شناسه خبر:38198
1399/12/28 09:41:48

توجه مسوولین به تولید پسته و آگاه سازی باغداران در خصوص کاشت آن علاوه بر رفع مشکل بیکاری می‌تواند به کاهش وابستگی و صادرات این محصول کمک و ایلام را به قطب پسته تبدیل کند.

 شهرستان سیروان از توابع استان ایلام یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه‌ی کشاورزی و باغداری است که از گذشته تا کنون محل کشت انواع درختان و محصولات کشاورزی بوده است.

این شهرستان به دلیل داشتن شرایط و ویژگی‌های طبیعی از جمله خاک، بلندی، رطوبت و دما دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی بوده است.

یکی از محصولاتی که در این شهرستان کشت می‌شود درخت پسته است که چند سالیست کشت آن آغاز شده و چند مرتبه نیز به ثمر دهی رسیده است؛ شهرستان سیروان با دارا بودن ۴۰ هکتار سطح زیر کشت حدود ۷ هکتار از این میزان به تولید اقتصادی رسیده و هر سال نیز بر این میزان افزوده می‌شود. 

وجود چنین ظرفیتی در شهرستان سیروان باعث توسعه اقتصاد در این شهرستان شده چرا که چندین نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند؛ سابقه‌ی کشت پسته در شهرستان سیروان کمتر از ده سال است و به همین علت نیازمند حمایت‌هایی از سوی جهاد کشاورزی برای توسعه‌ی این بخش از باغداری و افزایش میزان محصولات تولید شده است.

با توجه به رونق کشت پسته در سال‌های اخیر و اهمیت آن در زمینه‌ی اشتغالزایی، جهاد کشاورزی استان و شهرستان برنامه‌هایی را در راستای حمایت از باغات پسته در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه نیز اقداماتی در خصوص پیوند زنی باغات پسته، احداث سایت باغبانی و... تاکنون صورت گرفته است.

سیروان قطب تولید پسته استان است

در گفت‌وگویی آمده است که مدیر جهاد کشاورزی استان در ماه‌های گذشته با اشاره به اینکه شهرستان سیروان با داشتن ۴۰ هکتار باغ پسته قطب تولید پسته در استان شناخته می‌شود، گفت:  ۱۶۲ هکتار باغ پسته در ایلام وجود دارد که بیش از یک سوم این میزان، در شهرستان سیروان قرار دارد و باعث رونق اشتغالزایی در این منطقه شده است.

وی افزود: به همین علت در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی کارهای بزرگی در استان در حال انجام است از جمله این کارها توسعه باغات پسته است.

لزوم تامین آب برای کاشت پسته و توسعه باغات

سعید یعقوبی کارشناس گیاه پزشکی گفت: همواره شهرستان سیروان یکی از بهترین مناطقی است که شرایط اقلیمی مناسبی برای کاشت پسته دارد که نیازمند تامین آب است و در صورت توسعه سطح زیر کشت اشتغالزایی مناسبی رو در پی خواهد داشت.

وی افزود: نکته‌ی قابل توجه برای پرورش پسته، بلند مدت بودن دوره‌ی رشد آن است؛ وقتی پرورش پسته را شروع می‌کنید تا زمانیکه به یک محصول مناسب برسید باید بین 5 تا 8 سال صبر کنید. 

به گفته‌‌ی این کارشناس در سال‌های اخیر باغداران زیادی به علت عدم آگاهی در خصوص کشت پسته با مشکل مواجه شده‌اند که از این رو با انجام اقدامات لازمه در این خصوص می‌توان تولیدات باغداران را افزایش داد.

حمایت جهاد کشاورزی از باغداران پسته

جواد رحیمی‌مقدم فرماندار سیروان : سال‌های قبل بر اساس تحقیقاتی که در زمینه‌ی آب و هوا و... از طریق جهاد کشاورزی صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که شهرستان سیروان قابلیت کشت پسته در استان را دارد و به عنوان نمونه در منطقه‌ی بانواز سیروان کشت پسته انجام شد و به علت نتیجه بخش بودن در ادامه نیز برای توسعه باغات پسته سازمان جهاد کشاورزی اقداماتی در خصوص حمایت از باغداران و خدمات رسانی به آنان انجام داد.

وی افزود: پیوند درختان نیز صورت گرفت؛ اما کماکان شهرستان سیروان به علت کم سابقه بودن و عدم آگاهی بالای باغداران تولیدات بالایی نداشته است.

عدم آگاهی از نحوه کاشت

یکی از تولیدکنندگان پسته در سیروان بیان کرد: باغداران به علت کهولت سن و عدم آگاهی از نحوه‌ی کاشت و مراقبت از درختان پسته در مواقعی به باغات خود آسیب می‌رساند.

از دیگر باغداران این شهرستان افزود: باغات پسته به علت اینکه در طولانی مدت محصول می‌دهند سال‌های متمادی هیچ گونه سودی برای کشاورزان ندارند از این رو کشاورزان نیز توانایی پرداخت هزینه‌ها برای نگهداری از باغات خود را نداشته و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باغداران تجربه لازم در زمینه کاشت پسته ندارند

قربانی معاون مدیریت جهاد کشاورزی سیروان گفت: در مجموع ۴۰ هکتار باغ پسته به همراه یک سایت تولید پسته ۵ ساله در شهرستان سیروان وجود دارد که هنوز به مرحله‌ی تولید نرسیده است.

وی ادامه داد: تولید اقتصادی پسته بعد از ۲ سال پیوند و بعد از ۵ سال قابلیت برداشت و ورود به بازار را دارد؛ پسته به عنوان انبوه برای اولین بار در شهرستان سیروان تولید می‌شود و باغداران تجربه‌ی لازم را ندارند و علی‌رغم اینکه آموزش‌های لازم داده شده متاسفانه هنوز تولیدات چشم گیری نداشته است.

معاون جهاد کشاورزی تصریح کرد: به علت اینکه پسته یک محصول ریسک پذیر است و تولید آن زمان بر است کشاورزان توانایی شرکت در امور عام‌المنفعه سایت مشارکتی را ندارند و از این رو تا کنون خود جهاد تمامی هزینه‌ها از جمله تعمیر سایت، پرداخت پول برق و....را متقبل شده است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی با کمبود اعتبار نیز مواجه است اما در آینده با حمایت بیشتر از سوی مسوولین مربوطه و همکاری کشاورزان تولیدات پسته در سطح انبوهی در شهرستان سیروان صورت خواهد گرفت.

در نتیجه؛ شهرستان سیروان یکی از مناطقی است که به علت شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب طبق تحقیقات انجام شده قابلیت کشت پسته و در ادامه امکان اشتغال زایی در این زمینه را دارد که البته اگر هماهنگی بین مسوولان و مردم صورت گیرد می‌توان کارآفرینی مطابق با منابع فعلی این خطه ایجاد کرد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38198