شناسه خبر:38315
1400/1/3 12:42:21

برای رسیدن به مدرسه روستای هیران، دو معلم روستا، سفری طولانی مدت را در پیش دارند؛ ۶ ساعت را با ماشین طی می‌کنند، ۳ ساعت هم پیاده‌روی کوهستانی دارد و در قسمتی از مسیر نیز باید از اسب و قاطر برای عبور از رودخانه استفاده کنند.

 گروه تعلیم و تربیت: در این گزارش می‌خواهیم، جلوه‌های دیگری از عشق معلمی را نشان دهیم؛ معلمانی که مسیرهای طولانی را برای تدریس می‌پیمانند، معلمانی که از مال خود می‌گذرند تا مدرسه بسازند، معلمانی که محل زندگی خود را کلاس درس کرده‌اند؛ معلمانی که به درِ منزل دانش‌آموزان برای تدریس می‌روند، معلمانی که هزینه تبلت دانش‌آموزانشان را می‌پردازند و .... 

همانطور که گفتیم برخی معلمان مسیرهای طولانی را برای تدریس دانش‌‌آموزانشان طی می‌کنند؛ بگذارید از حال و روز معلمان روستای هیران بگوییم که چگونه مسیر طولانی را برای تدریس می‌پیمایند. شهرستان فریدونشهر که در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع‌شده با ارتفاع ۲ هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا قرار داد؛ این شهرستان از نظر جغرافیایی منطقه‌ای برفگیر بوده و روستاهای بسیاری را در برمی‌گیرد که یکی از آنها روستای هیران است؛ این روستا مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه‌دار ایران بوده و هیچ راه دسترسی عادی یعنی به مفهوم واقعی کلمه «جاده» ندارد.

روستای هیران مرز بین سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان است که از هر سه استان راه کوهستانی و صعب‌العبور دارد. مدرسه این روستا به‌صورت کانکسی است و دو آموزگار برای ۲۵ دانش‌آموز در شش ‌پایه تدریس می‌کنند؛ برای رسیدن به این روستا ۶ ساعت با ماشین راه است، ۳ ساعت هم پیاده‌روی کوهستانی دارد و در قسمتی از مسیر نیز باید از اسب و قاطر برای عبور از رودخانه استفاده کرد.

معلمین مدرسه این روستا جوانان ایثارگری هستند که از روستاهای نزدیک هیران به این روستا آمد و وقتی‌که در پاییز و با شروع کلاس‌ها به این روستا می آیند تا فروردین‌ماه نمی‌توانند ازآنجا خارج شوند چراکه هوا سرد می‌شود و هیچ مسیری برای عبور و مرور وجود ندارد.

* پرداخت هزینه درمان دانش‌آموز عشایری

این خصلت ایرانی‌هاست که وقتی می‌بینند که هموطنی بیمار است، هرکس کمکی می‌کند تا هزینه درمان تکمیل شود. شاید باید گفت این خصلت نیکو از آموزگاران آموخته شده است.

همین چند وقت پیش بود که یکی از دانش‌آموزان عشایری کرمان دچار مشکل گوارشی و کلیوی بود و خانواده‌های برای تأمین هزینه جراحی او، دچار مشکل شدند. وقتی فرهنگیان از این مشکل آگاه شدند تصمیم گرفتند که پویشی را راه‌اندازی کنند و با کمک هم هزینه درمان را فراهم کنند.

 این شد که 10 میلیون تومان فرهنگیان کمک کردند و 10 میلیون تومان هم خیرین آموزش و پرورش عشایری کرمان تقبل کردند و دانش‌آموز بهبود یافت.

* زوج فرهنگی خانه خود را به کلاس درس تبدیل کردند

خانم و آقای معلم در این شرایط کرونایی وقتی دیدند که بچه‌های کلاس به اینترنت یا تلفن همراه و تبلت دسترسی ندارند، تصمیم گرفتند که خانه خودشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تبدیل به کلاس درس کنند و دانش‌آموزان را در تعداد کمتر در خانه‌شان درس دهند.

مظفر قاسمی معاون آموزگار با سابقه ۲۹ سال تدریس در دوره ابتدایی، به همراه همسر خود افسانه خزایی از معلمان آموزشگاه شهید خزائی موغان شهرستان فریدن هستند که ۲۴ دانش‌آموز دارند.

