه در گردش، سوء مدیریت‌ها در جهت‌دهی‌های صنعت سنگ، بی‌توجهی به صادرات و عدم معرفی در بازارهای جهانی و غیره ازجمله مشکلات پیشِ‌روی صنعت لرستان است که متأسفانه به‌نظر می‌رسد موضوعی که تاکنون عزم جدی برای رفع آن‌ها از سوی مسئولان استان دیده نشده است.

شناسه خبر 37264