شناسه خبر:40247
1400/2/16 10:18:33

سپهرغرب، گروه خبر: یکی از موانع اصلی برای اجرای طرح اصلاح نژاد دامی در استان ایلام، نبود نهاده‌های دامی است که دامداران از مسئولان استانی تأمین این مهم خواستار هستند و معتقدند بدون تأمین نهاده‌های دامی، دامداری ایلام درحال نابودی است.

به دنبال توسعه‌ دامداری و رفع مشکلات دامداران در استان ایلام، برای نخستین‌بار طرح اصلاح نژاد دامی با هدف چندقلوزایی و کاهش هزینه‌های نگهداری دام در شهرستان بدره آغاز شد.

مسئولان مربوطه پس از اجرای این طرح در شهرستان بدره و افزایش میزان سوددهی دام‌ها به دنبال عملی کردن طرح اصلاح نژاد دامی در سایر شهرستان‌ها نیز بودند که به‌دلیل بارش ‌‌نامناسب و خشک‌سالی، با کمبود نهاد‌ه‌های دامی مواجه شدند.

موسی نصیری از دامداران استان ایلام اظهار کرد: در سنوات گذشته کمبود دام مشکلاتی را برای دامداران به‌وجود آورد که برای رفع آن اقداماتی درخصوص طرح اصلاح نژاد دامی از سوی مسئولان صورت گرفت که تاحدودی تأثیرگذار بود.

وی افزود:‌ در سال جاری به‌دلیل کاهش بارش‌ و خشک‌سالی، کمبود نهاده‌های‌ دامی سبب شده تعداد زیادی از دامداران مجبور به فروش دام‌های خود شوند.

یکی از شهروندان شهرستان بدره نیز گفت: طرح اصلاح نژاد دامی ازجمله طرح‌هایی بود که پس از اجرا در شهرستان بدره مزایای زیادی را برای دامداران به دنبال داشت.

اکبر حسینی افزود: این طرح که با هدف افزایش سود‌دهی دامداران اجرایی شد، امسال به‌دلیل نبودن نهاد‌ه‌های دامی نه‌تنها در شهرستان بدره، بلکه در سایر شهرستان‌ها نیز قابلیت اجرا ندارد‌.

خشک‌سالی باعث شده که علوفه قابل برداشت در کشور نسبت به سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش یابد که این امر زیان‌های بسیاری را برای دامداران به دنبال داشته است.

   کمبود نهاد‌ه‌های دامی مانع از اجرای طرح اصلاح نژاد دامی

مدیر امور عشایری شهرستان بدره نیز اظهار کرد: با اجرای این طرح، امکان زایش هر میش از یک قلو به دو تا پنج قلو افزایش پیدا می‌کند که تأثیر بسزایی در توسعه اقتصاد استان و کاهش قیمت گوشت مصرفی در بازار دارد.

محمدحسین حسن‌زاده افزود: شهرستان بدره نخستین منطقه‌ای در استان بود که طرح اصلاح نژاد دامی را بدون نمونه‌گیری از دام‌های دیگر عملی کرد و در ادامه رضایت دامداران بدره را به‌ دنبال داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: اجرای این طرح در سایر شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار داشت، اما با توجه به کمبود نهاده‌های دامی، متأسفانه تاکنون بسیاری از دامداران برای جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به فروش دام‌ها کرده‌اند.

   تأثیرات مخرب خشک‌سالی بر دامداری

یاسمی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها با فقر مراتع در استان مواجه شدیم که همین امر موجب شده نتوانیم همچون سنوات گذشته طرح اصلاح نژاد دامی را در استان اجرا کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام افزود: به‌دلیل کاهش محصولات کشاوزی در استان، جهت جلوگیری از فروش دام توسط عشایر، مجبور به وارد کردن علوفه از سایر استان‌ها هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها سایت رسمی خرید نهاد‌ه‌های دامی جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: 10‌ هزار تُن نهاد‌ه‌های دامی از سوی استانداری و امور عشایری به استان اختصاص داده شده و درتلاش هستیم با اعمال برنامه‌ها بتوانیم از پیامد‌های ناشی از خشک‌سالی جلوگیری کنیم.

خشک‌سالی بخش‌های مختلفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که یکی از این بخش‌ها مراتع کشور است و کاهش شدید بارش‌ها طی سال گذشته و امسال سبب خشک‌سالی مراتع شده و از آنجایی که فقر پوشش گیاهی مراتع اثرات مختلفی را بر خاک، حیات وحش، دام و به تبع آن زندگی دامداران و عشایر می‌گذارد، مسئولان مربوطه می‌بایست در راستای کمک به دامداران، تأمین نهاد‌ه‌های دامی را در دستور کار قرار دهند.

شناسه خبر 40247