باشیوع ویروس کرونا و عدم تمکن مالی دانش‌آموزان در تهیه گوشی و تبلت، ضعیف بودن اینترنت و عدم وجود خط تلفن ثابت در این روستا، این دو فرهنگی را برآن داشت تا بار دیگر جلوه‌های ایثار معلمی را به عرصه نمایش بگذارند و محل زندگی خود را به کلاس درس تبدیل کنند.

این دو معلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، دانش‌آموزان را در ساعت غیر از ساعت آموزشی رسمی  به خانه خود آورده و خانه را به کلاس درسی برای دانش‌آموزان  داوطلب به‌ویژه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی تبدیل کرده‌اند.

* معلم فداکاری که خودرو را به کلاس درس تبدیل کرده است

خانم معلمی هست که به درِ منزل دانش‌آموزان می‌رود و در خودرو‌اش به دانش‌آموزش تدریس می‌کند. حبیبه کهنسال دبیر دبیرستان و معلم رابط مدارس با نیازهای ویژه با ۲۳ سال سابقه تدریس است که هر هفته با خودروی شخصی خودش، مسافتی را طی کرده و به منزل شاگردش می‌رود و داخل ماشینش به او مباحث درسی را تدریس می‌کند.

مادر این دانش‌آموز در مورد وضعیت دخترش گفت: سدنا به دلیل مشکل ناشنوایی در دوسالگی عمل جراحی کاشت حلزون انجام داد. او را کلاس گفتاردرمانی می‌بردم. اکنون‌که ۷ساله شده نیاز به کلاس‌های متعدد دارد ولی به دلیل بضاعت مالی نمی‌توانستم به کلاس بفرستم.

وی ادامه داد: قبل تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، هفته‌ای دو جلسه به مدرسه می‌بردم و معلمش با او کار می‌کرد. اما مدتی که مدرسه تعطیل است، سدنا به‌صورت آنلاین نمی‌تواند درس بخواند برایش سخت است از طرفی بودجه کلاس خصوصی هم نداشتم تا اینکه معلمش فداکاری کرد و خودش به او درس می‌دهد.

* معلمی که با ارثیه‌اش، مدرسه می‌سازد

معلمانی هستند که از مال خود برای دانش‌آموزانشان می‌گذرند؛ یک آقامعلم با ارثیه‌اش تبلت خرید و دیگری هم مدرسه می‌سازد.

صادق نیسی گمراوی یکی از فرهنگیان خوزستانی است که ارثیه‌اش را برای ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان بخشید و قرار است در کوی شهید مجاهد یک مدرسه 3 کلاسه بسازد.

* خانم معلمی که چند ساعت بعد از زایمان، آموزش آنلاین را شروع کرد

تعهد معلمان به تدریس تا آنجاست که سعی کردند هیچ چیزی مانع تدریشان نشود؛ فرخنده محمد هیوندی یکی از این معلمان است؛ خودش می‌گوید: «ساعت حدود 3 بامداد بود که دخترم در بیمارستان متولد شد. پس از رسیدگی به دخترم، او را بر روی تخت نوزادان خواباندم. اما خودم به فکر دانش‌آموزانم بودم و خوابم نمی‌برد. همین شد که از روی تخت بیمارستان شروع به تولید محتوای آموزشی برای تدریس آن روز کردم».

این خام معلم از زمان شروع آموزش مجازی به همراه دختر بزرگش برای دانش‌آموزانش فیلم‌های آموزشی تولید می‌کرد؛ او در کنار دانش‌آموزان عادی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هم درس می‌دهد و معتقد است که دانش آموزان، به‌خصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به تدریس و توضیحات معلم خودشان اُنس پیدا می‌کنند و به همین دلیل هم او سعی می‌کند در تمام آموزش‌هایش به‌جای استفاده از کلیپ‌های آموزشی آماده، خودش برای دانش‌آموزان تولید محتوا کند.

* خانم معلم، جان دانش آموزش را نجات داد

معلم فولادشهری زمانی که متوجه شرایط وخیم دانش‌آموز خود شد، برای نجات جان وی تلاش کرد تا جلوه ایثار را به زیبا‌ترین شکل ممکن ترسیم کند؛ اما ماجرا چیست؟ ندا اسپنانی از آموزگاران فولادشهر اصفهان، فارغ التحصیل رشته دبیری علوم تجربی است که 6 سال است در دوره ابتدایی مشغول تدریس بوده و در دوران کرونا نیز از روش های متنوعی برای تدریس خود استفاده می‌کند.

