شناسه خبر:38742
1400/1/17 01:10:47

رهبر معظم انقلاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» را برای امسال تعیین کردند اما متأسفانه برخی از مسئولان دولتی از این شعار برداشت­های ناصحیحی داشته و تصورشان بر این است که تولید حتی با نابودی منابع طبیعی کشور باید انجام شود!

از همین روزهای ابتدایی سال 1400 که رهبر معظم انقلاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» را برای این سال بیان کردند، متأسفانه برخی از مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی در کشور از این شعار برداشت­های ناصحیحی داشته و تصورشان بر این است که تولید به هر قیمتی حتی با نابودی منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور باید صورت پذیرد!

درصورتی‌که رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست نظام ــ که دایره­‌المعارفی جامع و کامل محسوب می‌شود ــ در سخنرانی 17 اسفند 1393 در دیدار با مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور، در سخنرانی­های هر ساله خود در روز درختکاری و مناسبت­‌های گوناگون دیگر، همواره بر اهمیت مسئله محیط‌زیست به‌عنوان محور تمامی فعالیت­های دیگر تأکید داشته­‌اند که فرازی از سخنان گهربار ایشان از باب نمونه در ادامه آمده است:

«سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسان‌ها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط‌زیست تخریب شد، همه‌ این‌ها باطل خواهد شد. اهمیت محیط‌زیست اینجاست؛ واقعاً اگر ما به مسئله‌ آب، خاک، هوا و آن چیزهایی که منتهی می­‌شود به این چیزها - مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگل­ها، مثل وضع شهرسازی - نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد. صنعت و پیشرفت صنعتی و درآمدهای فزاینده‌ کشور و افتخارات گوناگون علمی، متن زندگی و واقعیت زندگی را شیرین نمی­‌کند؛ همه‌ این‌ها باید مقدمه باشد برای اینکه مردم زندگی سالم و شیرین و مطلوب داشته باشند. ازجمله‌ چیزهایی که مساس مستقیم دارد، مسئله‌ محیط­زیست است، محیط زندگی انسان‌هاست، مسئله‌ آب‌وهواست. آن‌وقت ریشه‌های آن، بنیان­های آن، که خاک است و جنگل است و درخت است و بقیه‌ چیزها، اهمیت درجه‌یک پیدا می‌کند.»

حال با توجه به نگاه عمیق و راهبردی رهبر انقلاب به موضوع حیاتی محیط‌زیست، جفایی نابخشودنی است که مسئول یا کارشناس دولتی، محیط‌زیست و منابع طبیعی را مانع به‌حساب آورد و بدتر از آنکه به ناحق از شعار سال رهبری برای توجیه کار خطای خود استفاده کند و رهبری را هزینه کنند و در مواجهه بگویند که خود رهبری اگر لازم باشد، این مسئله را تبیین خواهند کرد.

پیشنهاد مؤکد به هر مسئولی در حوزه محیط‌زیست کشور از رئیس، معاونان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس فراکسیون محیط‌زیست و سایر نمایندگان آگاه مجلس شورای اسلامی، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و... _ انجمن­های مردم‌نهاد و هر کارشناس و فعال محیط‌زیستی این است که در این زمینه در همین روزهای ابتدایی سال با روشنگری و تبیین صحیح فرمایشات رهبری، راه را بر هر نهاد و مسئولی که می‌خواهد از روی ناآگاهی، اهمال یا بعضاً خیانت، مسیر خلافی را با عنوان برداشتن مانعی به نام محیط‌زیست طی کند، بسته تا نسل­های آینده کشور، میراث­‌داران امروز خود را با بدنامی یاد نکنند.

برای تأکید بیشتر بر اهمیت محیط­زیست در کلام رهبری مجدد به سخنان ایشان اشاره می­‌کنیم که بستر هر فعالیتی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را محیط‌زیست سالم می­‌دانند و هرگونه پیشرفتی با تخریب محیط‌زیست را پایدار ندانسته و عدالت اجتماعی را نیز مخدوش می­‌سازد.

پس لطفاً از شعار و سخنان رهبری سوء استفاده نکنید و مسئولان محیط‌زیستی کشور نیز به وظایف خود در تبیین و روشنگری و نظارت بر اجرای صحیح سخنان معظم له اهتمام جدی داشته باشند چراکه دیگر محیط‌زیست کشور دیگر تاب و توان تصمیمات و اقدامات غلط ما را ندارد و اشتباهات فراوان زیست‌محیطی در سال­های گذشته درس­های آموزنده­ای به همه ما داده است؛ راه­‌حل اجتناب از مسائل زیست­‌محیطی، نفی صنعتی شدن و توسعه اقتصادی نیست اگرچه امروزه مفهوم توسعه با تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست به‌شدت همراه شده است؛ واقعیت آن است که سلامت محیط­‌زیست می­‌تواند از طریق توسعه برنامه‌ریزی شده و پایدار تضمین شود اما به این شرط که همه مسئولان و در درجه بعدی همه مردم در این امر سهیم باشند.

مصطفی نادری؛ مدرس دانشگاه و فعال محیط‌زیست

شناسه خبر 38742