شناسه خبر:40104
1400/2/13 09:32:03

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با تأکید بر اهمیت توسعه مرز پرویزخان شهرستان قصر شیرین، گفت: رفع بخشی از مشکلات این مرز رسمی و بین‌المللی نیاز به پیگیری از سوی طرف عراقی دارد که در دیدار با هیئت‌های این کشور پیگیری می‌شود.
«بهزاد باباخانی» روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات مرز رسمی پرویزخان در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه، این مرز را در مبادلات تجاری و صادرات غیر نفتی کشور بسیار با اهمیت و مهم دانست و افزود: این مرز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته با وجود بحران‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا و درحالی که اکثر مرزهای کشور رشد منفی صادرات داشتند، مرز پرویزخان رشد مثبت و قابل توجهی داشت.
وی اظهار کرد: بخشی از مشکلات مرز پرویزخان جنبه داخلی دارد که با تکمیل زیرساخت‌های گمرکی، قسمت عمده‌ای از آن‌ها رفع می‌شود و ضرورت دارد در اسرع وقت فاز یک طرح جامع به بهره‌برداری برسد.
باباخانی گفت: جنبه دیگر مشکلات مرز پرویزخان به‌ ناهماهنگی‌های طرف‌های عراقی به‌ویژه در حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها برمی‌گردد که درنظر است با ملاقات‌های مستمر مرزی، نگاه دو طرف به یکدیگر نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر شود.
وی اظهار کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با تدوین یک جدول زمان‌بندی، ملاقات‌های مرزی با طرف عراقی برای رفع مشکلات و اختلاف نظرهای احتمالی هر چندوقت یک‌بار و در سطوح مختلف مدیریتی انجام شود، زیرا ملاقات‌های مستمر مرزی به هماهنگی بیشتر در مرز پرویزخان منجر خواهد شد.
وی با اشاره به رشد 12 درصدی وزنی و رشد هشت درصد در ارزش صادرات استان طی سال 99، گفت: سال گذشته درمجموع دو میلیارد و 400 میلیون دلار کالای غیر نفتی از مرزهای این استان به خارج از کشور صادر شد.
استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.
قصر شیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم‌مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است.

شناسه خبر 40104