شناسه خبر:37653
1399/12/17 10:02:34
با حضور مدیرکل راه‌وشهرسازی استان انجام پذیرفت:

بررسی چالش طرح جامع شهری روی میز صحن شورا

سپهرغرب، گروه خبر: هشتادمین جلسه علنی صحن شورای اسلامی شهر همدان به‌منظور بررسی مشکلات تهیه طرح جامع این شهر و مسائل فی‌مابین شهرداری و راه‌وشهرسازی با حضور اعضای شورا، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، شهردار و مدیران و کارشناسان شهری برگزار شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط ‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: ابهام در برخی مباحث حوزه عملکرد اداره کل راه‌وشهرسازی استان همچون تأمین حقوق شهروندی و رفاه حال شهروندان از سوی اعضای شورای شهر مطرح شده بود.

سیدمسعود عسگریان با تأکید بر عدم توجه نسبت به اضافه شدن بلوار جوان به محدوده شهر در تهیه طرح جامع شهر همدان، خطاب به مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان پیشنهاد داد: با توجه به اینکه مرکزی‌ترین املاک شهر بین بلوار جوان و دره‌مرادبیگ با جمعیت 300 خانواری بوده، براساس مطالبه برخی از شهروندان همدانی ضرورت اضافه شدن این محدوده مشهود است.

وی با بیان اینکه بلوار جوان در گذشته جزء شهر بوده، گفت: املاک بلوار جوان تا جاده دره‌مرادبیگ برای الحاق به محدوده قانونی شهر همدان، واجد شرایط‌تر از روستاهای الحاقی به شهر همدان است؛ زیرا با وجود بیش از ١5٠ واحد مسکونی و سایر املاک و راه ارتباطی منطقی به جاده دره‌مرادبیگ، یکی از مهم‌ترین نقاط الحاقی به شهر همدان است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: سال‌های سال مردمان شریف و نجیب همدان منتظر تهیه طرح جامع و تفصیلی جدید شهر به‌عنوان یک سند بالادستی و نقشه راه توسعه کهن‌شهر هگمتانه بوده‌اند.

ابراهیم مولوی افزود: حدود سه سال است که برای تهیه این طرح شهری با مهندسان مشاور نقش جهان پارس به‌عنوان یکی از مهندسین مشاور قدیمی و خوشنام عقد قرارداد شده؛ اما متأسفانه روند تهیه طرح طبق دستور کار و شرح خدمات بسیار کُند و غیر قابل ‌قبول پیش رفته است که این امر موجب سرگردانی و معطلی شهروندان عزیز خواهد شد.

وی به‌عنوان متخصص حوزه شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری که در امور تهیه طرح‌های توسعه عمران و تفصیلی شهر هم تجربه دارد، درخواست کرد: سطح، سطوح و سرانه‌های موجود و پیشنهادی و ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی شهر همدان با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و غیره، استانداردسازی شود و مناطق و محدوده‌های شهری که دارای سابقه ساخت‌وساز در سالیان گذشته بوده‌اند، مانند مناطق توانمندسازی، مجموعه مساکن مهر ساخته‌شده و حد فاصل بلوار جوان تا ورودی جاده دره‌مرادبیگ به محدوده شهر اضافه شود تا رضایت خاطر ساکنان و شهروندان را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: کار ماندگار در حافظه درازمدت مردم باقی خواهد ماند.

کامران گردان ابراز کرد: با توجه به تورم موجود، انتظار می‌رود اقدامات اثربخش در راستای توسعه شهر به‌ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر باشد.

وی خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان توصیه کرد: زیرمجموعه را وادار به کار کنید، زیرا اقدام اثربخش به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست؛ طول عمر خدمت مرحوم بهنامجو کوتاه بود، اما یادش همواره به‌دلیل ارائه خدمات شایسته‌ گرامی داشته می‎‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه تهیه طرح جامع شهر همدان به درازا کشیده است، خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان گفت: از 6 ماه قبل به‌جز جلسات هفته‌های اخیر، جلسات تخصصی برگزار نشد و این تأخیر در دو سال ارائه طرح از سوی مشاور و ضعف کارشناسی موجود در بدنه، نیاز به تقویت بدنه کارشناسی در حوزه مشاور دارد.

