شناسه خبر:38666
1400/1/16 09:42:50

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به افزایش سرانه صندلی سینما در استان، گفت: امسال با بهره‌برداری از سه پروژه در دست احداث حوزه هنری استان، سرانه صندلی سینما در کردستان با افزایش 34 درصدی روبه‌رو می‌شود.

امین مرادی روز یکشنبه در نشست خبری مجازی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های حوزه هنری در استان کردستان تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی بوده که در این راستا وجود سالن‌های استاندارد سینمایی و مکان‌های فرهنگی بسیار مؤثر است.

وی افزود: بر همین اساس ساخت و تجهیز سالن‌های سینما در شهرستان‌های استان و مناطق کمتر توسعه یافته در راستای عدالت فرهنگی در دستور کار حوزه هنری قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به شاخص‌های کشوری در بخش سینما، گفت: براساس آمار اعلامی توسط سازمان سینمایی کشور در سال 1398، استان کردستان درمجموع دارای چهار سینما و سه مجتمع فرهنگی درمجموع با 9 سالن بوده است، ضمن آنکه در این آمار سینمای غیر فعال شیدا نیز وجود دارد.

وی افزود: این آمار در سال 1399 همچنان برقرار بوده، با این تفاوت که مجموع صندلی‌های سینمایی فعال در استان سال گذشته شامل پردیس سینمایی بهمن سنندج با سه سالن، سینما آزادی بیجار با یک سالن و سینما مریوان با یک سالن و درمجموع یک‌هزار و 380 صندلی بود که به نسبت جمعیت استان به‌ازای هر یک‌هزار و 161 نفر، یک صندلی سینمایی وجود داشته است.

مرادی با اشاره به روند توسعه و تجهیز پردیس سینمایی بهمن سنندج در یک دهه اخیر، اعلام کرد: در طول یک دهه اخیر روند توسعه پردیس سینمایی بهمن سنندج متوقف نشده و در این مدت کاربری‌ها و ظرفیت‌های جدیدی به آن افزوده شده است.

وی با اشاره به افزایش چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج، گفت: کار احداث چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج از اسفندماه سال 1398 آغاز شده و هم‌اکنون نیز در دست اجرا است.

رئیس حوزه هنری کردستان افزود: با افزایش سالن‌های جدید پردیس سینمایی بهمن سنندج درمجموع 159 صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان اضافه می‌شود و تعداد صندلی‌های سینمایی بهمن سنندج از 759 صندلی به 918 صندلی افزایش پیدا می‌کند.

وی به احداث نخستین سینمای روباز در منطقه غرب کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و یادآور شد: این سینمای روباز به‌عنوان نخستین سینمای روباز منطقه غرب‌ کشور با چشم‌اندازی ویژه و امکانات لازم تا چند ماه آینده میزبان علاقه‌مندان هنر هفتم خواهد بود.

مرادی به دیگر پروژه‌های سینمایی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ‌زنی پردیس سینمایی سقز در اسفندماه سال 1398 انجام شده که روند پیشرفت فیزیکی این پروژه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار امیدوارکننده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های درنظر گرفته‌شده در پردیس سینمایی سقز، گفت: این پردیس در سه سالن سینمایی و با امکاناتی همچون گالری، کافی‌شاپ، کافه کتاب و فضای مناسب فرهنگی در مرکز شهر سقز با حمایت مؤسسه فرهنگی بهمن سبز، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانداری ویژه سقز، آموزش‌وپرورش شهرستان سقز درحال احداث است.

این مقام مسئول به ایجاد 489 صندلی سینمایی در سقز به‌عنوان دومین شهر پُرجمعیت استان کردستان توسط حوزه هنری اشاره و ابراز امیدواری کرد: این پردیس سینمایی که سالن اصلی آن ظرفیت 405 صندلی و دو سالن با ظرفیت 42 صندلی را دارا است، در چند ماه آینده میزبان مردم فهیم شهرستان سقز باشد.

رئیس حوزه هنری کردستان به توسعه پردیس سینمایی آزادی بیجار نیز اشاره کرد و گفت: سینما آزادی بیجار که سال 96 با یک سالن فعالیت خود را آغاز کرده است، در راستای افزایش سرانه صندلی و توسعه مراکز فرهنگی و هنری به سه سالن ارتقا پیدا می‌کند که درمجموع 53 صندلی به ظرفیت این سینما افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: این پروژه نیز درحال حاضر در دست اجرا است و پس از بهره‌برداری از آن ظرفیت صندلی‌های پردیس سینمایی آزادی بیجار به 338 صندلی افزایش پیدا می‌کند.

مرادی با اشاره به اولویت حوزه هنری کردستان در راستای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این سه پروژه درمجموع تعداد صندلی‌های سینمایی در استان 701 صندلی ارتقا پیدا خواهد کرد و به دو هزار و 801 صندلی خواهد رسید.

 

شناسه خبر 38666