شناسه خبر:39129
1400/1/24 01:27:14
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه:

وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه نگران‌کننده است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران‌کننده است، از همه اقشار مردم خواست امسال به‌صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به‌صورت بهینه و منطقی مصرف کنند.

بهرام درویشی روز دوشنبه گفت: میزان بارش استان از ابتدای مهرماه سال 99 تاکنون نسبت به سال گذشته 24 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 23 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به دنبال کاهش بارش‌ها میزان روان‌آب‌های سطح استان نیز 44 درصد نسبت به سال گذشته و 38 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش را نشان می‌دهد که این موضوع تأثیرات نامطلوبی بر میزان ذخایر سطحی و زیرزمینی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: کاهش باران و روان‌آب‌ها در سطح استان بسیار نگران‌کننده است؛ ازاین‌رو باید با جدیت برای کاهش آثار و تبعات آن برنامه‌ریزی کنیم.

درویشی با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، گفت: به‌زودی کمیته‌هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد.

وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تأکید و اظهار کرد: باید در بخش تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از 23 محدوده مطالعاتی، 10 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، 9 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و دو محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

درویشی از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود 20 سال اخیر سالانه 44 میلیون متر مکعب بوده و براساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه‌جویی 254 میلیون متر مکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش ازجمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است.

منبع تأمین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

استان کرمانشاه 12 سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب، 171 کیلومتر رودخانه و بیش از 18 هزار چاه آب دارد.

این استان دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 39129