نرگس نوراله‌زاده عدم حضور مشاور طرح را در جلسات گذشته زنگ خطر جدی برشمرد و افزود: عدم حضور وی باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مشاور طرح فردی بسیار با تجربه است، اظهار کرد: اصلاحات اساسی خواسته‌شده گروه کارشناسی باید در نقشه‌های وضع موجود، پهنه‌بندی، جمعیت سرانه‌ها و غیره اعمال شود؛ از سوی دیگر براساس شرح خدمات، مشاور در دفتر همدان نماینده مقیم داشته باشد که متأسفانه این دفتر فعال نیست.

نوراله‌زاده عنوان کرد: با توجه به مدت‌زمان تعیین‌شده برای اتمام روند تهیه طرح جامع شهر همدان، شاید مشاور قصد دارد که با تلف کردن زمان ممکن، مباحث کارشناسی را مغفول نگه دارد!

به گفته وی متأسفانه تیم سابق دبیرخانه راه‌وشهرسازی استان همدان همواره درصورت طرح سؤال به‌جای مشاور طرح جامع پاسخگو بودند که تغییرات اعمال‌شده در دبیرخانه قابل قدردانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: یک‌سوم املاک در شهر همدان دارای اسناد عادی و نیازمند ضوابط ویژه هستند، برای روستاهای الحاق‌شده به شهر نیز لازم است ضوابط ویژه پیش‌بینی شود.

نوراله‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر در تعاریف پهنه‌های حریم نیازمند تعاریف دقیق‌تر و ضوابط مشخص در راستای سامان‌دهی اراضی حریم و نیز موارد مورد نیاز شهر هستیم که باید در طرح پیش‌بینی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های اخیر موجود در دبیرخانه، موارد و نکات مسئله‌دار اصلاح و روند بررسی طرح جامع به‌صورت دقیق، جامع و کارشناسانه بدون تأخیر و تعجیل اتفاق افتد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: در برهه زمانی حال حاضر به دنبال بررسی طرح جامع شهر همدان به‌منظور تصمیم‌گیری برای 20 سال آینده شهر هستیم.

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه طرح جامع مهم‌ترین مبحث شهری و تأثیرگذارترین طرح برای آینده محسوب می‌شود، اعلام کرد: ترسیم نقشه 1302 شهر همدان، براساس مطالعات اساسی و اصول علمی و فنی، فارغ از اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد راسخ به مباحث فنی و کارشناسی داریم، افزود: اضافه شدن اراضی ملی به محدوده شهر باید فارغ از اعمال سلیقه، احساسات و فشارهای سیاسی و مدیریتی بر اساس کار کارشناسی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه طرح جامع شهر با ایرادات اساسی در اکثر زمینه‌ها مواجه است، گفت: با توجه به پیشنهاد اضافه شدن زمین‌های شورین و بخشی از شهرک بهشتی به محدوده شهر، این مهم ازنظر مالکیت مشخص نیست؛ ازاین‌رو پاسخگوی سرانه‌های مسکن نخواهد بود.

علی فتحی اظهار کرد: مشاور طرح جامع در حوزه ترافیکی، ایجاد تونل را مطرح کرده است که متأسفانه با توجه به روند کارهای عمرانی، این مهم امکان‌پذیر نیست و سالیان سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود: با توجه به بافت میراثی همدان و پیوست‌های اقتصادی آن، عملیات اجرایی تونل قابل اجرا نیست و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

فتحی همچنین با اشاره به مبحث بلندمرتبه‌سازی نیز گفت: حاشیه بلوار نجفی، پتانسیل لازم برای اجرای طرح‌های بلندمرتبه‌سازی را دارد؛ درحالی که پیشنهاد مطرح‌شده در حوالی بلوار ارم و پردیس بوده است که باید حداقل به قسمت‌های پایین شهر واقع در شهرک‌های مدنی و بهشتی انتقال داده شود.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: حوزه مشاغل در طرح جامع در بافت مسکونی و عمومی قرار دارد که باید برای این مهم تدابیر بهتری اندیشید.

