شناسه خبر:39014
1400/1/22 10:19:23
دبیرکل انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی در گفتگو با سپهرغرب مطرح کرد:

حرکت محور مقاومت به‌سوی تشکیل حاکمیت‌

سپهرغرب، گروه بین‌الملل - طاهره ترابی‌مهوش: دبیرکل انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی با اشاره به اینکه عملاً شاهد شکست خوردن طرح و سیاست‌ وعده‌های بایدن که طرح جایگزینی پشتیبانی نیروهای مقاومت بود هستیم گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرایط در محور مقاومت به‌گونه‌ای است که گروه‌های مقاومت کم‌کم به سمت تشکیل حاکمیت‌های مقاومت پیش می‌روند.

با پیروزی انقلاب در ایران، ایالات‌متحده مجبور شد برای جلوگیری از نفوذ و قدرت بیش‌ازپیش انقلاب اسلامی، در مسائل منطقه درگیر شود. ازاین‌رو، مسلمانان ایران از سوی آمریکا به‌عنوان سرکش، یاغی و اعراب به دلیل چرخش به سمت غرب و سازش با اسرائیل، مسلمان خوب دانسته شدند، زیرا اسلام سیاسی تحت تأثیر انقلاب اسلامی، سلطه‌گری آمریکا، موجودیت اسرائیل و بقای رژیم‌های محافظه‌کار منطقه را به مبارزه طلبید و به معضل امنیتی برای غرب، رژیم‌های عربی و اسرائیل تبدیل شد.

درواقع انقلاب اسلامی ایران، ساختار سیاسی، نحوه توزیع قدرت و بازیگران روابط بین‌الملل را تحت تأثیر قرار داد و باعث تقویت و ظهور بازیگران جدید غیردولتی (جنبش‌ها و ملت‌ها) و بالأخص در غرب آسیا شد به‌طوری‌که چند دهه گذشته شکل‌گیری محور مقاومت‌هراسی غیرقابل‌انکار در دل دشمنان قسم‌خورده ملت آزاده افکنده است.

به تعبیر بهتر بی‌تردید یکی از تأثیرات بسیار مهم انقلاب ملت ایران پدیداری، ماندگاری و باروری مفهومی است که از آن با عنوان «اندیشه مقاومت» یاد می‌شود.

دراین‌بین می‌توان جنبش حزب‌الله لبنان را نمونه عالی تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت دانست که برای نخستین‌بار پس از دهه‌ها در جنگ 33 روزه اسطوره شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل را در هم شکست و الگویی شد برای مقاومت در سرزمین‌های فلسطینی و جنبش حماس.

آنچه در این میان اهمیت دارد و اندیشه مقاومت را از دیگر اندیشه‌های پان عربیستی (اتحاد عرب‌ها) یا سوسیالیستی (جامع گرایانه) متمایز می‌کند این است که رزمندگان این جبهه فارغ از وابستگی‌های قومی، خود را در خدمت امت اسلامی می‌دانند و چه از دیار افغانستان باشند و فاطمیون نامیده شوند چه پاکستانی باشند و زینبیون بنامیمشان و چه از حیدریون عراق و حزب‌الله لبنان و دفاع وطنی سوریه باشند همه خود را در یک کالبد واحد که امت اسلام است، متبلور کرده‌اند.

براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در خصوص وضعیت محور مقاومت و اندیشه مقاومت با دبیرکل انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حسین کنعانی‌مقدم با بیان اینکه طی یک سال گذشته فصل جدیدی در محور مقاومت آغاز شد که از آن می‌توان به‌عنوان فصل پساشهید سلیمانی یاد کرد گفت: دراین بازه زمانی محور مقاومت با توجه به مأموریت‌هایی که جهت مقابله با استکبار و صهیونیست و درعین‌حال مبارزه با اشغالگری و تروریسم دارد به این نتیجه رسید که آنان که دم از کمک به مقاومت می‌زنند و به اسم مقابله با تروریسم نیروهای نظامی خود را در کشورها درگیر با این فضا (عراق و سوریه و چه در افغانستان و دیگر نقاط) مستقر می‌کنند دروغ‌گویانی بیش نیستند زیرا آن‌ها فرمانده جبهه مقاومت که مبارزه با تروریسم را سرمشق اقدامات خود قرار داده بود همراه با ابومهدی المهندس به شهادت رساندند.

وی با اشاره به اینکه با شهادت سردار سلیمانی شاهد ظهور و بروز نیروهای جدید در بین نیروهای مقاومت با هدف انتقام‌گیری از آمریکا و صهیونیست در کل منطقه هستیم اظهار کرد: براین اساس می‌توان گفت این روزها نیروهای مقاومت علاوه بر پایداری اقدامات پیشین، مقابله جدی با حضور نظامی و اشغالگری نیروهای آمریکایی و صهیونیستی در منطقه را در دستور کار جدید خود قرار داده‌اند.

وی افزود: بنابراین عملیات بسیار وسیعی را به‌صورت روزانه انجام می‌دهند به‌طوری‌که این اقدامات را می‌توان تشدید مقاومت در عملیات‌های نظامی و مقابله با دشمنان اشغالگر قلمداد کرد.