وی درباره ماجرا می‌گوید: یک شب پس از پیگیری عدم حضور نیما در کلاس‌های آنلاین، از طریق مادر او متوجه شدم حال نیما وخیم شده و دو روز در بیمارستان بستری بوده است. خانواده نیما پس از ترخیص از بیمارستان در تهیه کپسول اکسیژن دچار مشکل شده بودند و‌ تنفس او با مشکل رو به‌ رو شده بود.

خانم معلم ادامه می‌دهد: وقتی از این شرایط او مطلع شدم، سریعاً موضوع را با همسرم مطرح کردم و پس از ساعت‌ها تلاش، حدود ساعت یک نیمه شب موفق شدیم کپسول اکسیژن را تهیه و به خانه نیما برسانیم. زمانی که رسیدیم لب‌های نیما سیاه شده و نفس هایش به شماره افتاده بود اما پس از استفاده از کپسول اکسیژن به شرایط مطلوب بازگشت.

* معلمانی که از روی تخت بیمارستان به دانش‌آموزانشان درس می‌دهند

تصویر معلمانی که در شرایط کرونا از روی تخت بیمارستان درس داده‌اند، هیچگاه فراموش نمی‌شود؛ یکی از این معلمان مهدی بخشنده فر آموزگار پایه دوم ابتدایی مدرسه شهید قدوسی شهرستان بویین‌زهراست که ۲۳سال سابقه تدریس دارد.

او به دلیل درد در قفسه سینه در بیمارستان بستری شد به بخش ccu منتقل شد اما همینکه یک مقدار بهتر شد، در همان بیمارستان شروع به آموزش مجازی کرد.

اعظم حسین پور دبیر ادبیات دبیرستان فاطمه زهرا (س) روستای «چهارروستایی» است که به دلیل بیماری در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود؛ او به رغم بیماری، در بیمارستان به صورت آنلاین به دانش‌آموزانش آموزش می‌داد.

* فرزندان آقامعلم

معلمان درس زندگی می‌دهند؛ معلمی که از هزینه شخصی خود برای تعمیر مدرسه خرج می‌کند، به دانش‌آموزانش می‌گوید که مدرسه برایش چون منزل می‌ماند و دانش‌‌آموزانش، فرزندانش هستند.

جعفر زارعی، مدیر آموزگار دبستان روستای محروم قراجه لوی شهرستان اهر است که بیش از سی‌سال سابقه تدریس در مناطق روستایی دارد؛ او با هزینه شخصی اقدام به تعمیر و رنگ‌آمیزی دبستان یک کلاسه این روستا کرده است و هرساله قسمتی از کمبودهای مدرسه را با هزینه شخصی خودش برطرف می‌کند.

وی از سال 1368 در مناطق محروم مشغول به خدمت است و مدت 5 سال است که به همراه همسرش در این روستا تدریس می‌کند.

* معلمی که در طی چهل سال، 250 مدرسه احداث کرد

معلم 80 ساله کرمانی  بیش از 40 سال است که اقدام به مدرسه سازی کرده است و تا کنون ۲۵۰ مدرسه در استان کرمان احداث کرده و حتی منزل مسکونی اش را به مدرسه تبدیل کرده است.

عطا احمدی معلم۸۰ ساله کرمانی از پیشکسوتان فرهنگی است که کار مدرسه سازی را از بعداز پیروزی انقلاب آغاز کرد و تاکنون موفق شده 250 مدرسه را احداث کند. این فرهنگی بازنشسته تمام دارایی خود را وقف مدرسه سازی کرده است به طوری از امکانات اولیه زندگی از جمله منزل مسکونی، خودرو شخصی و حتی تلفن همراه صرف نظر کرده و تمام تلاشش را بر احداث مدرسه متمرکز کرده است و مردم نیز لقب پهلوان به او داده اند.

 این معلمان، گوشه‌ای از معلمان پرتلاش، زحمتکش و مهربان کشورمان هستند و معرفی این چهره‌ها در گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس ادامه دارد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38315