فتحی با اشاره به نادیده گرفتن بازار اصناف و سنگ (ورودی جاده ملایر) در طرح جامع شهر همدان، عنوان کرد: با توجه به اینکه سالیان گذشته بازار بنکداران در جاده فرودگاه استقرار داده شد، انتظار می‌رود بازار اصناف و سنگ در اطراف شهر برای رونق آن مناطق درنظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: سالیان قبل به‌دلیل ضعف مدیریتی شاید ساخت‌وساز 9 محله غیر مجاز که جمعیت ده‌ها هزار نفری در آن محلات مستقر هستند، در کاربری‌های عمومی به‌ویژه فضای سبز به انجام رسید که هنوز تصمیم خاصی برای این مناطق در طرح جامع گرفته نشده است و موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان به ارائه راهکاری به‌منظور تقویت انگیزه مشاور طرح جامع شهر همدان پرداخت و ابراز کرد: این مهم باید به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا با توجه به تورم اقتصادی موجود، مبلغ قرارداد مشاور طرح جامع شهر همدان منطقی به نظر نمی‌رسد و شاید انگیزه مشاور در این مقطع کمتر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان گفت: عملاً شورای اسلامی شهر از فرآیند طرح جامع حذف شد و از سوی دیگر برای ارسال آخرین نسخه طرح جامع شهر همدان به شورا سرباز می‌زنند و یا در صورت ارسال هم به‌دنبال چندماه مکاتبه و پیگیری انجام می‌شود.

اکبر کاووسی‌امید گفت: عدم مطالعات علمی و سنجش دقیق مؤلفه‌های مختلف مؤثر در برنامه‌ریزی شهری در گزارش‌های طرح جامع شهر همدان مشهود است.

به گفته وی کاربری‌های پیشنهادی، تقاطع‌های غیر هم‌سطح متعدد پیشنهادی، زیرگذرهای پیشنهادی، سطح و سطوح سرانه‌ها، نوع مواجهه با توسعه محدوده، ضوابط و مقررات تراکمی و غیره از پشتوانه مطالعاتی دقیق برخوردار نبوده و طبعاً آینده شهر و مدیریت شهری را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

کاووسی‌امید اظهار کرد: باید ضمن سنجش تأثیرات پیشنهادهای طرح روی یکدیگر، تأثیر آن‌ها در کل شهر به‌صورت یکپارچه و علمی دیده شود.

وی در ادامه وجود پیوست اقتصادی مبتنی بر شرایط حاکم بر اقتصاد شهری را یکی از ملزومات مهم طرح‌های جامع برشمرد و گفت: در گزارش‌های این طرح برای پروژه‌های پیشنهادشده، نه‌تنها اشاره‌ای به نحوه تأمین مالی پروژه‌ها، ترازهای مالی و توجیه اقتصادی طرح نشده است، بلکه با شرایط اقتصادی واقعی شهر همدان نیز بسیار فاصله دارد و عملاً تحقق‌پذیری طرح را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد که در این خصوص می‌توان به تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهید همدانی، غدیر و غیره اشاره کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان همچنین با بیان اینکه به‌روزرسانی درست و اصولی بر روی نقشه پایه شهر انجام نگرفته است، عنوان کرد: این مهم که نشانگر عدم اشراف به وضعیت کالبدی شهر همدان است، نه‌تنها کلیت طرح پیشنهادی را به‌لحاظ سطوح کاربری‌ها زیر سؤال می‌برد، بلکه موجب ایجاد مشکلات زیادی از قبیل موضوع مالکیتی، حقوقی و کاربری در درازمدت خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه الحاق شهرها و روستاهای پیرامون در دستور کار قرار گرفته، معتقد است: این مهم نه‌تنها موجب تخریب اراضی کشاورزی می‌شود، بلکه به نابود شدن ساختار فرهنگی و اقتصادی این شهرها خواهد انجامید؛ این تصمیمات در راستای کلان‌شهر شدن همدان گرفته شده است.

