شناسه خبر:39997
1400/2/11 09:39:44

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات زلزله به استان اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در شورای عالی اشتغال کشور به ریاست رئیس‌جمهوری مصوب شده و به‌زودی در اختیار بانک‌های عامل استان قرار می‌گیرد.

بهزاد باباخانی روز پنجشنبه در نخستین جلسه کارگروه اشتغال استان طی سال جاری در سرسرای شهدای دولت استانداری با بیان آنکه این میزان تسهیلات می‌تواند در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی کمک بسیار خوبی برای استان باشد، افزود: همه دستگاه‌ها باید آمادگی لازم برای تسریع در پرداخت این تسهیلات را داشته باشند.

به گفته او دولت پس از وقوع زلزله 7/3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال 96، 600 میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات اشتغال در مناطق زلزله‌زده به استان کرمانشاه اختصاص داد که با توجه به نیاز استان به تسهیلات بیشتر، 300 میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص یافته است.

به گفته او دولت درمجموع تاکنون 900 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اختصاص داده است.

   شاهد رشد سرمایه‌گذاری در استان بوده‌ایم

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های ایجادشده در چهار سال گذشته در زمینه کاهش نرخ بیکاری در استان، گفت: نرخ بیکاری استان با کاهش مستمر به کمترین مقدار خود از سال 92 تاکنون رسیده که نشان از برنامه‌ریزی منسجم و تلاش مضاعف تیم اقتصادی استان شامل دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل، فرمانداران و کمیته‌های اشتغال شهرستان‌ها و با راهبری استاندار بوده که جای تقدیر و تشکر دارد.

این مقام مسئول افزود: سؤالی که گاهی پرسیده می‌شود این است که اگر موفقیتی در کاهش نرخ بیکاری وجود دارد، شواهد آن چیست؛ برای پاسخ به آن باید توضیح داد که شواهد تغییرات در فضای اشتغال با اندکی تأمل ملموس است. ازجمله اعطای بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت طی سنوات اخیر که یک رکورد تاریخی در پرداخت تسهیلات با نرخ ارزان بوده است.

وی گفت: میزان واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران و متقاضیان طرح‌های اقتصادی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی جهش‌های چندصددرصدی داشته و احیای واحدهای راکد نیز رشد قابل توجهی یافته است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای مانند پتروشیمی اسلام‌آباد که در ابتدا هیچکس به اجرای آن خوش‌بین نبود، امروز با پیشرفت 10 درصدی طی مدت کوتاهی درحال اجرا است؛ از دیگر موارد می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های خارجی، رونق مناطق ویژه اقتصادی به‌خصوص در اسلام‌آباد که امروز به‌علت استقبال سرمایه‌گذاران با کمبود زمین در آن مواجه هستیم، بهره‌برداری از طرح سامانه گرمسیری که با کمبود شدید منابع اعتبارات عمرانی در سال 99 با تزریق 650 میلیارد تومان زمینه آبی شدن بیش از 17 هزار هکتار را فراهم کرد (به‌طوری که آبی کردن هر دو هکتار زمین دیم منجر به خلق یک شغل جدید می‌شود)، اشاره کرد.

این مقام مسئول همچنین گفت: افزایش مستمر صادرات استان در سنوات اخیر با وجود مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا و بسیاری از موارد دیگر، نمونه‌هایی از شواهدی است که نشان می‌دهد در این مدت تغییرات قابل لمسی در کاهش نرخ بیکاری و جذب سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.

   کارگروه اشتغال در برابر هر فرد بیکار استان مسئولیت دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه ابراز کرد: مسئولیت هر فرد بیکاری که در استان وجود دارد، با ما است و کارگروه اشتغال باید تلاش کند که تا آخرین روز فعالیت دولت در استان با قدرت و انگیزه مضاعف به کار خود ادامه دهد تا نرخ بیکاری استان را به جایگاه شایسته‌ای که لایقش هست، برسانیم.

باباخانی اظهار کرد: به‌روز کردن سند اشتغال 1400 با محوریت اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رونمایی از سند تحقق شعار سال با همکاری اتاق بازرگانی و انعقاد تفاهم‌نامه طرح ضربتی اشتغال استان، سه برنامه اولویت‌دار کارگروه اشتغال است که در راستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تا میانگین کشوری به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی همچنین ابراز کرد: بر مبنای اطلاعات دریافتی از صنوف و کارگاه‌های سطح استان، کرونا در سال گذشته حداقل تعداد 27 هزار و 341 فرصت شغلی را در استان از بین برده است.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه کارگروه اشتغال در سال 1400 با قدرت با هدف توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری برگزار می‌شود، افزود: به‌منظور رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده سند اشتغال، سند تفصیلی اشتغال در سال 1400 توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال تدوین و در آینده نزدیک در صحن کارگروه جهت تصمیم‌گیری ارائه می‌شود.

 

شناسه خبر 39997