شناسه خبر:38125
1399/12/26 10:04:21

سپهرغرب، گروه اجتماعی: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: هنگامی که ما به کودکان کار و خیابان آموزش شغلی می‌دهیم وآنها را وارد بازار می‌کنیم باز هم به سر چهارراه‌ها باز می‌گردند چراکه درآمد سر چهار راه بیشتر است.

محمد شریعتمداری اظهار کرد: اگر نتوانیم از بروز آسیب‌ها پیشگیری کنیم، خود را به شکل خشنی نشان خواهند داد. این موضوع نیز نیازمند سیاست‌گذاری صحیح فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی است. حتی مقدار کمی از آسیب اجتماعی شایسته ایران اسلامی نیست.

وی با اشاره به کودکان کار گفت: 80 درصد کودکان کار به کودکانی معطوف می‌شود که از خارج کشور به ایران می‌آید اما کودکان کار ایرانی آسیبی هستند که ایجاد شده که اگر سیاست‌های حمایتی و رفاهی دولت آنها را حمایت می‌کرد به خیابان کشیده نمی‌شدند. حتی هنگامی که ما به کودکان آموزش شغلی می‌دهیم و آنها را وارد بازار می‌کنیم باز هم به سر چهارراه‌ها باز می‌گردند چراکه درآمد سر چهارراه بیشتر است. تلاش ما این است سرچشمه آسیب‌های اجتماعی را ببندیم،

وی در ادامه با اشاره به حداقل مزد گفت: حداقل دستمزد از تورم پیشی گرفته اما تغییر ارزش پول ملی ماموریت ما را زایل کرده است. هر چند دولت عزم جدی برای رفع آن دارد.

وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی ادامه داد: تلاش داریم پازل سیاست‌های اجتماعی دولت را هر روز تقویت کنیم. سپردن امور مردم به مردم و مداخله مردم در امور اجتماعی از آن جمله است که بالغ بر 94 درصد خدمات بهزیستی به مردم واگذار شده است.

شریعتمداری ادامه داد: با غربالگری ژنتیکی در سطح کشور و مشاوره پیش از ازدواج و… حتماً می‌توانیم 50 درصد از آسیب‌های معلولان را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: سامانه محور کردن مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور، امکان توجه جدی‌تر به این داده‌ها را فراهم کرده است و حکمرانی داده محور را جایگزین حکمرانی پول می‌کند.

شریعتمداری تصریح کرد: وجود خانه‌های سلامت دختران، بازپروری زنان آسیب دیده، خانه امن، مراکز کودکان خیابانی، مراکز سالمندان، معلولین جسمی و حرکتی و… از جمله اقداماتی است که می‌تواند مورد استفاده مرکز فوریت‌های اجتماعی قرار گیرد اما متاسفانه قانونمندی مناسب و پشتیبانی مناسب در این مراکز نداریم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: مراکز اورژانس اجتماعی امکان استفاده از نیروهای داوطلب را دارند اما حتماً باید بدنه آنها حاکمیتی باشد و کادر آن دارای امنیت شغلی باشند تا با روح و اندیشه باز به مشکلات مردم بپردازند. باید امکاناتی برای موفقیت آن فراهم کنیم. لایحه قانون ساختار تشکیلات و وظایف مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی که تهیه و تقدیم مجلس می‌شود و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس آن را در دستور تصویب قرار دهد.

 

شناسه خبر 38125