شناسه خبر:39712
1400/2/5 09:58:25

سپهرغرب، گروه بین‌الملل: همزمان با شروع ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه و تلاش دولت سوریه برای برگزاری انتخابات، اما شبه‌نظامیان وابسته به واشنگتن با چراغ سبز آمریکا تحرکات خود را شروع کرده‌اند.

روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان «پشت پرده درگیری‌های قامشلی؛ تلاشی برای مانع‌تراشی در مسیر انتخابات ریاست جمهوری سوریه» آورده است: شهر قامشلی شاهد بحران امنیتی بزرگی در نتیجه درگیری‌های متوالی میان نیروهای دفاع ملی وابسته به دولت سوریه و نیروهای «آسایش» وابسته به شبه‌نظامیان قسد وابسته به آمریکاست.

درحالی‌که تلاش‌های روسیه برای بازگردانیدن آرامش به شهر ادامه دارد اما تاکنون راه به‌جایی نبرده است و محافل دولتی سوری، «قسد» را متهم به بهانه برای ممانعت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این مناطق می‌کنند.

الاخبار گزارش داد: کوی «طی» و مناطق جنوبی قامشلی به‌شدت اوضاع بحرانی دارد و این پس از درگیری میان نیروهای دفاع ملی و نیروهای آسایش است.

این در شرایطی است که دولت سوریه خود را مهیای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌کند و بحث حضور صندوق‌های انتخاباتی در مناطق تحت سیطره «قسد» وجود دارد و تا این ابتکار مثبت در توسعه گفتگو میان طرفین و رسیدن به تفاهمات عملی مؤثر واقع شود.

الاخبار به نقل از منابع دولتی سوری آورده است: پشت پرده این تنش اخیر تلاشی برای درست کردن بهانه بر عدم مشارکت مناطق تحت سیطره «قسد» در فرایند انتخابات ریاست جمهوری سوریه و تعطیل برگزاری انتخابات حتی در مراکز تحت کنترل ارتش سوریه در استان حسکه است.

برخی از رهبران کُردی، دولت سوریه و طرف روسی را به ایجاد مشکل برای جلب نظر ساکنان منطقه متهم می‌کنند و اینکه آن را به مشارکت در رأی دادن سوق دهند.

آسایش در یک بیانیه نیروهای دفاع ملی را به حمله به نیروهای خود برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

این در حالی است که منابع میدانی به الاخبار اعلام کردند که این اطلاعات نادرست است و آنکه که مشکل‌آفرینی می‌کنند این نیروهای آسایش هستند زیرا آن‌ها یکی از فرماندهان دفاع ملی را از مرکز ایست بازرسی در خیابان «الوحده» ربودند که این منجر به درگیری شد که به محله «طی» کشیده شد.

این منابع به وجود قصد و غرض قبلی نیروهای آسایش برای سیطره بر کوی «طی» که شمار زیادی از نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در آن هستند، اشاره کردند و اینکه حادثه بهانه‌ای برای اجرای طرح از پیش تعیین شده از طریق تقویت تجهیزات نظامی به منطقه است.

منابع دولتی سوری اعلام کردند که آنچه «قسد» انجام می‌دهد درواقع اجرای طرح‌های آمریکایی با هدف بی‌ثباتی در منطقه و دامن زدن به مشکلات امنیتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری پس از شکست احیای داعش در صحرای سوریه است.

حمله نیروهای «آسایش» باعث شد که میانجی‌گری روس‌ها زیاد دوام نیاورد

الاخبار در ادامه می‌نویسد: تلاش‌های روسیه برای کاستن از تنش زیاد دوام نیاورد؛ زیرا نیروهای «آسایش» به مقر نیروهای دفاع ملی حمله کردند.

درحالی‌که روس‌ها تلاش کردند که بحران را فیصله دهند و این با توافق اولیه میان نیروهای دفاع ملی و «قسد» حاصل شد؛ اما به‌سرعت این توافق از بین رفت و درگیری با شدت بیشتر از سرگرفته و دامنه آن به مناطق شرقی شهر «قامشلی» کشیده شد.

نیروهای دفاع ملی از سیطره بر یکی از مقرهای نظامی آسایش در کوی «حلکو» خبر دادند.

یا این حال طرف روسی به‌شدت تلاش می‌کند که اوضاع را به حال عادی برگرداند و طرفین را به پای میز بکشاند و با ریشه‌یابی تحولات اخیر در راستای حل مسالمت‌آمیز آن حرکت کند.

در همین راستا منابع نزدیک به طرف روسی به الاخبار اعلام کردند که مرکز آشتی روسیه در فرودگاه «قامشلی» موفق به تثبیت آتش‌بس میان طرفین شد و اینکه پلیس نظامی روسیه در خطوط تماس مستقر شود؛ اما مدت‌زمان زیادی نگذشت که مقر نیروهای دفاع ملی هدف قرار گرفت و توافق به هم خورد و درگیری از سر گرفته شد. روسیه اصرار بر ضرورت ممانعت از خارج شدن اوضاع از کنترل دارد.

الوطن سوریه چندی قبل در گزارشی اعلام کرده بود: نیروهای سوریه دموکراتیک مدعی هستند که نماینده کُردها هستند و قصد دارند که موجودیت مستقلی در سرزمین سوریه داشته باشند و این اوج خیال‌پردازی است؛ زیرا به دو دلیل ادعای آن‌ها پوچ و بی‌اساس است؛ اول اینکه اکثریت کُردها در کنار آن‌ها نیستند و دیگر اینکه مناطقی که قسد به آن چشم دوخته است اصلاً کُرد نیستند تا بخواهد سرزمینی برای موجودیت جدایی‌طلبی قسد باشد.

با توجه به این واقعیت‌ها نیروهای قسد مورد حمایت آمریکا دست به جنایات فجیع و خیانت علیه سوریه و ملت آن‌ها و ثروت‌های سوریه زده‌اند. آن‌ها با حمایت آمریکا دست به این جنایات می‌زنند. آن‌ها به حمایت آمریکا تکیه دارند به‌ویژه که نظامیان اشغالگر آمریکایی به شکل نامشروع در سوریه هستند.

استراتژی قسد برای تحقق طرح جدایی‌طلبی و تجزیه‌طلبانه‌اش بر اساس ایجاد تغییرات جمعیت شناختی از طریق فشار به ساکنان منطقه است و شعارش این است که هر که کُرد نیست یا به قسد وابسته نیست از منطقه خارج شود.

هدف از این اقدامات تغییر اکثریت جمعیت در منطقه است تا همه را سرسپرده خود کند که تاکنون محقق نشده است. برای اجرای سناریوی خطرناک خود نیروهای قسد به بستن مدارس عربی، محاصره ساکنان، آتش زدن محصولات کشاورزی، قطع آب، ممانعت از فعالیت بخش بهداشتی دولتی و خصوصی از خدمات‌دهی به شهروندان، مأیوس کردن ساکنان عرب و کردهای مخالف با سیاست‌هایشان به‌منظور ترک منطقه یا سرسپردگی به آن‌ها، روی آورده‌اند.

شناسه خبر 39712