کاووسی‌امید با تأکید بر اینکه مشخص نیست چگونه نحوه طرح‌گذاری و لکه‌گذاری کاربری پیشنهادی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه در بافت مرکزی شهر همدان محدوده تاریخی مشخص شده، اما کاربری‌های مختلف روی آن لحاظ نشده است.

وی اظهار کرد: وقتی قرار است بخشی از شهر از روند کار عملاً حذف شود دیگر جدول سرانه‌ها چه معنی می‌دهد؟ یا با کدام استدلال علمی، آرامستان همدان به فضای سبز تبدیل شده است که آیا این مهم محقق می‎‌شود؟ آیا مقبولیت مردم نسبت به جابه‌جایی آرامستان لحاظ شده است؟

رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر همدان تمام توان خود را برای نظارت بر روند بازنگری طرح جامع به‌کار خواهد گرفت.

حمید بادامی‌نجات بیان کرد: با توجه به آنکه این طرح به‌طور قطع آینده شهر همدان را رقم خواهد زد، ازاین‌رو هم‌فکری بیشتر و تبادل نظرات مجموعه مدیریت ‌شهری با مشاور و کارفرمای طرح جامع شهر همدان در راستای بازنگری هرچه بهتر این طرح ضروری است.

بادامی‌نجات بهره‌بردار نهایی این طرح شهری را مجموعه مدیریت‌ شهری و مردم دانست و ادامه داد: براساس بند دو ماده 80 قانون شوراها و اصل 103 قانون اساسی، شوراها می‌توانند مشکلات شهری را برای دریافت پاسخ منطقی و ارائه به مردم، با دستگاه‌های اجرایی مطرح کنند.

وی با بیان اینکه درخصوص کوی گلستان و فردوس هیچ‌یک از مسئولان امر روی رفتن به این منطقه را ندارند زیرا پیش از این‌ها تعهد داده شد که مشکلات آن‌ها حل شود، اظهار کرد: جمعیت مستقر در این نقاط و سایر نقاط تحت مسئولیت راه‌وشهرسازی از جمعیت برخی شهرهای کشور و شهرستان‌های اطراف همدان بیشتر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به پیگیری جدی برای توافقنامه شهرداری و مسکن سهمی که مسکن و شهرسازی برای سرانه تفکیکی از شهرداری مطالبه می‌کند، در هیچ بخشی از قانون وجود ندارد؛ درحالی ‌که به‌عنوان یک بخشنامه مطرح شده است و این مهم باید حل شود.

بادامی‌نجات همچنین ادامه داد: طرح بازآفرینی هم مسئله دیگری است که گویا مقرر شده بود مقداری اعتبار از منابع بازآفرینی شهری به‌منظور اجرای طرح سایت‌موزه پیاده‌راه امام خمینی (ره)، پوشش رودخانه‌ها و غیره به شهر همدان اختصاص یابد؛ اما هیچ‌یک از این موارد محقق نشده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: قرار دادن حق انتقال توسعه (TDR) در مطالعات طرح جامع شهر همدان، برای احقاق حقوق شهروندانی است که به‌خاطر داشتن املاکی در حرائم مختلف شهری و لزوم اجرای ضوابط حرائم مانند حرائم بافت تاریخی، باغ‌ها، رودخانه‌ها و یا سایر حرائم، به بخشی از حقوق حقه خود دست پیدا نمی‌کنند.

رضوان سلماسی با بیان اینکه حق انتقال توسعه در شهرهای قزوین و خرم‌آباد بررسی شده است، افزود: انتظار می‌رود این مهم در طرح جامع شهر همدان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: درخصوص مطالعات امکان‌سنجی اجرای جاده برگشت گنجنامه و بودجه تخصیص‌یافته برای آن از سوی اداره کل راه‌و‌شهرسازی استان، باید توضیحاتی ارائه شود.

