شناسه خبر:40314
1400/2/18 10:14:36
استادیار گروه معارف دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا در تحلیل سخنران رهبر معظم انقلاب گفت:

تفاوت سلایق سیاسی نباید جامعه را به دوگانگی بکشاند

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی‌مهوش: استادیار گروه معارف دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا در تحلیل سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات گفت: نکته اینجاست که این تفاوت سلایق نباید جامعه را به دوگانگی سوق دهد به‌عنوان‌مثال نباید دیپلماسی با میدان در نظام جمهوری اسلامی به دوگانه تبدیل شود که برخی‌ها بر طبل این دوقطبی شدن جامعه بکوبند.

انتخابات یکی از عرصه‌های مهم است که در قانون هر کشوری برای آن، قواعدی در نظر گرفته شده است. انتخابات مظهر استقلال و آزادی کشور و تعیین سرنوشت آن، به دست خود مردم است. رأی‌دهی، آشکارترین نوع مشارکت سیاسی در جوامع مردم‌سالار و دارای دموکراسی است. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در آن همواره بر داشتن انتخابات آزاد و حق رأی برای همه تأکید شده است.

در این میان، انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها شناخته شده و تبلیغات و سیاه‌نمایی‌های زیادی از سوی دشمنان نسبت به آن صورت می‌گیرد. در این زمان است که لزوم توجه به اصول و اهدافی که بالاترین مقام کشور، یعنی رهبری، در مورد انتخابات مطرح می‌کند، می‌تواند راهنمایی برای همگان در زمینه برگزاری انتخابات صحیح و سالم باشد. گفتمانی که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در زمینه انتخابات و ویژگی‌های کاندیداها مطرح می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌نوعی در مقابل گفتمانی قرار می‌گیرد که از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود. همچنین، شرکت اکثریت مردم در انتخابات موجب بالا رفتن میزان مشروعیت نظام مردم‌سالار می‌شود؛ بنابراین لازم است گفتمان رهبری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و عناصر اساسی آن شناخته شود.

براین اساس با توجه به سخنرانی اخیر ایشان که یکی از محورهای اصلی آن به موضوع انتخابات اختصاص داشت برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با استادیار گروه معارف دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

اکبر عروتی‌موفق با بیان اینکه انتخابات یکی از مسائل مهم و حتی یکی از ارکان نظام مردم‌سالاری دینی است گفت: براین اساس مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته تأکید مضاعفی بر برگزاری انتخابات به صورت پرشور و با مشارکت حداکثری داشته و دارند.

وی با بیان اینکه حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی آینده بهتری را برای کشور رقم خواهد افزود: در کنار مشارکت حداکثری انتخاب فرد اصلح یکی دیگر از مسائل اساسی است.

وی ادامه داد: این بدان معنا است که در کنار حضور حداکثری این مشارکت می‌بایست بر اساس آگاهی باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تأکید براینکه مردم باید پیش از حضور در پای صندوق سخنان و برنامه‌های کاندیداها را بشوند خاطرنشان کرد: علاوه براین باید دقت کرد که منطبق با منویات رهبری به وعده‌های واهی (غیر قابل وصول) نامزدها دل نبندند.

عروتی‌موفق با تأکید بر لزوم ارزیابی برنامه کاندیدها توسط مردم تشریح کرد: در واقع مردم باید به این درک برسند که تا چه حد برنامه‌ها ارائه شده توسط کاندیدها با واقعیت جامعه مطابقت دارد.

وی با بیان اینکه در واقع ارزیابی درست برنامه‌ها توسط مردم خودبه‌خود شناخت نامزد و میزان آگاهی و درک نامزدهای انتخاباتی از مسئولیت را نیز مشخص می‌کند تشریح کرد: در واقع نمی‌توان بر اساس محاسبات در خلأ و به دور از واقعیت‌ها و در مسیر اجرای سیاست‌های کلی نظام فرد برنامه ارائه کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات از دو حیث حق و تکلیف می‌بایست مورد توجه قرار گیرد اذعان کرد: از یک سو این حق مردم است که نسبت به انتخاب فرد اصلح برای تصدی‌گری چهار ساله قوه مجریه پای صندوق‌های رأی بیایند اما از سوی دیگر این مهم به عنوان یک وظیفه قابل‌توجه است زیرا در بحث دوگانه تعامل فرد با جامعه حق و تکلیف مکمل یکدیگرند.

عروتی‌موفق ادامه داد: این حق و تکلیف باید در بستر آگاهی و از طریق ارزیابی، بررسی، مطالعه و دقت نظر انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی منویات رهبری علاوه بر نکات عنوان شده در مطالب فوق در سخنرانی اخیر جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه بود تشریح کرد: آنچه مسلم است اینکه همه قرار است زیر یک پرچم با یک رهبری واحد حرکت کنیم.

استادیار گروه معارف دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید براینکه این مهم به معنای نادیدن گرفتن سلایق نیست تشریح کرد: واقعیت این است که تفاوت در سلایق سیاسی خالی از اشکال است و حتی تکثر سلیقه‌ها طبیعتاً می‌بایست در جامعه مورد احترام قرار گیرد.

عروتی‌موفق ادامه داد: نکته اینجاست که این تفاوت سلایق نباید جامعه را به دوگانگی سوق دهد به‌عنوان‌مثال نباید دیپلماسی با میدان در نظام جمهوری اسلامی به دوگانه تبدیل شود که برخی‌ها بر طبل این دوقطبی شدن جامعه بکوبند.

وی با بیان اینکه باید شرایط را به گونه‌ای پیش برد که این دو به عنوان بازوهای پیشرفت نظام نقش ایفا کنند تصریح کرد: همگان بر این عقیده باوردارند که در کنار دیپلماسی باید به بحث تقویت میدان نیز توجه ویژه داشته باشیم.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه امیدوارم در کنار نکات عنوان شده بحث اخلاق‌مداری در انتخابات نیز به عنوان یک اصل هم از سوی کاندیدها و هم از سوی حامیان آن‌ها مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: آنچه این‌روزها تأسف‌آور است اینکه گاهی در این مقطع کاندیدها و حامیان آن‌ها دچار بد اخلاقی‌های انتخاباتی می‌شوند.

عروتی‌موفق با بیان اینکه رعایت اخلاق اجتماعی می‌بایست در بازه زمانی انتخابات مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: امید است هم در وادی تبلیغات انتخاباتی و هم در بحث شرکت در انتخابات و نیز طرفداری از کاندیداها و همچنین در موضوع رقابت نامزدها اخلاق را رعایت کرد و این مهم را به صورت یک الگو در سطح بین‌الملل به نمایش بگذاریم.

شناسه خبر 40314