شناسه خبر:39608
1400/2/2 09:55:26

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول زیباسازی و فضای سبز شهرداری بیجار از ساخت سردیس مشاهیر بیجار گروس در صورت فراهم شدن شرایط با همکاری شهرداربیجار در بلوار امام (ره) خبر داد.

محمدباقر ایرجی هنرمند، مجسمه ساز و آبنماساز بیجاری است که 27 سال در این عرصه فعالیت می‌کند، وی در گفت وگو با ایسنا به علاقه سرشار خود به هنر مجسمه سازی اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال 72 نقاشی و طراحی می‌کردم، کم کم احساس کردم که مجسمه سازی را بیشتر از این دو هنر دوست دارم.

وی ضمن تاکید به اینکه هنر مجسمه سازی را هدیه و موهبتی از جانب خداوند می‌داند، افزود: یادگیری من تجربی بود، ابتدا با مجسمه اسب شروع به کار کردم و همین باعث شد که بیشتر علاقه مند شوم هر چند پدرم تنها کسی بود که به عنوان حامی در این مسیر به من کمک کرد.

ایرجی با تاکید بر اینکه مصالح برای مجسمه ساز خیلی اهمیت ندارد، گفت: من تجربه کار با گل رس، بتن، فلز و میلگرد را نیز دارم؛ بیشتر کارهایی که انجام دادم با بتن آرمه بوده چون بیشتر در فضای باز از آن‌ها استفاده می‌شد و باید سازگاری با شرایط آب و هوا را داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه بیشتر مجسمه‌های ساخته شده او در سطح شهر هستند، بیان کرد: بازدهی و عمر کارهایم به دلیل استفاده از بتن آرمه خوب است، البته نیاز به نگه‌داری، مراقبت و خدمت‌رسانی دارد که امیدوارم همکارانم در آینده به این موضوع توجه داشته باشند.

این مجسمه ساز بیجاری به کار تمام وقت خود اشاره و عنوان کرد: من همواره برای شهر و دیارم وقت گذاشتم، همواره تا پاسی از شب مشغول به کار هستم، دوست داشتم بیشتر حمایت می‌شدم اما متاسفانه بعضی کم‌کاری‌ها و سنگ‌اندازی‌ها وجود دارد البته در کنار آن افراد زیادی نیز از من حمایت کرده اند، هر چند امیدوارم شرایط بیشتر مهیا شود تا بتوانم در این خصوص خدمت کنم.

ایرجی در ادامه گفت: بیجار نیاز به افرادی دارد که دائما در حال کار و تلاش باشند تا بتوانیم دست در دست هم شهر را آباد کنیم.

وی افزود: متاسفانه در زیباسازی شهری اندکی ضعف داریم و مقصر این موضوع نیز خودمان هستیم، باید فعالیت‌هایمان در خور شأن این دیار باشد چرا که این آب و خاک شهدای زیادی داده است و باید به نحوی کار کنیم که مدیون خون آنان نباشیم.

وی افزود: در شهرهای دیگر نیز کار مجسمه‌سازی انجام داده‌ام، در شهر‌های کرج، زنجان، حسن آباد یاسوکند و بابارشانی کارهایی دارم که هنوز هم ماندگار هستند.

ایرجی گفت: اغلب مجسمه‌هایی که در شهر بیجار وجود دارد توسط من ساخته شده و من خود را هنردوست و خدمتگذار می‌دانم، در بیجار می‌توان کارهای زیادی انجام داد، در حال حاضر از لحاظ بحث عمرانی و هنری شهرداری‌ها در مذیقه هستند، با این حال امیدواریم با حمایت بیشتر بتوانیم در دو سال آینده کارهای خوبی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های خوبی وجود دارد اما هزینه‌بر است گفت: متاسفانه با این شرایط امکان پیاده کردن بسیاری از طرح‌ها سخت است هر چند دوست دارم اگر قرار است وقت برای هنر بگذارم، برای شهرم باشد و باعث زیبایی بیجار شود.

ایرجی در پاسخ به این سوال که هم اکنون چه مسئولیتی دارد اظهار کرد: در حال حاضر مسئول زیباسازی و فضای سبز شهرداری بیجار هستم، برای زیباسازی و فضای سبز در شهر فعالیت‌هایی انجام می‌شود و البته مردم بیجار بسیار فهیم بوده و حافظ امانت‌هایی هستند که در شهر قرار دارد، هر چند کودکان در سنین کم شیطنت‌هایی دارند که امیدوارم با فرهنگ‌سازی اموال عمومی تخریب نشود.

ایرجی مسئول فضای سبز و زیباسازی شهرداری بیجار گفت: طی رایزنی با شهردار، در حال کار بر روی طرح مشاهیر بیجار گروس برای نصب در بلوار امام (ره) هستم و اولین سردیسی که درست کردم مربوط به امیرنظام گروسی بود که عید نوروز نصب شد.

فضاهای شهری محل وقوع رخدادهای زندگی اجتماعی شهروندان می‌باشد بنابراین توجه به طراحی این فضاها باعث ارتقای کیفیت زندگی و تعامل شهروندان با شهر خود است، ساخت مجسمه‌های شهری و استفاده از آن در عرصه فضاهای عمومی یکی از راه‌حل‌های مناسب برای زیباسازی و ارتقا کیفی این فضاها است.

شناسه خبر 39608