سلماسی افزود: طرح فوق در سال 1397 در جلسات مختلف کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در حوزه‌های شهرسازی، عمرانی، زیست‌محیطی، ترافیکی، اقتصادی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و با نظر قاطع اساتید حاضر در جلسات، با اجرای آن مخالفت شد.

وی ادامه داد: امسال هم اجرای جاده گنج‌نامه مجدد در مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر بررسی و صورت‌جلسه آن مبنی بر عدم تأیید اجرای این پروژه پس از ارائه در جلسه صحن شورا، به استانداری همدان ارسال شد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان نیز با اشاره به اینکه بحث طرح جامع شهری به درازا کشیده شده است، گفت: به‌طور قطع ضمن پیگیری جدی، از توان کارشناسی تمامی حوزه‌های مرتبط برای به ثمر رساندن این مهم استفاده می‌شود.

داریوش حسینی افزود: تاکنون تقریبا 107 مورد جلسه به‌منظور بررسی تهیه طرح جامع شهر همدان برگزار شده که تنها 23 جلسه تخصصی در زمان تصدی بنده بوده است.

وی با تأکید بر توانمندی مشاور طرح جامع، در پاسخ به عدم حضور وی در جلسات هفته گذشته اظهار کرد: قطعاً وی درخصوص عدم حضورش در جلسات تخصصی بازخواست می‌شود.

حسینی بیان کرد: همچنین پیشنهاد داده‌اند که طرح اقدام ملی مسکن را با طرح جامع شهر همدان به‌صورت هم‌زمان و یک‌جا پیگیری کنیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان در پاسخ به اینکه ادعای راه‌وشهرسازی برای اضافه شدن اراضی ملی به‌منظور توسعه شهر غیر ممکن است، گفت: اراضی ملی که تحویل منابع طبیعی و راه وشهرسازی هستند، هیچ‌گونه مشکلی ندارد و دارای سند تک‌برگ به نام دولت هستند که برای توسعه شهر مجبوریم این مهم را تأمین کنیم.

حسینی ادامه داد: حدود 800 هکتار از اراضی ملی شهر همدان وجود دارد که برخی مستثنیات مردم در بخشی از این اراضی وجود دارد و درحال طی شدن مراحل قانونی آن هستیم و به‌زودی تعیین‌تکلیف می‌‎شود؛ اما 680 هکتار از این اراضی با قاطعیت کامل جزء اراضی ملی دولتی است.

حسینی افزود: موافق پیشنهادات اعضای شورا هستیم که تمامی امور باید ایده‌آل پیش برود و بهترین اثرگذاری را داشته باشد؛ اما منابع مالی محدود است و باید منابع مالی دولت به‌صورت منطقی دیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم به‌تنهایی تمامی مباحث را برطرف کنیم.

حسینی اظهار کرد: به‌عنوان مدیر آنچه برای ما تعریف می‌شود را باید در چارچوب قانون اجرا کنیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، گفت: عملیات کلنگ‌زنی و تجهیز کارگاه پروژه 609 واحدی حصار حاج‌شمس‌علی واقع در شهرک شهید بهشتی و 104 واحدی شهرک مدنی در زمینی به مساحت 80 هزار متر مربع توسط جهاد نصر مرکزی که از پیمانکاران تحت قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌عنوان کارگزار این اداره کل بوده، آغاز شده است.

حسینی عنوان کرد: به‌عنوان متولی مسکن موظفیم که برابر قانون و مقررات زمین را برای افراد نیازمند واجد شرایط به‌منظور امر مسکن، تأمین کنیم.

شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: بودجه پیشنهادی سال 1400 شهرداری همدان با مبلغ یک‌هزار و 600 میلیارد تومان به شورای شهر همدان تقدیم شد.

عباس صوفی با تأکید بر افزایش 60 درصدی بودجه سال ١4٠٠ شهرداری همدان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: 652 میلیارد تومان هزینه جاری و 948 میلیارد تومان هم هزینه عمرانی درنظر گرفته شده است.

شناسه خبر 37653