شناسه خبر:39772
1400/2/6 09:42:10

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کردستان گفت: بازی‌های بومی محلی نشان‌دهنده سبک زندگی گذشتگان ما هستند و به جهت حفظ میراث گذشتگان و فرهنگ غنی ایران و کردستان، تصمیم داریم تعدادی از این بازی‌ها را وارد مدارس کنیم.

هوشنگ امینی اظهار کرد: استان کردستان در زمینه بازی‌های بومی محلی بسیار غنی است و در تمام شهرها و روستاهای استان بازی‌های بومی محلی خاصی وجود دارد؛ مخصوصاً در فصل پاییز و زمستان در روستاها این نوع بازی‌ها بسیار رایج‌تر است.

وی افزود: ازجمله این بازی‌ها در کردستان می‌توان به بازی محلی جواب‌بازی یا گوروابازی اشاره کرد که در شهرستان‌های سقز و بانه مسابقات آن به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و حدوداً 60 تیم 6 نفره در این مسابقات شرکت می‌کنند.

به گفته وی بازی‌های بومی محلی دیگری همچون کایه‌ریزان، گورزان‌ و نمونه‌های فراوان دیگری نیز داریم که درحال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این بازی‌ها و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها براساس نام مناطق مربوطه هستیم.

امینی بیان کرد: بازی‌های بومی محلی نشان‌دهنده سبک زندگی گذشتگان ما هستند و به جهت حفظ میراث گذشتگان و فرهنگ غنی ایران و مردم کُرد، تصمیم داریم تعدادی از این بازی‌ها را وارد مدارس کنیم.

وی ادامه داد: همچنین بازی‌های بومی محلی در دو بخش فیزیکی و فکری هم‌زمان تشکیل شده است که بر جذابیت این بازی‌ها می‌افزاید.

امینی ضمن اشاره به مشکلات و دغدغه‌های این هیئت، گفت: هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی با توجه به فضای گسترده‌ای که باید پوشش دهد، نمی‌تواند با یک رئیس و نایب‌رئیس همچون هیئت‌های دیگر به فعالیت خود ادامه دهد و لازم است تمام مسئولان و ادارات مربوطه دست به دست هم دهند تا پیشرفت خوبی در این هیئت رقم بخورد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر امکان وارد کردن بسیاری از بازی‌های بومی محلی به مدارس، می‌توانیم در بحث اشتغال‌زایی و تهیه وسایل مورد نیاز این ورزش‌ها، برای افراد زیادی شغل ایجاد کنیم که با توجه به شور و شوق موجود در بازی‌های بومی محلی و استقبال خوب مردم از این بازی‌ها، امکان مذکور وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، تا قبل از شیوع ویروس کرونا هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کردستان به‌عنوان دومین هیئت برتر کشور انتخاب شده و همیشه یکی از پایه‌های بازی‌های بومی محلی در کشور بوده و در اکثر جشنواره‌های کشور مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده است.

شناسه خبر 39772