شناسه خبر:37301
1399/12/10 10:19:37
رئیس دانشگاه لرستان:

پژوهشکده سنگ لرستان ایجاد نشد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه استان لرستان با بیان اینکه پژوهشکده سنگ هنوز ایجاد نشده است، گفت: پژوهشکده زنبور عسل هم نیازمند اعتبار است.

خسرو عزیزی در نشست مجازی با خبرنگاران با اشاره به پژوهشکده سنگ دانشگاه لرستان که مصوبه سفر هیئت دولت بوده است اظهار کرد: سیاست‌های وزارت علوم در راستای توسعه پژوهشکده و مراکز آموزش عالی، بر مبنای یک سری شاخص‌ها است.

وی عنوان کرد: پژوهشکده سنگ دانشگاه لرستان هم مصوبه مقدماتی داشته است.

     پژوهشکده سنگ ایجاد نشد

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه پژوهشکده‌ها دو نوع هستند، یک نوع پژوهشکده‌ها تقاضا‌محور بوده و معمولاً با حمایت‌های بخش خصوصی می‌توانند فعالیت داشته باشند افزود: ما هم پیگیر ایجاد این پژوهشکده سنگ و هم سایر پژوهشکده‌ها بوده‌ایم.

عزیزی بیان کرد: بر مبنای یک سری شاخص‌ها و همکاری‌هایی که باید سازمان زمین‌شناسی می‌داشت، و با وجود ظرفیت‌های زیادی که لرستان در حوزه سنگ دارد، پژوهشکده سنگ به دلیل شاخص‌هایی که باید فراهم می‌شد و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به پتانسیل‌هایی که از نظر علمی وجود دارد و شاخص‌هایی که در استان هست، پژوهشکده زنبور عسل و فرآورده‌های و همچنین مرکز تحقیقات بلوط در دانشگاه لرستان ایجاد شد.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: در رابطه با پژوهشکده سنگ، وزارت علوم اعلام کرده که باید بخش خصوصی در این رابطه ورود پیدا کند و ما امکانات در اختیار آن قرار دهیم.

     پژوهشکده عسل در انتظار اعتبار

عزیزی در ادامه با اشاره به پژوهشکده زنبور عسل دانشگاه لرستان ادامه داد: این پژوهشکده نیز، از نوع تقاضا‌محور است، ما برای این پژوهشکده فضا را ایجاد کرده‌ایم و مجهز‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی را نیز در این رابطه اختصاص داده‌ایم تا بهره‌برداران از آن‌ها استفاده کنند و چالش‌های خود را رفع کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون با اتحادیه زنبور‌داران نشست‌های علمی زیادی داشته‌ایم افزود: در مهرماه امسال یک کارگاه آموزشی را با بهره‌گیری از اساتید و زنبور‌داران مجرب در راستای ارتقای دانش زنبور‌داران و کسب مهارت برگزار کردیم.

رئیس دانشگاه لرستان گفت: با توجه شیوع بیماری کرونا، وبیناری با موضوع مدیریت کندوهای عسل با حضور 50 نفر از زنبورداران برگزار کردیم.

عزیزی با اشاره به آمادگی این دانشگاه و همچنین متخصصان، برای شناسایی و معرفی گیاهان مهم تولید شهد و گرده برای تغذیه زنبور عسل بیان کرد: همچنین لیستی از نژادهای زنبور عسل موجود در استان احصا خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه، به خصوص جهاد کشاورزی، اتحادیه و همچنین متخصصان در این رابطه باید کمک کنند افزود: در کل کشور، پژوهشکده زنبور عسل و فرآورده‌های آن را نداریم و همه باید کمک کنند که این پژوهشکده پا بگیرد و به پژوهشکده‌ای با ردیف اعتباری از طریق سازمان مدیریت تبدیل شود.

شناسه خبر 37301