شناسه خبر:39420
1400/1/30 09:36:03

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با اشاره به رشد چندبرابری اعاده به وضع سابق اراضی تغییر کاربری شده در استان طی سال گذشته نسبت به مشابه ماقبل آن، گفت: سال گذشته درحالی 151 هکتار از اراضی استان به وضع سابق برگشت که در 10 سال پیش از آن تنها 625 مورد معادل 164 هکتار از اراضی اعاده شده بود.

«شهرام کرمی» روز یکشنبه با تأکید بر صیانت از اراضی و حفظ حقوق بیت‌المال در حوزه‌های منابع طبیعی، اراضی کشاورزی و مقابله با تغییر کاربری‌های غیر مجاز، اظهار کرد: در این راستا و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه طی سال گذشته، جلسات شورای حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال استان به‌صورت مکرر و با حضور اعضا برگزار شد و اقدامات مهمی نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در حوزه مقابله با تغییر کاربری اراضی و باغ علاوه‌بر شناسایی و تشکیل پرونده کیفری برای افرادی که در زمینه زمین‌خواری اشتهار دارند، در سال 1399 با صدور 756 مورد دستور موقت از 151 هکتار از اراضی زراعی استان رفع تصرف شد.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید بر لزوم گسترش فرهنگ حفاظت از اراضی ملی و منابع آبی در استان، عنوان کرد: بر این اساس سال گذشته دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام به ترویج فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی و ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی برای صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی توسط آحاد جامعه کردند که امیدواریم برای سال ‌جاری هم این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

کرمی در ادامه به مجوزهایی که برای تأسیس گلخانه صادر می‌شود اما هیچ‌گاه با آن گلخانه‌ای تأسیس نمی شود نیز اشاره کرد و گفت: گاهی برخی افراد که مجوز تغییر کاربری برای تأسیس گلخانه را می‌گیرند، پس از گرفتن مجوز اقدام به تبدیل و قطعه‌بندی اراضی جهت فروش برای ساخت ویلا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین از دستگاه‌های متولی درخواست کردیم تا تمام مجوزهایی را که با این منظور در پنج سال اخیر صادر کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهند و درصورتی که با این مجوز اقدام به تغییر کاربری شده بود، برخورد لازم صورت گیرد.

دادستان کرمانشاه در خاتمه گفت: همچنین از سال گذشته گشت‌های سیار امور اراضی را در استان راه‌اندازی کردیم و به واحدهای مسکونی و صنفی که به‌طور غیر مجاز و برخلاف ضوابط و مقررات اجرایی عمل کرده‌ بودند، برخورد شد.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود، به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

شناسه خبر 39420