شناسه خبر:38929
1400/1/21 00:01:56

سپهرغرب، گروه خبر: مراسم یادواره 17 خلبان شهید استان کرمانشاه و آیین نکوداشت امیرسرتیپ خلبان فرج‌الله براتپور در سرسرای انتظار این شهر برگزار شد.

روز پنجشنبه سالن انتظار کرمانشاه میزبان جمعی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس، خانواده شهدا، نیروهای مسلح و اقشار مختلف مردم بود تا از رشادت‌های یکی از خلبان‌های دلاور ارتش جمهوری اسلامی تجلیل کنند.

امیرسرتیپ خلبان فرج‌الله براتپور فرمانده عملیات اچ-3 در سال 1360 بود، در این عملیات تیزپروازان ارتش به پایگاه الولید عراق حمله و 48 فروند هواپیمای عراقی را منهدم کردند.

از این عملیات به‌عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوربرد فانتوم در تاریخ جنگ‌های هوایی جهان نام برده می‌شود.

سرتیپ خلبان براتپور متولد 1324 است و در طول هشت سال دفاع مقدس رهبر بسیاری از دسته‌های پروازی در حمله به پایگاه‌های عراق بوده است.

او در این مراسم گفت:‌ دشمن بعثی به‌جای حمله به پایگاه‌های نظامی به مردم غیر مسلح در شهرها حمله می‌کرد، اما مردم ما به‌خصوص در استان کرمانشاه و شهرهای جنوبی کشور با ایستادگی دشمن را شرمنده کردند.

سرتیپ براتپور یادی کرد از 33 سال دوران خدمتش و افزود: در این مدت 20 بار به پایگاه‌های مختلف نظامی منتقل شدم که در اینجا جا دارد از همسرم به‎‌خاطر پذیرفتن مسئولیت خانه و تربیت فرزندانم تشکر کنم.

وی در ادامه گفت: قبل از انقلاب پروازهای زیادی حتی تا ماهیانه 60 پرواز داشتم و درمجموع یک‌هزار ساعت با هواپیمای F5 و سه هزار ساعت با هواپیمای F4 پرواز کردم و فرزندانم را تنها در زمانی که خواب بودند، می‌دیدم.

او یادی هم کرد از شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که در خط مقدم جبهه در سرما و گرمای سنگر از کشور خود برابر متجاوز دفاع کردند.

در این مراسم امیرسرتیپ فرهاد آریانفر فرمانده قرارگاه منطقه غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: بزرگ‌مردان این سرزمین برای حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده و شهدا، جانبازان و بازنشستگان نیروهای مسلح این پرچم را همچنان برافراشته نگه داشته‌اند.

او بر دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی تا آخرین قطره خون تأکید کرد و افزود: ما مرد جنگیم و مردانه می‌جنگیم.

شهردار کرمانشاه نیز گفت: امروز اگر مسئولان از مدل مدیریتی فرهنگ ایثار و شهادت استفاده می‌کردند، این حال‌وهوا را نداشتیم که در ساده‌ترین مشکلات یعنی تأمین مرغ درمانده بشویم.

سعید طلوعی تأکید کرد: یادگاران هشت سال دفاع مقدس مانند امیرسرتیپ خلبان فرج‌الله براتپور شهدای زنده‌اند که باید الگوی نسل جوان باشند.

وی ابراز تأسف کرد که اسطوره‌هایی مانند سرتیپ براتپور برای هم‌استانی‌های خودش شناخته‌شده نیست.

طلوعی گفت: این هشتمین مراسمی است که شهرداری کرمانشاه در تجلیل از نخبگان استان برگزار می‌کند.

اهدای لوح و هدایا به‌خصوص از طرف ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و فرماندهی کل قوا و نیز بنیاد ملی نخبگان، رونمایی از کتاب «آبی آسمان» و نیز افتتاح یادمان 17 خلبان شهید استان کرمانشاه و تندیس امیرسرتیپ خلبان فرج‌الله براتپور پایان‌بخش این مراسم بود.

شناسه خبر 38929