دبیرکل انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی ادامه داد: البته اخیراً بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای روی کار آمدن خود وعده‌هایی را به نیروهای مقاومت مبنی بر اینکه اگر با ما همراه شوید کلیه تحریم‌ها برداشته و آرامش و صلح را برایتان به ارمغان می‌آوریم داد.

کنعانی‌مقدم افزود: البته هدف اصلی از دادن وعده‌ها این بود که پشتوانه جبهه مقاومت را از جمهوری اسلامی ایران با هجمه‌های که علیه ایران داشت تغییر دهد و در واقع به‌دنبال این بود که با این کار حضور خود را در منطقه تثبیت و درعین‌حال توجیه کند.

وی با تأکید بر اینکه بایدن به‌دنبال آن بود که با ضعیف جلوه دادن ایران در عرصه حمایت جمهوری اسلامی ایران را از صحنه معادلات خارج کند بیان کرد: البته خوشبختانه پس از گذشت مدتی اکثر نیروهای مقاومت (یمنی‌ها و فلسطینی‌ها) به این وعده‌ها دست رد زدند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در منطقه با اشاره به اینکه عملاً شاهد شکست خوردن طرح و سیاست‌ وعده‌های بایدن که در واقع طرح جایگزینی پشتیبانی نیروهای مقاومت بود بودیم گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرایط در محور مقاومت به‌گونه‌ای است که گروه‌های مقاومت کم‌کم به سمت تشکیل حاکمیت‌های مقاومت پیش می‌روند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر کشورها به این درک رسیده‌اند که باید در مقابل زورگویی، اشغالگری و تروریسم خودشان با همراهی مردمانشان ایستادگی کنند گفت: از سوی دیگر مشخص شد ائتلاف‌های دروغینی که شکل می‌گرفت به‌دنبال بهره‌برداری از گروه‌های تروریستی در جهت مقابله با محور مقاومت بوده‌اند و یقیناً این ائتلاف‌های پوچ راه به‌جایی نمی‌برند.

وی با بیان اینکه مشخص شد می‌بایست محور مقاومت منطبق با منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کنند تصریح کرد: باید ملت‌ها در مقابل قدرت‌طلبی و استکبار غرب هوشیار باشند و ایستادگی کنند.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر همین ایستادگی جدی به‌عنوان دستور کارگروه‌های مقاومت و به تعبیر بهتر حاکمیت‌های مقاومت مطرح است خاطرنشان کرد: رفتارها و نقشه راه آمریکا در منطقه و معامله بزرگ قرن با همان «صفقه‌القرن» حاکی از آن بود که اعراب و نیروی‌های مقاومت باید به سمت سازش بروند و با تسلیم شدن در مقابل صهیونیست و آمریکا دست از مقاومت بردارند اما در عمل همه این راهکارها با شکست مواجه شد.

این تحلیلگر سیاسی در منطقه ادامه داد: در حال حاضر دیگر بحث مقاومت تنها حالت دفاعی ندارد بلکه مقاومت تبدیل به یک استراتژی تهاجمی در مقابله با دشمن و مبارزه همه‌جانبه با اشغالگری و تروریسم شده است.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد فصل جدید مقاومت با فعالیت مسلحانه بیشتر و فشار حداکثری بر روی حضور نظامیان آمریکایی و صهیونیستی در منطقه همراه خواهد بود، اظهار کرد: باید منتظر حوادث جدیدی باشیم زیرا ممکن است وقتی رژیم صهیونیستی خود را در تنگنا و شکست می‌بیند دست به اقدامات نظامی بزند.

وی افزود: اما نکته اینجاست که خود بر این امر واقف هستند که اقدامات نظامی در مقابل قدرت مقاومت دیگر کاربردی و بازدارنده نیست.

دبیرکل انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی با بیان اینکه در حال حاضر جبهه مقاومت به لحاظ حضور و دارا بودن قدرت نظامی به جایگاهی رسیده است که خود در مقابله با دشمنان بازدارنده است، اذعان کرد: بااین‌وجود ازآنجایی‌که دشمنان ما دشمنان قسم‌خورده بوده و اقداماتشان عاقلانه است هرلحظه باید برای مقابله و رویارویی آمادگی داشت.

کنعانی‌مقدم در خصوص رویکرد صعودی‌ها در این معادلات سیاسی نیز گفت: همگان بر این امر واقف هستند که رژیم صهیونیستی، آمریکا و درنهایت عربستان باهم همراه هستند و درعین‌حال سعی‌شان براین است که ایران را تحت‌فشار قرار دهند.

وی ادامه داد: درواقع به‌دنبال آن هستند که صلح و سازش را در بین اعراب و صهیونیست‌ها از طریق عادی‌سازی روابط که ازنظر من آشکارسازی روابط بوده است زیرا اغلب این‌ها نه تاکنون با صهیونیست‌ها جنگیده‌اند و نه روابط خود را قطع کرده‌اند را ایجاد و پررنگ کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت محور عربی–غربی- عبری در تلاش است که با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی از طریق حمایت و ایجاد گروه‌های تروریستی ایران را از معادلات سیاسی منطقه خارج و در انزوای سیاسی قرار دهند اما در عمل تاکنون هر چه طرح و سیاست داشته‌اند راه به‌جایی نبرده و شکست‌ خورده است، زیرا در حال حاضر ایران به قدرت بلامنازع و بازدارنده در منطقه بدل شده است.

شناسه خبر 39014